Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 12:02
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

De rechtsmiddelmededeling
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jt09



Leeftijd: 56
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: zo 24 jun 2018 15:27    Onderwerp: De rechtsmiddelmededeling Reageer met quote Naar onder Naar boven

De verdachte zal niet altijd weten welk rechtsmiddel precies openstaat in zijn zaak. Daarom verplicht de wet de rechter om de verdachte hiervan op de hoogte te stellen. Is de verdachte tijdens het uitspreken van het vonnis aanwezig, dan zal de rechter hem mondeling mededelen welk rechtsmiddel en binnen welke termijn dit kan worden ingesteld. Bij een verstekvonnis wordt er geen mededeling gedaan omtrent het openstaande rechtsmiddel.

Waarom verplicht de wet niet om de rechtsmiddelmededeling in het strafvonnis op te laten nemen?
Dit is namelijk wel verplicht bij uitspraken in bestuursrechtprocedures (art. 8:77 lid 1 sub f Awb). Op grond van art. 8:77 lid 1 sub f Awb moet hierbij in de schriftelijke uitspraak vermeld worden door wie, binnen welke termijn en bij welke administratieve rechter, welk rechtsmiddel kan worden aangewend. Het ontbreken van een rechtmiddelverwijzing bij een uitspraak kan zelfs leiden tot verschoonbaarheid van de termijnoverschrijding, stellende dat de termijnoverschrijding daarvan het gevolg was. Gelet op belang van de rechtseenheid en rechtsbescherming, zou ik het logisch vinden dat een rechtmiddelvoorlichting ook in het strafvonnis verplicht gesteld zou zijn.

Mvg,
jt09
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Danielle1988



Leeftijd: 35
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): JHAF

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: do 30 aug 2018 23:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo JT09,

Ik ben het eens met je lezing. Mijn eerste gedachte was wel, waarom zou een verdachte niet aanwezig willen zijn bij het uitspreken van het vonnis? Maar toen bedacht ik mij, dat een verdachte ook ziek kan zijn of zich beroerd kan voelen vanwege de spanning/stress die een zaak toch onverhoopt met zich meebrengt.

Het lijkt mij ook een kleine moeite om de mogelijkheden van de openstaande rechtsmiddelen in het strafvonnis op te nemen. Het geeft duidelijkheid aan de verdachte/schuldig bevonden persoon en het kost niet heel veel tijd en moeite om dit toe te voegen aan het vonnis.

Ook vraag ik mij af, hoeveel een verdachte meekrijgt tijdens de uitspraak van een vonnis. Stel, iemand is onschuldig en de advocaat heeft zijn uiterste best gedaan dit naar voren te brengen tijdens de rechtszaak. Toch word diegene niet geloofd en hoort die persoon dat hij/zij schuldig wordt bevonden aan diefstal (bijvoorbeeld). Ik kan mij voorstellen dat je bevriest en in je hoofd gaat zitten malen waar het fout gegaan is. De verdere uitspraak van het vonnis wordt dan niet gehoord omdat iemand als verdoofd in zijn stoel zit. Later, als de gemoederen wat bedaard zijn, leest de schuldig bevonden persoon het vonnis door en zou dan rustig kunnen bedenken of hij/zij in hoger beroep wil gaan.

In de huidige procedure zou iemand er ook niet bij stil kunnen staan dat hoger beroep mogelijk is, als deze optie niet bekend is en ook niet bekend wordt gemaakt door bijvoorbeeld de raadsman. Kortom: Het lijkt mij ook een goed idee de mogelijke rechtsmiddelen in het vonnis op te nemen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
complex



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 5


BerichtGeplaatst: ma 22 okt 2018 17:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Danielle1988 schreef:
Hallo JT09,

Mijn eerste gedachte was wel..



Vanuit de praktijk kan ik je wel een antwoord geven op je eerste gedachte. Als je gedetineerd zit en je hebt de meeste zittingen bijgewoond en louter en alleen wacht op bijvoorbeeld de uitspraak, dan heb je geen zin om een wereldreis te maken, de hele dag op een locatie te moeten wachten onder het genot van een of twee broodjes kaas. Dan blijf je toch liever in het huis van bewaring met TV en versnaperingen, omdat je toch voor je gevoel al alles eraan gedaan hebt om je onschuld te bewijzen en jouw verschijning toch weinig uitmaakt. Afijn, dat hoorde ik vaak als reden.

Art. 381 lid 1 Sv gelezen, is het zo dat het perse de rechter moet zijn die de verdachte wijst op zijn recht op rechtsmiddelen, of kan dit een willekeurige medewerker zijn? Is de mededeling niet gewoon bedoeld om ‘terloops’ iemand eraan te herinneren dat indien de veroordeelde in zijn onschuld persisteert, hij nog opties tot zijn beschikking heeft. De meeste burgers zullen het rechtsmiddel hoger beroep wel kennen, maar hoe, waar en wanneer dit middel gebruikt kan worden verdient nog wel verduidelijking.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSomsen



Leeftijd: 57
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: vr 08 nov 2019 11:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het zou naar mijn idee inderdaad de rechtszekerheid bevorderen als er een verplichting zou komen om de rechtsmiddelenmededeling in het vonnis op te laten nemen.
Daarbij wel de vraag of er voldoende tijd (een redelijke termijn) overblijft als het vonnis wordt toegestuurd naar de verdachte. De termijn om een rechtsmiddel in te zetten is relatief kort (2 weken voor het indienen van hoger beroep). Dan kan de situatie ontstaan dat een rechtsmiddel niet binnen de wettelijke termijn ingediend wordt en niet-ontvankelijkheid volgt. Is het dan aan de verdachte die het rechtsmiddel in wil zetten om te bewijzen op welk moment hij kennis heeft genomen van de uitspraak?

Nu is er geen verplichting tot het vermelden van een rechtsmiddel maar gebeurt het wel? Ik kan me situaties voorstellen waarin de rechter het juist acht om de rechtsmiddelenmededeling wel in het vonnis op te nemen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds