Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 17:58
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

De gekozen Burgemeester
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Is het invoeren van de gekozen Burgemeester een goed idee?
Ja, de voorstellen zijn precies goed.
4%
 4%  [ 1 ]
Ja, maar alleen als daartoe de GW wordt aangepast.
20%
 20%  [ 5 ]
Alleen als het de 'zelfstandige burgemeester' zou worden.
4%
 4%  [ 1 ]
Nee, ik vind een andere vorm veel beter.
16%
 16%  [ 4 ]
Nee, ik zie daartoe geen noodzaak.
54%
 54%  [ 13 ]
Anders, nl.
0%
 0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 24

Auteur Bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: ma 13 dec 2004 11:56    Onderwerp: De gekozen Burgemeester Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb laatst college gehad en discussie gevoerd over het invoeren van de gekozen burgemeester. Dat was best interessant en vooral ook ingewikkelder dan ik dacht. Het blijkt dat men de GW liever niet wil aanpassen omdat dat politiek niet opportuun zou zijn. Daardoor is het onmogelijk om de 'zware burgemeester' (model B/zelfstandige burgemeester) in te voeren. Die zou namelijk een eigen politiek porgramma hebben en hij zou beleid mogen voeren. Daar tegenover staat de eigenstandige burgemeester. Die is vooral coördinerend, maar ook gekozen (model A/lichte burgemeester). Die moet dus verkozen zien te worden zonder dat hij een echt polititiek persoon mag worden. Natuurlijk zijn er ook andere vormen denkbaar zoals de door de raad gekozen burgemeester, of de huidige vorm: de 'bekozen burgemeester' (Dölle).

Wat vinden jullie hiervan?
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 1:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niemand een mening? Geen D66-ers aanwezig?
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Magdalena

Magdalena

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 2313


BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 16:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allereerst: Wat is er mis met het huidige stelsel?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 16:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het huidige systeem wordt als te weinig democratisch ervaren door o.a. D66.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Magdalena

Magdalena

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 2313


BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 17:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat we onze prioriteiten wel bij andere dingen kunnen leggen dan bij het democratie-gehalte van de burgemeester in deze tijden.. Confused
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Lotte

Lotte

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 150


BerichtGeplaatst: di 21 dec 2004 12:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het prima zoals het is. Als je ziet door wat voor een molen je moet als kandidaat burgemeester op dit moment, lijkt me dat genoeg... Een commissie die bestaat uit "belangrijke" personen uit de gemeenteraad en het college van B&W, kunnen naar mijn mening prima beslissen wat een goede burgemeester voor de gemeente is.

Bovendien is het op dit moment in veel gemeentes zo, dat in veel gemeentes de grootste partij de burgemeester levert. Dan heeft de burger toch inspraak...

Ik denk dat het aantal kandidaat burgemeester sterk afneemt, wanneer er door het volk gekozen gaat worden. Op dit moment worden uiteindelijk alleen die kandidaten openbaar gemaakt die op nummer 1 en 2 geeindigd zijn. Daardoor lopen andere kandidaten geen gezichtsverlies op.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: di 21 dec 2004 12:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En zelfs is het al zo dat zo'n beetje alle nrs. 2 zich terugtrekken voordat openbaar gemaakt wordt dat ze kandidaat zijn.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Lotte

Lotte

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 150


BerichtGeplaatst: di 21 dec 2004 12:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
En zelfs is het al zo dat zo'n beetje alle nrs. 2 zich terugtrekken voordat openbaar gemaakt wordt dat ze kandidaat zijn.


Kan ik me wel voorstellen.

De meeste kandidaat burgemeesters zijn mensen die al burgemeester, wethouder of iets dergelijks zijn. Op het moment dat er in de media komt, dat hij of zij het net niet gehaald heeft, gaat men al snel de (verkeerde) conclusie trekken, dat diegene weg wil op zijn huidige positie. Dat lijkt me voor zijn of haar werkzaamheden niet bevordelijk.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Siego

Siego

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 96


BerichtGeplaatst: di 21 dec 2004 13:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De burgermeester zou idealiter gekozen moeten worden door de gemeenteraad. Er moet dan een soortgelijk systeem op gemeentelijk niveau komen als op nationaal niveau. Een soort lijstrekker die dan vervolgens burgermeester wordt en die een team van wethouders heeft.
Dit is niet alleen bevorderlijk voor de democratie, maar betrekt mensen ook meer bij het plaatselijke politiek.
Op dit moment heeft de burgermeester veel omvattende bevoegdheden die niet direct en zelfs niet indirect democratisch gelegitimeerd zijn. De burgermeester moet door het volk beoordeeld worden. Er mag wel wat meer vertrouwen zijn in het oordeel van de burger. Het huidig systeem is ook erg "vriendjespolitiek" gevoelig.
_________________
"What is the use of confessing if I don't repent?" - Michael Corleone
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: di 21 dec 2004 14:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat dat nog wel meevalt want nu hebben we de 'bekozen' burgemeester. De raad heeft enorm veel invloed op de uiteindelijke benoeming. De raad moet minstens twee kandidaten voordragen en altijd wordt nr. 1 benoemd. Je zou haast kunnen zeggen dat de burgemeester op dit moment zo'n beetje al door de raad gekozen wordt, zou het met een omweg. De vraag is alleen hoe dit zoch verhoudt tot de onlangs doorgevoerde dualisering die poogt het college en de raad naast elkaar te zetten i.p.v. onder elkaar.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Siego

Siego

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 96


BerichtGeplaatst: di 21 dec 2004 15:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is wel zo dat met de nieuwe wet dualisering getracht wordt de raad en de college in evenwicht te brengen. Hierbij heeft de raad ook grote invloed bij de benoeming van de burgermeester. Er is echter geen directe vertrouwensregel. De burgermeester heeft wel de verplichting inlichtingen te verschaffen aan de raad e.d. De raad kan de burgermeester helaas niet naar huis sturen(zoals de tweede kamer dat kan). Alleen bij een zeer ernstige vertrouwensbreuk of ernstig dysfunctioneren van de burgermeester (vg. art. 61b Gem. Wet.)
_________________
"What is the use of confessing if I don't repent?" - Michael Corleone
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: di 21 dec 2004 15:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is waar. Ik vraag me dan ook ernstig af hoe ik die rol van de burgemeester moet zien in gedualiseerde verhoudingen. Naar mijn mening kan het niet zoals ze het nu doen, omdat de burgemeester eigenlijk niet zowel voorzitter van de raad als van het college kan zijn, als beide verregaand eigen taken krijgen. De gekozen burgemeester zoals in het huidige voorstel vind ik echter nog een stommer idee. Echt te bizar voor woorden: Laten we een burgemeester gaan kiezen die niet een politiek figuur moet worden. Confused
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Siego

Siego

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 96


BerichtGeplaatst: di 21 dec 2004 15:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom niet? De burgermeester is gegroeid tot een politiek figuur. Van oudsher was de burgermeester een ambtenaar die de plaatselijke belangen van het rijk moest beschermen. Die tijden zijn verandert, de burgermeester moet gehoor geven aan de lokale bevolking. Onafhankelijkheid van de burgermeester is verleden tijd. Hij zou zogenaamd als een soort bemiddelaar moeten optreden. Hij kan niet twee dingen tegelijk zijn. Hij is immers ook bestuurder.

Bekijk het alternatief, zoals het nu gaat. Vaak is het zo dat de landelijke politieke partijen het systeem manipuleren door naar een evenredige verdeling te streven van burgermeesterposten of soms uitgerangeerde politici aan een aantrekkelijke functie in het openbaar bestuur helpen. Of het zijn carrieremakers die zich weinig aantrekken van de lokale belangen.
_________________
"What is the use of confessing if I don't repent?" - Michael Corleone
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: di 21 dec 2004 15:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat ben ik volledig met je eens. Maar het staat in de nieuwe plannen dat de burgemeester geen politiek figuur zou moeten worden. Dit is dan ook een van de (vele) bezwaren die ik heb tegen de voorgestelde vorm van burgemeestersverkiezing. Ik vind dat een duidelijke keuze gemaakt moet worden en dat de grondwet dan ook echt hoognodig daarop aangepast moet worden. De dualisering moet dan wat mij betreft opnieuw bekeken worden. Het zou best eens kunnen dat die toch niet zo heel wenselijk is.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Siego

Siego

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 96


BerichtGeplaatst: di 21 dec 2004 15:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind de dualisering wel gewenst, maar ze moeten geen half werk leveren. Een beetje dualisering is nog erger dan geen. Ze houden op dit moment een stel staatsrechtelijke ficties in stand die alleen maar voor verwarring zorgt.
_________________
"What is the use of confessing if I don't repent?" - Michael Corleone
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds