Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 17:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Forumreply's zonder toestemming in roman gebruikt
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
DarkSkywise

DarkSkywise

Leeftijd: 68
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 33


BerichtGeplaatst: wo 07 mrt 2007 4:08    Onderwerp: Forumreply's zonder toestemming in roman gebruikt Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een tijdje geleden startte ene "Nadine26" op het Fok!-forum een topic over haar gevoelens voor de vader van de kinderen in het gezin waar zij oppas was. Dit werd een erg lang verhaal, trok steeds meer lezers en "Nadine" zou zelfs halverwege door een uitgever zijn benaderd die er wel een boek in zag.

Het boek is inmiddels uit en niet alleen blijkt het hele verhaal verzonnen te zijn en is de user gewoon een bestaand schrijfster (Karin Overmars), maar tevens zijn diverse reply's van andere users in de betreffende topics zonder toestemming in de roman opgenomen, want "die vielen immers onder het citaatrecht."

Ik heb thuis geen wetboeken, maar volgens Wikipedia is het volgens het citaatrecht alleen "toegestaan om een deel van andermans werk over te nemen in een aankondiging, beoordeling, bespreking, kritiek of wetenschappelijke verhandeling" (wat dit duidelijk niet is) en vallen "afbeeldingen of stukken tekst die weinig tot niets verduidelijken, maar waarvan mag worden aangenomen dat ze slechts bedoeld zijn om de publikatie 'interessanter' of visueel aantrekkelijker te maken" (waar het hier alle schijn van heeft) NIET onder het citaatrecht.

Volgens mij is dit dus gewoon een schending van de Auteurswet, had de betreffende users eerst om toestemming moeten worden gevraagd (ik ruik zelfs een stukje misleiding aangezien is verzwegen dat Nadine26 eigenlijk een bestaand schrijfster is) en is het citaatrecht hier absoluut niet van toepassing.

Zie verder: http://frontpage.fok.nl/nieuws/74192

Opinions please? Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 07 mrt 2007 7:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het met je eens. Ik heb gezien dat Danny c.s. het hardstikke leuk vinden dat het topic een boek is geworden, maar ik heb ook grote vraagtekens bij de manier waarop het is gegaan.

Van citaatrecht lijkt mij al helemaal geen sprake en er lijkt mij sprake van een directe inbreuk op de auteursrechten van de verschillende schrijvers.

Nu heb je dat op Internet heel vaak (denk aan de vele zoekmachines, archieven etc), maar in dit geval is er sprake van het uitlokken van reacties met een commerciëel doel.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: wo 07 mrt 2007 11:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik sluit me hier bij aan.

Je kunt best iemand citeren in een commercieel werk, maar dat moet dan wel binnen de grenzen van het citaatrecht. Gewoon integraal iemands reactie overnemen is niet automatisch een citaat, je moet er wel wat mee doen.

Vraag is natuurlijk wat je er aan kunt doen. Ga je procederen over twintig regels tekst?

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
DarkSkywise

DarkSkywise

Leeftijd: 68
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 33


BerichtGeplaatst: wo 07 mrt 2007 13:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb zelf niet aan die topics deelgenomen, maar zodra het woord "uitgever" was gevallen, had ik er waarschijnlijk meteen een aangetekende brief tegenaan gegooid, wat de betreffende users nu natuurlijk ook nog steeds kunnen doen zonder al meteen met procederen te gaan beginnen. (Je weet tenslotte maar nooit of de uitgever het op een procedure wil laten aankomen en er misschien toch liever een vergoedinkje tegenover stelt.)

Danny begint het inmiddels iets minder "leuk" te vinden, al houden sommigen nog steeds erg hard vast aan het citaatrecht, want "er is immers 'geciteerd' omdat alleen de relevante delen van de reply's zijn gebruikt en het boek is niet alleen een verhaal, maar ook een verslag van hoe het verhaal op een openbaar forum tot stand is gekomen."

(Alsof dat iets afdoet aan de rechten van de users.... Wink )
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DarkSkywise

DarkSkywise

Leeftijd: 68
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 33


BerichtGeplaatst: wo 07 mrt 2007 22:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inmiddels heeft het ANP het verhaal opgepikt en heeft ook uitgever Oscar van Gelderen van zich laten horen met een variant op het bekende "als iets op Internet staat, dan mag je het vrij gebruiken" en "eigen schuld, dikke bult":

Quote:
''Dit boek sluit mooi aan bij het karakter van internet. Wat wil je, als je je commentaar op een openbaar forum zet.''

Ja, zo ken ik er nog wel een paar. Razz

zie verder: http://frontpage.fok.nl/nieuws/74224

(volgens mij zag ik trouwens net iemand van hier in een van de betreffende topics Wink )
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds