Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 16:22
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Fraude bij aankoop tweedehands caravan
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Coleen



Leeftijd: 31
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 8


BerichtGeplaatst: ma 15 okt 2018 7:35    Onderwerp: Fraude bij aankoop tweedehands caravan Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo iedereen!

Ik kocht afgelopen zomer een stacaravan op een camping in Nederland. Ikzelf woon in België. Ik heb nooit eerder een eigendom gekocht dus was me niet bekend met de valkuilen die er eventueel konden zijn of de zaken waar ik op diende te letten voor ik tot een aankoop overging. Het zit namelijk zo:

De caravan stond de koop voor 22 750 euro. Hoe oud hij was wist ik niet, maar op een paar gebruikssporen na was hij heel goed onderhouden. Dat een campinghouder winst maakt op caravans leek me voor de hand liggend maar ik dacht dat ik zelf ook een correcte prijs had betaald. Nadat ik de caravan gekocht had wilde ik graag uitzoeken hoe oud hij was, alleen... De campinghouder heeft het me heel moeilijk gemaakt dit te achterhalen. Alles waaraan ik dit kon zien was weggehaald of weg gekrast. Toen ik hem het bouwjaar face to face vroeg omdat ik deze informatie nodig had voor de verzekering, kreeg ik te horen dat het kantoor hem mocht opbellen en hij dit dan aan hen door zou geven (zij werken ook samen, hij stuurt mensen die een verzekering nodig hebben daarheen). Door mijn polis ben ik er uiteindelijk achter gekomen dat de caravan uit 2011 stamt, het chassisnummer hebben ze niet vermeld. Door wat opzoekwerk op internet heb ik dat chassisnummer vervolgens zelf kunnen achterhalen. Deze kon mij vertellen dat de caravan niet gebouwd is in 2011 maar in 2007. De caravan is dus vier jaar ouder dan gezegd tegenover mij. De manier waarop caravans verkocht worden door deze persoon, bewust met verkeerde informatie, vind ik absoluut niet kunnen. Ik heb meer betaald dan de caravan nog waard is en zal daardoor op het einde van de rit (ik heb een lening van tien jaar lopen) de nieuwprijs hebben betaald voor een caravan die tegen dan 21 jaar oud is. Kan ik dit nog ongedaan maken (geld terug krijgen), is er iets anders wat ik kan doen? Op de nota voor de bank staat dat ik de caravan gekocht heb in de staat waarin hij zich bevindt, maar er staat geen bouwjaar bij. Ik heb ook geen bewijs op mail daar ze slim genoeg waren alles met de verzekering telefonisch te regelen (ik heb wel de polis waarin het bouwjaar 2011 staat). Ik ben nu bang dat ik ook niet correct verzekerd ben en dat de verzekering op de hoogte is van hoe de camping zaken doet (en hieraan meewerkt). Hoe moet het verder, welke maatregelen kan ik nemen?

Alvast bedankt!


Laatst aangepast door Coleen op di 23 okt 2018 12:46, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Vermeulen_J



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 164


BerichtGeplaatst: ma 15 okt 2018 10:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De ouderdom bepaald de prijs niet, die extra bouwjaren doen geen afbreuk aan de prijs. In de tussentijd kan de caravan wel verbouwd zijn en meerwaarde hebben toegevoegd.
Je hebt 22750 euro betaald voor de caravan en dat vond je het blijkbaar waard, ook al wist je geen bouwjaar op dat moment.

Als ik iets ga kopen en daarvoor in de schulden moet stappen (lening), dan wil ik toch echt wel alles weten.

Verder ben je mogelijk gewoon aan het frauderen. Het is jouw verzekering en je geeft een jonger bouwjaar op dan dat de caravan daadwerkelijk is. Althans, dat denk je op basis van het chassisnummer.
Dat chassisnummer is zo mogelijk alleen maar van het metalen onderstel. Daar kun je natuurlijk een nieuwe caravan op bouwen.
Mocht het bouwjaar dus echt uit 2007 zijn dan moet je dat wel kracht kunnen bijzetten als dat chassisnummer ook gebonden is het bouwwerk wat op het chassis staat.

In het kader van het frauderen kan de verzekeraar zo mogelijk een lagere of geen uitkering doen bij schade als blijkt dat die bouwjaren niet kloppen.
Informeer zo nodig bij je verzekeraar wat de gevolgen zouden zijn als je het bouwjaar naar 2007 zet op eigen verzoek. Je bent er zelf verantwoordelijk voor, ondanks dat het 'vriendje de campinghouder' de gegevens heeft toegespeeld.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Coleen



Leeftijd: 31
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 8


BerichtGeplaatst: ma 15 okt 2018 10:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vermeulen_J schreef:
De ouderdom bepaald de prijs niet, die extra bouwjaren doen geen afbreuk aan de prijs. In de tussentijd kan de caravan wel verbouwd zijn en meerwaarde hebben toegevoegd.
Je hebt 22750 euro betaald voor de caravan en dat vond je het blijkbaar waard, ook al wist je geen bouwjaar op dat moment.

Als ik iets ga kopen en daarvoor in de schulden moet stappen (lening), dan wil ik toch echt wel alles weten.

Verder ben je mogelijk gewoon aan het frauderen. Het is jouw verzekering en je geeft een jonger bouwjaar op dan dat de caravan daadwerkelijk is. Althans, dat denk je op basis van het chassisnummer.
Dat chassisnummer is zo mogelijk alleen maar van het metalen onderstel. Daar kun je natuurlijk een nieuwe caravan op bouwen.
Mocht het bouwjaar dus echt uit 2007 zijn dan moet je dat wel kracht kunnen bijzetten als dat chassisnummer ook gebonden is het bouwwerk wat op het chassis staat.

In het kader van het frauderen kan de verzekeraar zo mogelijk een lagere of geen uitkering doen bij schade als blijkt dat die bouwjaren niet kloppen.
Informeer zo nodig bij je verzekeraar wat de gevolgen zouden zijn als je het bouwjaar naar 2007 zet op eigen verzoek. Je bent er zelf verantwoordelijk voor, ondanks dat het 'vriendje de campinghouder' de gegevens heeft toegespeeld.


Dit is toch -gedeeltelijk- wel zo? Toen wij op de camping stonden (zeker tien jaar geleden) zakte een caravan jaarlijks met + 1 000 gulden in waarde, zo'n 500 euro. Als je 500 (euro) x 11 (jaar) doet kom je uit op 5 500. Dus de caravan zou op 11 jaar tijd 5 500 euro gezakt zijn in waarde. Als je de nieuwprijs van 32 500 neemt en daar 5 500 euro vanaf trekt, kom je uit op 27 000 euro. Dus op zich heb ik niet te veel betaald mits dit nog hetzelfde gebleven is en los van het feit dat de waarde ook door de gebruikssporen naar beneden gaat. Maar dat doet niets af aan de verkeerde gegevens, natuurlijk.

Het chassisnummer staat in een van de ramen gedrukt dus dit klopt wel degelijk en kan ik ook aantonen. De verzekering heb ik hier ook vanop de hoogte gebracht.

Maar ik kan de campinghouder dus niet confronteren met hoe hij te werk gaat aangezien hij in theorie niets verkeerd doet?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Coleen



Leeftijd: 31
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 8


BerichtGeplaatst: ma 15 okt 2018 10:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Coleen schreef:
Vermeulen_J schreef:
De ouderdom bepaald de prijs niet, die extra bouwjaren doen geen afbreuk aan de prijs. In de tussentijd kan de caravan wel verbouwd zijn en meerwaarde hebben toegevoegd.
Je hebt 22750 euro betaald voor de caravan en dat vond je het blijkbaar waard, ook al wist je geen bouwjaar op dat moment.

Als ik iets ga kopen en daarvoor in de schulden moet stappen (lening), dan wil ik toch echt wel alles weten.

Verder ben je mogelijk gewoon aan het frauderen. Het is jouw verzekering en je geeft een jonger bouwjaar op dan dat de caravan daadwerkelijk is. Althans, dat denk je op basis van het chassisnummer.
Dat chassisnummer is zo mogelijk alleen maar van het metalen onderstel. Daar kun je natuurlijk een nieuwe caravan op bouwen.
Mocht het bouwjaar dus echt uit 2007 zijn dan moet je dat wel kracht kunnen bijzetten als dat chassisnummer ook gebonden is het bouwwerk wat op het chassis staat.

In het kader van het frauderen kan de verzekeraar zo mogelijk een lagere of geen uitkering doen bij schade als blijkt dat die bouwjaren niet kloppen.
Informeer zo nodig bij je verzekeraar wat de gevolgen zouden zijn als je het bouwjaar naar 2007 zet op eigen verzoek. Je bent er zelf verantwoordelijk voor, ondanks dat het 'vriendje de campinghouder' de gegevens heeft toegespeeld.


Dit is toch -gedeeltelijk- wel zo? Toen wij op de camping stonden (zeker tien jaar geleden) zakte een caravan jaarlijks met + 1 000 gulden in waarde, zo'n 500 euro. Als je 500 (euro) x 11 (jaar) doet kom je uit op 5 500. Dus de caravan zou op 11 jaar tijd 5 500 euro gezakt zijn in waarde. Als je de nieuwprijs van 32 500 neemt en daar 5 500 euro vanaf trekt, kom je uit op 27 000 euro. Dus op zich heb ik niet te veel betaald mits dit nog hetzelfde gebleven is en los van het feit dat de waarde ook door de gebruikssporen naar beneden gaat. Maar dat doet niets af aan de verkeerde gegevens, natuurlijk.

Het chassisnummer staat in een van de ramen gedrukt dus dit klopt wel degelijk en kan ik ook aantonen. De verzekering heb ik hier ook vanop de hoogte gebracht.

Maar ik kan de campinghouder dus niet confronteren met hoe hij te werk gaat aangezien hij in theorie niets verkeerd doet?


En wat bijvoorbeeld als de caravan gestolen blijkt te zijn? Is er een manier (zonder hulp van de campinghouder) om te achterhalen wie de vorige eigenaar/eigenaars waren en waar hij vandaan komt?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Vermeulen_J



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 164


BerichtGeplaatst: di 16 okt 2018 11:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Coleen schreef:
Vermeulen_J schreef:
...


Dit is toch -gedeeltelijk- wel zo? Toen wij op de camping stonden (zeker tien jaar geleden) zakte een caravan jaarlijks met + 1 000 gulden in waarde, zo'n 500 euro. Als je 500 (euro) x 11 (jaar) doet kom je uit op 5 500. Dus de caravan zou op 11 jaar tijd 5 500 euro gezakt zijn in waarde. Als je de nieuwprijs van 32 500 neemt en daar 5 500 euro vanaf trekt, kom je uit op 27 000 euro. Dus op zich heb ik niet te veel betaald mits dit nog hetzelfde gebleven is en los van het feit dat de waarde ook door de gebruikssporen naar beneden gaat. Maar dat doet niets af aan de verkeerde gegevens, natuurlijk.


Een auto verlies waarde, een gebruiksproduct verliest waarde, maar een huis wordt eigenlijk alleen maar meer waard (als je het goed onderhoud). Het huis is een gewild object en daardoor stijgt de prijs. Vraag en aanbod enzo.
Een woonhuis wordt niet per definitie per jaar 5% minder waard omdat het een bepaald bouwjaar heeft. Op een gegeven moment ga je de kozijntjes weer een keer behandelen, gooi je er dubbel glas in en komt er een nieuwe badkamer in. Hierdoor hersteld of verhoogd de waarde van het huis.

Waarom zou dat bij deze caravan ook niet het geval kunnen zijn? Nogmaals, er is een prijs gevraagd en je vond dat het blijkbaar waard want je hebt het betaald. Zelfs toen je nog niet wist hoe oud deze was en daardoor mogelijk zelf kon inschatten dat de prijs te hoog kon zijn. Dit zijn dingen die je wel zelf moet onderzoeken.

Quote:
Het chassisnummer staat in een van de ramen gedrukt dus dit klopt wel degelijk en kan ik ook aantonen. De verzekering heb ik hier ook vanop de hoogte gebracht.


En dat raam hoort dan ook bij de caravan? Als een raam vervangen moet worden en ze hebben toevallig een raam van een andere caravan liggen die er in past met een ander chassisnummer.


Quote:
Maar ik kan de campinghouder dus niet confronteren met hoe hij te werk gaat aangezien hij in theorie niets verkeerd doet?


Ik kan in uw verhaal geen informatie halen die foutief is gegeven of waardoor u misleid bent.
Als u eerst vroeg naar het bouwjaar, en ná de koop blijkt dit niet te kloppen dan praten we over een heel andere situatie.
U heeft zo mogelijk niet aan uw onderzoekplicht voldaan door hier voor de koop niet naar te vragen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Coleen



Leeftijd: 31
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 8


BerichtGeplaatst: di 16 okt 2018 12:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vermeulen_J schreef:
Coleen schreef:
Vermeulen_J schreef:
...


Dit is toch -gedeeltelijk- wel zo? Toen wij op de camping stonden (zeker tien jaar geleden) zakte een caravan jaarlijks met + 1 000 gulden in waarde, zo'n 500 euro. Als je 500 (euro) x 11 (jaar) doet kom je uit op 5 500. Dus de caravan zou op 11 jaar tijd 5 500 euro gezakt zijn in waarde. Als je de nieuwprijs van 32 500 neemt en daar 5 500 euro vanaf trekt, kom je uit op 27 000 euro. Dus op zich heb ik niet te veel betaald mits dit nog hetzelfde gebleven is en los van het feit dat de waarde ook door de gebruikssporen naar beneden gaat. Maar dat doet niets af aan de verkeerde gegevens, natuurlijk.


Een auto verlies waarde, een gebruiksproduct verliest waarde, maar een huis wordt eigenlijk alleen maar meer waard (als je het goed onderhoud). Het huis is een gewild object en daardoor stijgt de prijs. Vraag en aanbod enzo.
Een woonhuis wordt niet per definitie per jaar 5% minder waard omdat het een bepaald bouwjaar heeft. Op een gegeven moment ga je de kozijntjes weer een keer behandelen, gooi je er dubbel glas in en komt er een nieuwe badkamer in. Hierdoor hersteld of verhoogd de waarde van het huis.

Waarom zou dat bij deze caravan ook niet het geval kunnen zijn? Nogmaals, er is een prijs gevraagd en je vond dat het blijkbaar waard want je hebt het betaald. Zelfs toen je nog niet wist hoe oud deze was en daardoor mogelijk zelf kon inschatten dat de prijs te hoog kon zijn. Dit zijn dingen die je wel zelf moet onderzoeken.

Quote:
Het chassisnummer staat in een van de ramen gedrukt dus dit klopt wel degelijk en kan ik ook aantonen. De verzekering heb ik hier ook vanop de hoogte gebracht.


En dat raam hoort dan ook bij de caravan? Als een raam vervangen moet worden en ze hebben toevallig een raam van een andere caravan liggen die er in past met een ander chassisnummer.


Quote:
Maar ik kan de campinghouder dus niet confronteren met hoe hij te werk gaat aangezien hij in theorie niets verkeerd doet?


Ik kan in uw verhaal geen informatie halen die foutief is gegeven of waardoor u misleid bent.
Als u eerst vroeg naar het bouwjaar, en ná de koop blijkt dit niet te kloppen dan praten we over een heel andere situatie.
U heeft zo mogelijk niet aan uw onderzoekplicht voldaan door hier voor de koop niet naar te vragen.


Ik denk dat een huis en caravan niet op dezelfde manier bekeken worden daar je voor een caravan ook geen hypothecaire lening afsluit maar een persoonlijke. Zelfs al onderhoudt je deze goed en vervang je dingen, de waarde stijgt hierdoor niet echt. De caravan is gekocht zoals deze er vandaag de dag uitziet, er is niets veranderd, ook de ramen niet. De ramen van deze caravan worden (of werden, de bouw hiervan is een jaar geleden gestopt) standaard gemaakt met dubbel glas. Het chassisnummer is dus wel degelijk van de caravan die ik kocht. Sinds 1991 vermelden zij het chassisnummer op de ramen, dit valt op de website van de bouwer te lezen. Maar wie weet zulke dingen als hij nog nooit een caravan heeft gehad, iets wat trouwens ook voor elke caravan (type, merk) anders is? En hoe kon ik iets onderzoeken als de informatie opzettelijk is weggehaald?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Vermeulen_J



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 164


BerichtGeplaatst: wo 17 okt 2018 14:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Welke informatie is er opzettelijk weggehaald? Als het chassisnummer duidelijk zichtbaar is in een raam?

Quote:
Maar wie weet zulke dingen als hij nog nooit een caravan heeft gehad


Dat je nog nooit iets gekocht hebt van dit kaliber pleit je alsnog niet vrij van je eigen onderzoeksplicht.
Belangrijke details zijn je mogelijk niet aangeleverd, maar waren blijkbaar wel zichtbaar vóór de koop (als je het had uitgezocht).

En dat een huis en een (sta)caravan niet met elkaar te vergelijken zijn kwa hypotheek zal best, maar het principe dat de waarde niet enkel door de ouderdom wordt bepaald houdt mijn inziens nog steeds stand.

Misschien is het wel een hele populaire camping en is het normaal om de prijs wat hoger in te steken dan het los waard zou zijn bij bijvoorbeeld een dealer.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Coleen



Leeftijd: 31
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 8


BerichtGeplaatst: do 18 okt 2018 9:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vermeulen_J schreef:
Welke informatie is er opzettelijk weggehaald? Als het chassisnummer duidelijk zichtbaar is in een raam?

Quote:
Maar wie weet zulke dingen als hij nog nooit een caravan heeft gehad


Dat je nog nooit iets gekocht hebt van dit kaliber pleit je alsnog niet vrij van je eigen onderzoeksplicht.
Belangrijke details zijn je mogelijk niet aangeleverd, maar waren blijkbaar wel zichtbaar vóór de koop (als je het had uitgezocht).

En dat een huis en een (sta)caravan niet met elkaar te vergelijken zijn kwa hypotheek zal best, maar het principe dat de waarde niet enkel door de ouderdom wordt bepaald houdt mijn inziens nog steeds stand.

Misschien is het wel een hele populaire camping en is het normaal om de prijs wat hoger in te steken dan het los waard zou zijn bij bijvoorbeeld een dealer.


Oké, bedankt voor de informatie!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds