Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 21:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Erfenis en bijstand; interen en inkomsten
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Alexandra11



Leeftijd: 67
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: za 25 jun 2022 11:11    Onderwerp: Erfenis en bijstand; interen en inkomsten Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen van het forum,

Ik wil graag een antwoord op mijn volgende vragen:

Ik heb een uitkering via de participatiewet, gemeente Nijmegen.
Omdat ik 66 ben ga ik op 7 december 2022 met pensioen.

Nu is het zo dat ik een erfenis ga ontvangen van ongeveer 10.000 euro.
De gemeente is hiervan al op de hoogte,

Zij hebben mij verteld dat de erfenis verrekend gaat worden met het eerste jaar dat ik een uitkering had.
In dat jaar had ik een vermogen van 3000 euro.
Omdat het vrij te laten vermogen 6505 euro is, zou ik 3505 euro van de erfenis mogen houden.

Hoe ik de rest aan hen moet betalen weet ik niet, daar gaat mijn eerste vraag over.

Ik lees dat je moet interen op dat bedrag, dat zou dus 6500 euro zijn.
Volgens mijn berekening is dat 4,3 maanden, omdat je 1,5 x de maandelijkse norm mag ‘opmaken’.
Mijn vraag is: klopt het dat je moet interen of moet je het bedrag aan de gemeente betalen?

En wanneer gaat dat interen in? Stel ik ontvang op 1 juli 10.000 euro, ik meld het meteen bij de gemeente, zij zetten mijn uitkering stop.
Zij maken een beschikking.
Ik heb al een uitkering ontvangen over de maand juli, dat moet ik dan sowieso terugbetalen? Klopt dit allemaal?

Verder gaat mijn vraag over werk. Wegens ziekte heb ik lang niet kunnen werken maar deze tijd is gunstig, ook voor mensen van mijn leeftijd en met enige beperkingen.
En omdat thuiswerken een optie is zijn er mogelijkheden voor mij, ik heb dit jaar al eerder betaald werk gehad.

Als ik ga interen op de erfenis wil ik ook liever niet meer terug in de uitkering
vòòr mijn pensioen.

Stel dat ik op 1 juli ga interen en ik vind op 15 juli werk met inkomsten boven de maandelijkse bijstandsnorm.
Hoe zit het dan met de afspraken met de gemeente?
Moet ik dan die 6500 euro rechtstreeks aan de gemeente betalen?

Graag hoor ik reacties, ik ben ben benieuwd hoe het in elkaar zit.
Alvast veel dank!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 27 jun 2022 3:40    Onderwerp: Re: Erfenis en bijstand; interen en inkomsten Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alexandra11 schreef:
Ik lees dat je moet interen op dat bedrag, dat zou dus 6500 euro zijn.
Volgens mijn berekening is dat 4,3 maanden, omdat je 1,5 x de maandelijkse norm mag ‘opmaken’.
Mijn vraag is: klopt het dat je moet interen of moet je het bedrag aan de gemeente betalen?

En wanneer gaat dat interen in? Stel ik ontvang op 1 juli 10.000 euro, ik meld het meteen bij de gemeente, zij zetten mijn uitkering stop.
Zij maken een beschikking.
Ik heb al een uitkering ontvangen over de maand juli, dat moet ik dan sowieso terugbetalen? Klopt dit allemaal?

Volgens mij gaat de gemeente uit van het moment van overlijden. Dat is het moment dat het erfdeel deel van je vermogen is geworden, ook al kon je er nog niet over beschikken. (Dit is waarschijnlijk waarom de gemeente zegt de erfenis te zullen verrekenen met het eeste jaar waarin je de uitkering ontving. Ik neem aan dat de erflater in dat jaar of misschien al eerder is overleden.)

Je zult daarom, denk ik, eerst de sinds het moment van overlijden ontvangen bedragen moeten terugbetalen, tot je onder het vrij te laten vermogen komt.

1,5x de maandelijkse norm opmaken helpt je denk ik alleen als je dat toen ook daadwerkelijk gedaan hebt (waarschijnlijk nu te laat).

Als je sinds het overlijden 6495 euro of meer aan uitkering hebt ontvangen, moet je dat bedrag waarschijnlijk dus ineens terugbetalen.

Zit je nog niet aan dat bedrag, dan wordt je uitkering waarschijnlijk gestopt totdat je onder de vermogensgrens komt. Tot die tijd kun je 1,5x de bijstandsnorm besteden.

Ik weet niet hoe de tijdlijn er precies uitziet, maar waarschijnlijk had je, nu achteraf gezien, in de eerste maanden na het overlijden beter je spaargeld kunnen opmaken (dwz zoveel mogelijk 1,5x de bijstandsnorm per maand uitgeven).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alexandra11



Leeftijd: 67
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: ma 27 jun 2022 4:44    Onderwerp: Erfenis en bijstand (interen en inkomen) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Bona Fides,

Bedankt voor uw reactie.
Ik dacht ook dat het was zoals u schetst maar kennelijk heeft mijn gemeente een geheel eigen beleid. Misschien om te voorkomen dat mensen in de schulden raken door terugbetaling van uitkeringsgelden? Als dat zo is vind ik dat sympathiek. Ik hoop natuurlijk dat het zo is want anders heb ik een groot probleem.

Ik heb de ambtenaar die erover gaat telefonisch gesproken en zij vertelde mij dat het wordt berekend over het eerste jaar van uitkering en dat is voor mij lang geleden. Het overlijden was vorig jaar. Vanwege aangifte erfbelasting en ziekte in de familie vindt de uitbetaling binnenkort pas plaats. Na het overlijden was het heel onduidelijk of er nog geld zou overblijven voor de kinderen, dat was pas na ruim een half jaar duidelijk.

De ambtenaar had ook al uitgezocht hoe het in mijn situatie zit, hetgeen ik u hierboven heb verteld. Ik heb haar daarna nog een keer gemaild met vragen maar helaas geen reactie gehad. Zij vertelde alleen dat ik het moet melden (uiteraard) wanneer het geld op mijn rekening staat en dat ik dan bewijsstukken moet overleggen.

Ik hoop komende week een gratis intakegesprek te hebben bij een advocaat sociaal zekerheidsrecht hier in Nijmegen. Die persoon kent hopelijk het gemeentelijk beleid en zal misschien meer kunnen vertellen.
Nogmaals dank..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alexandra11



Leeftijd: 67
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: ma 27 jun 2022 16:42    Onderwerp: Erfenis en bijstand Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Bona Fides,

Waarschijnlijk is gaat het inderdaad zoals u schetst. Ik heb zojuist de advocaat sociaal zekerheidsrecht gesproken en zij gaf ongeveer hetzelfde aan. Nu ben ik zelf niet zo goed in rekenen en begreep niet hoe zich dit alles verhoudt tot het eerste jaar van uitkering. Inmiddels begint het tot me door te dringen.

Het afgelopen jaar (het overlijden was half juni 2021) heb ik van de 12 maanden 2 maanden gewerkt. Dat betekent dat ik 10 maanden uitkering heb gehad x 1037 euro (netto) is 10370 euro. Omdat ik in het eerste jaar 3000 euro had en het vrij te laten vermogen 6505 euro is, moet ik 10.370-3505= 6865 terugbetalen. Zou deze berekening kunnen kloppen?

De ambtenaar die erover gaat krijg ik nog steeds niet te pakken, ik heb haar verzocht mij te bellen. Het begint met nu wel duidelijker te worden.
Bedankt nogmaals.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 28 jun 2022 0:21    Onderwerp: Re: Erfenis en bijstand (interen en inkomen) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alexandra11 schreef:
Ik dacht ook dat het was zoals u schetst maar kennelijk heeft mijn gemeente een geheel eigen beleid. Misschien om te voorkomen dat mensen in de schulden raken door terugbetaling van uitkeringsgelden? Als dat zo is vind ik dat sympathiek. Ik hoop natuurlijk dat het zo is want anders heb ik een groot probleem.

Je hoeft pas terug te betalen zodra je over het geld beschikt, dus normaal gesproken zou je niet in financiële problemen moeten komen.

Quote:
Ik heb de ambtenaar die erover gaat telefonisch gesproken en zij vertelde mij dat het wordt berekend over het eerste jaar van uitkering en dat is voor mij lang geleden. Het overlijden was vorig jaar. Vanwege aangifte erfbelasting en ziekte in de familie vindt de uitbetaling binnenkort pas plaats. Na het overlijden was het heel onduidelijk of er nog geld zou overblijven voor de kinderen, dat was pas na ruim een half jaar duidelijk.

Verrekenen met het eerste jaar van de uitkering lijkt mij onjuist als je het geld pas later hebt geërfd. Maar wellicht gaat het hier om twee erfenissen: van de langstlevende ouder (vorig jaar) en van de eerder overleden ouder (wellicht overleden in dat eerste jaar van je uitkering of eerder).

Uiteindelijk maakt het denk ik niet heel veel uit met welke periode het wordt verrekend. Ook als pas wordt verrekend met de uitkeringen die je hebt ontvangen na het openvallen van de erfenis vorig jaar, moet je hoogstwaarschijnlijk het hele bedrag (tot aan de vermogensgrens) in één keer terugbetalen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 28 jun 2022 0:54    Onderwerp: Re: Erfenis en bijstand Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alexandra11 schreef:
Het afgelopen jaar (het overlijden was half juni 2021) heb ik van de 12 maanden 2 maanden gewerkt. Dat betekent dat ik 10 maanden uitkering heb gehad x 1037 euro (netto) is 10370 euro. Omdat ik in het eerste jaar 3000 euro had en het vrij te laten vermogen 6505 euro is, moet ik 10.370-3505= 6865 terugbetalen. Zou deze berekening kunnen kloppen?

Volgens mij moet je het zo zien: per half juni 2021 kwam het erfdeel (zeg 10000 euro) in je vermogen (ook al kon je er toen nog niet over beschikken en was het niet eens duidelijk of er geld zou overblijven). Daardoor kwam je vermogen uit op 13000 euro. Je had daarom (achteraf gezien) in juli 2021 geen recht op een uitkering meer. Dat betekent dat je die 1037 euro voor juli moet terugbetalen. Daarmee komt je vermogen voor augustus 2021 uit op 13000-1037 = 11963 euro, nog steeds te veel, dus opnieuw betaal je 1037 euro terug. En zo verder met de opvolgende maanden, tot je uitkomt op het vrij te laten vermogen van 6505 euro. Dus totaal betaal je 13000-6505 = 6495 euro terug.

Voor het totaal terug te betalen bedrag maakt het volgens mij dus niet uit over welke maanden het precies gaat. Wel zou de situatie anders zijn als het totaalbedrag aan ontvangen uitkering sinds het overlijden minder was dan het erfdeel minus 6505 euro. Want dan zou je alleen het totaalbedrag aan ontvangen uitkering hoeven terug te betalen en zou je in de komende maanden op het overige moeten interen (tot je aan de vermogensgrens komt of je AOW gaat ontvangen).

Ik heb hier geen rekening gehouden met bruto/netto en dergelijke. Ik denk niet dat dat veel verschil gaat maken, maar misschien onderschat ik dat.

Hopelijk is de gemeente in staat de gehele berekening duidelijk toe te lichten.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alexandra11



Leeftijd: 67
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: di 28 jun 2022 2:07    Onderwerp: Erfenis en bijstand Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo Bona Fides,

Veel dank voor het meedenken! Zolang ik geen geld op mijn rekening heb, geen melding daarvan heb gedaan en geen beschikking heb, kan ik toch niet gaan terugbetalen? Ik vind de berekening ingewikkeld maar ik vind het prettig dat u het me voorrekent. Ook al kan ik het niet helemaal volgen..
Mijn broer handelt deze erfkwestie af en gaf aan dat hij volgende week precies het bedrag weet omdat hij dan de erf-aangifte klaar heeft. Ik denk steeds; hoe later ik het geld ontvang, hoe meer ik moet terugbetalen?
Ik ga uw berekening nog eens goed doorlezen. Ik weet zelf ook niet waarom ze uitgaan van het eerste jaar dat ik een uitkering had. Mijn vader overleed in 2014 en mijn moeder was toen nog in leven dus toen heb ik niet geërfd. Het huis van mijn ouders is verkocht in 2019 toen mijn moeder naar een verzorgingshuis ging. Het geld van de verkoop van haar huis heeft ze gebruikt om het verblijf in een particulier verzorgingshuis te bekostigen.
Ik hoop morgen de ambtenaar te spreken, ik wil het graag duidelijk hebben zodat ik niet voor verrassingen kom te staan.
Als zij zich heeft gemeld zal ik daar hier verslag van doen.
Bedankt maar weer!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alexandra11



Leeftijd: 67
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: di 28 jun 2022 19:29    Onderwerp: Erfenis en bijstand Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo Bona Fides,

Ik heb bericht gehad van de ambtenaar die ik wilde spreken over de erfenis.
Het wordt inderdaad verrekend over het eerste jaar van de uitkering. Ik had toen nog meer dan 3000 euro vermogen dus de voorlopige conclusie is dat ik 2100 euro mag houden en de rest moet terugbetalen. Uiteraard moet ik wachten op de beschikking. Volgende week krijg ik het geld en moet ik de bewijzen aanleveren. Zoals het er nu naar uitziet is het duidelijk voor mij.
Bedankt voor het meedenken! Wordt zeer gewaardeerd. Het is lang onduidelijk geweest voor mij hoe het zou gaan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds