Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 17:04
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

De Wet DNA-onderzoek bij veroordeelden (eva's scriptie)
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: ma 29 aug 2005 15:29    Onderwerp: De Wet DNA-onderzoek bij veroordeelden Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wil het in mn scriptie gaan hebben over de Wet DNA-onderzoek bij veroordeelden en met welke wetten en internationale verdragen deze wet eventueel in strijd kan zijn.
Nu kom ik eigenlijk niet zo ver want ik heb alleen de artikelen 10 en 11 uit de Grondwet , maar daar zijn al voorbehouden bij gemaakt in de wet ( dat dit recht beperkt kan worden) en dan misschien artikel 8 EVRM, recht op privé-leven....
Weet iemand of ik een wet of verdrag over het hoofd zie???Of eventueel iets anders wat je ermee kan doen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
quinty



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: ma 29 aug 2005 16:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

heey, leuk onderwerp joh!! kun je vast wel iets mee.....idd art 10 en 11 Gw heeft niet zoveel zin! Je zou idd kunnen onderzoeken in hoeverre de wet, of in elk geval gedwongen afname tbv een databank, in overeenstemming is met art 8 EVRM

maar je kunt bijvoorbeeld ook kijken naar art 6 EVRM, recht op een fair trial. Hieronder valt bijvoorbeeld ook het verbod van self-incrimination en misschien is dat iets om te onderzoeken?? In elk geval heb je het arrest Saunders (http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?item=1&portal=hbkm&action=html&highlight=saunders&sessionid=3625011&skin=hudoc-en). Daar ging het om materiaal onafhankelijk van de wil van verdachte/ dader, waaronder ook valt lichaamsmateriaal voor DNA. Het Hof neemt dus geen schending aan van art 6 als het daarom gaat. MAar deze wet is natuurlijk wel anders, omdat het de mogelijkheid biedt om onder dwang DNA af te staan, terwijl je al veroordeeld bent. IN de toekomst moet het mogelijk worden iedereen die veroordeeld is voor een misdrijf waarop een maximumstraf van vier jaar of meer staat, DNA af te nemen

Misschien is het ook iets om te onderzoeken of de onschuldpresumptie in het gedrang komt, art 6 lid 2 EVRM??

Je kunt sowieso eerst beginnen met de oude situatie en mogelijkheden rondom DNA, memorie van toelichting en dan langzaam toewerken naar de nieuwe wet inclusief alle mogelijkheden en waarborgen en memorie v toelichting en daarna kijken naar een van de genoemde artikelen uit het EVRM. Evnetueel een vergelijking met andere landen??
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: ma 29 aug 2005 20:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja dankjewel, ik zal inderdaad ook even kijken naar art.6.
En inderdaad een rechtsvergelijking is misschien ook interessant. Ik heb iniedergeval op internet al heel veel links gezien naar DNA-databanken in andere landen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: di 30 aug 2005 13:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bekijk ook eens het artikel Gezocht: blone man uit Friesland in Delikt en Delikwent van mei 2005.
Dr. B.J. Koops en drs. mr. M.M. Prins geven hierin in 9 pagina's enkele "Verwonderpunten bij de wet DNA-onderzoek uiterlijk waarneembare persoonskenmerken".

Delikt en delinkwent, 35(6), pagina 610-626.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Kevin

Kevin

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 131


BerichtGeplaatst: do 17 nov 2005 13:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Eva,

Als je voor je scriptie wat info wilt over hoe de wet m.b.t. verplichte afname van celmaterieaal in de praktijk in zijn werk gaat dan wil ik jou best van een beschrijving voorzien. Ik spreek n.l. uit ervaring. Het is zo dat ik net met die wet te maken kreeg in de laatste week van mijn detentie, voor een misdrijf waarvoor celmatieriaal niet relevant is.
Nu ben ik dus paranoide Smile dat mijn celmateriaal misbruikt wordt... ik bedoel misschien vindt je het vergezocht maar bekijk murder by numbers maar eens. Ik hoop dat jou scriptie ook de praktische nadelen van deze wet belicht.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: di 13 dec 2005 14:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
En wij hebben nu alleen een aantal praktische nadelen benoemd. Het allerbelangrijkste is uiteraard de schending van fundamentele mensenrechten ( hoofdtopic van mijn scriptie ). Het is wat mij betreft ook zeker dat de wetten omtrent DNA zoals die er nu zijn absoluut niet de test bij het EHRM zullen doorstaan.....


Dat is interessant. Bedoel je dat de bestaande wetten strijdig zijn met enige bepalingen uit het EVRM, of doel je op wetsvoorstellen? In beide gevallen ben ik erg benieuwd naar welke bepalingen niet samengaan met de bepalingen uit het EVRM.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: di 13 dec 2005 21:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb het dan over bestaande wetten. Mijn scriptie gaat over de vraag in hoeverre de bestaande wetten die de gedwongen afname van DNA betreffen zich verhouden met artikel 8 EVRM.

Ik ben nog niet bij het laatste hoofdstuk Conclusies maar ik weet al dat de wet DNA-onderzoek bij veroordeelden zoals die er nu is in strijd is met artikel 8 EVRM. Deze wet maakt het namelijk mogelijk om bij iedereen die voor een delict wordt veroordeeld waarop voorlopige hechtenis is toegelaten ( 4 jaar dus grofweg) DNA af te nemen. Hier valt dus bijv. ook een fietsendiefstal onder.
Nu is er uiteraard een uitzonderingsbepaling opgenomen in de wet wanneer er geen DNA wordt afgenomen. Namelijk wanneer dit al gedaan is of wanneer het afnemen van DNA geen rol kan spelen bij de oplossing van strafbare feiten. Echter, de officier van justitie bepaalt of de uitzondering van toepassing is, beetje twijfelachtig aangezien hij er is voor de handhaving van de rechtsorde. Van een rechter mag men eerder verwachten dat hij rekening houdt met de belangen van een verdachte/veroordeelde. Bovendien heeft Donner in de MvA al gezegd dat er bijna nooit een reden zal zijn om geen DNA af te nemen. Al met al is dit dus een uitzonderingsbepaling die alleen is gemaakt als wassen neus voor het EHRM.
Artikel 8 kent vier voorwaarden waaraan een beperking van een grondrecht moet voldoen. Daar zal het afnemen van DNA bij ander soort delicten dan gewelds of zedendelicten mijns inziens niet aan voldoen.
Bovendien hebben talloze instanties betreffende rechtspleging geadviseerd de wet alleen toepasselijk te maken voor gewelds en zedendelicten. Maar dit was voor de wetgever uiteraard niet genoeg, belangrijk punt voor de wetgever om de reikwijdte te vergroten was het feit dat hij graag woninginbraken onder de regeling zou willen laten vallen. Beetje raar argument als je bedenkt dat je op dit moment in grote steden niet eens aangifte kunt doen van inbraak wegens gebrek aan capaciteit. Nu gaan ze zeker ineens wel met een paar man de woning doorzoeken op achtergelaten celmateriaal?? Bovendien is het de vraag of een woninginbraak een zo ernstig delict is dat deze inbreuk van grondrechten gerechtvaardigd is...
Belangrijk punt wat betreft deze wet is ook het feit dat er geen enkele opsoringsdoel aanwezig is op het moment van afname van het materiaal. Recidive wordt dus automatisch aangenomen voor elke veroordeelde. Tevens wordt de wet door de wetgever gerechtvaardigd vanuit een preventief oogpunt maar er is geen enkel onderzoek die dit ondersteund. Uiteraard is er alom bekend dat het vergroten van de pakkans meer effect heeft dan het verhogen van de strafmaat maar dit is waarschijnlijk alleen zo bij delicten die niet impulsief gepleegd worden zoals bij verkeersovertredingen en niet bij delicten die doorgaans impulsief gepleegd worden zoals geweldsdelicten. Dit punt van preventie is dus ook zeer zwak en rechtvaardigt niet de inbreuk die nu gemaakt wordt. Dan blijft er dus wat mij betreft weinig over.....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 13 dec 2005 22:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Interessant Eva. Kennen andere landen vergelijkbare wetten?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: wo 14 dec 2005 6:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zeker interessant! Je begrijpt wel dat ik zonder zorgvuldig onderzoek geen afdoende oordeel kan uitspreken. Wel heb ik vluchtig naar informatie gezocht (parlementaire geschiedenis, google zie zoal http://www.burojeugdzorg.nl/287.htm ). Deels heb ik aansluiting gevonden bij hetgeen jij reeds hebt omschreven. Uit dit alles blijkt o.a. (zonder de objectiviteit te controleren) dat er omtrent bepaalde vraagstukken inderdaad enige twijfels zijn. De thans relevante vraagstukken zullen wellicht mede door rechterlijke tussenkomst kunnen worden verduidelijkt. Weet je of er reeds recht is gesproken? Overigens vraag ik me wel af of een eventuele afwijking eerder zal betreffen toepassing van de regel in het concrete geval.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: wo 14 dec 2005 17:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@bona fides: Nou bij de totstandkoming van het wetsvoorstel verwijst de wetgever wel enige malen naar soortgelijke regelingen in het buitenland. Ten eerste vind ik dat een slechte raadgever, in de VS hebben ze ook de doodstraf maar dat willen wij hier toch (hopelijk) ook niet. Ik weet niet over welke landen het gaat, volgens mij enkele zuid-Europese landen. Maar het laatste wat ik erover las was dat er toch een significant verschil is, namelijk dat er in het buitenland wel altijd een opsporingsdoel aanwezig moet zijn, dus die wet van DNA-onderzoek bij veroordeelden zullen ze daar waarschijnlijk niet kennen, of eventueel met inschatting van een recidiverisico.

@abraxes: Nee, er is nog geen rechtspraak wat betreft die wet DNA-onderzoek bij veroordeelden. Hij is ook pas sinds februari dit jaar van kracht dus dat is nog te kort tijd om al bij het EHRM langs geweest te zijn. Maar ik ben er van overtuigd dat dat niet lang meer gaat duren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: wo 14 dec 2005 18:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
februari dit jaar van kracht dus dat is nog te kort tijd om al bij het EHRM langs geweest te zijn.


wel al bij de rechtbank

Quote:
LJN: AT7933, Rechtbank Roermond, 04/05.188

Raadkamer
Inhoudsindicatie: Bezwaar ingevolge de Wet DNA-onderzoeken veroordeelden tegen het bevel dat van de veroordeelde DNA wordt afgenomen, bepaald, opgeslagen en vergeleken. De rechtbank verwept de gevoerde verweren: - strijd met het legaliteitsbeginsel en het nulla poenabeginsel: de afname van DNA is geen straf, het beroep op het legaliteits- c.q. nulla poena beginsel gaat niet op. Door de verwerking en opslag van het DNA-profiel in een DNA-databank kunnen door de veroordeelde gepleegde of te plegen strafbare feiten weliswaar sneller tot de vervolging van veroordeelde leiden, doch dit is geen rechtens te respecteren belang en rechtvaardigt geen bescherming tegen een toepassing van de Wet met terugwerkende kracht; - strijd met her recht op een privéleven: voldaan is aan artikel 8, lid 2 EVRM. De Wet is noodzakelijk in het belang van de openbare veiligheid, het voorkomen van strafbare feiten en de bescherming van rechten en vrijheden van anderen, nu de Wet als doel heeft meer strafbare feiten te kunnen oplossen en recidive zoveel mogelijk tegen te gaan. De Wet laat geen onduidelijkheid bestaan over de vraag in welke gevallen en onder welke omstandigheden de inbreuk op het door artikel 8 EVRM beschermde privé leven gemaakt wordt; - strijd met het gelijkheidsbeginsel: van iedere veroordeelde die aan de criteria van de Wet voldoet wordt een DNA-profiel opgemaakt. Het brengt de veroordeelde niet in een nadeliger positie dan die van iemand van wie het DNA-profiel niet de databank is opgenomen, nu het feit dat daders van gepleegde strafbare feiten mogelijk sneller kunnen worden opgespoord is geen rechtens te beschermen belang is. Voorts verwerping van de stelling dat in casu sprake is van een uitzonderingsgeval ingevolge artikel 2, lid 1 aanhef en sub b van de Wet . Volgens deze bepaling wordt een DNA profiel opgemaakt en verwerkt "tenzij redelijkerwijs aannemelijk is dat het bepalen en verwerken van veroordeeldes DNA-profiel, gelet op de aard van het misdrijf of de bijzondere omstandigheden waaronder het misdrijf is gepleegd, niet van betekenis zal kunnen zijn voor de voorkoming, opsporing, vervolging en berechting van strafbare feiten van de veroordeelde". Verdachte heeft een fors strafblad en heeft thans een tweetal lopende TBS-maatregelen met dwangverpleging

LJN: AU3734, Rechtbank Leeuwarden, Rek. 05/384 RDK

Klager en zijn raadsman hebben ter onderbouwing van de overige stellingen slechts aangevoerd dat veroordeelde geen misdrijven meer zal plegen nu hij al 8 jaar vast zit en overal aan meewerkt. De rechtbank ziet hierin geen argumenten die kunnen leiden tot toepassing van de in artikel 2, eerste lid onder b genoemde uitzonderingsgrond, immers deze bepaling ziet
-blijkens de Nota naar aanleiding van verslag en de Memorie van Toelichting- enerzijds op die misdrijven waarbij geen celmateriaal kan worden achtergelaten en anderzijds op objectief waardeerbare omstandigheden waardoor het onderzoeksbelang ontbreekt. Het beroep op bescherming van de privacy ex artikel 8 van het EVRM gaat evenmin op nu met de regeling van DNA-onderzoek bij veroordeelden wordt voldaan aan de eis dat de inbreuk op het recht op onaantastbaarheid van het lichaam bij of krachtens de wet is voorzien terwijl daarnaast legitieme doelen worden nagestreefd te weten voorkoming van strafbare feiten en bescherming van de rechten en vrijheden van anderen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: vr 16 dec 2005 11:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Crying or Very sad

ik word soms zó moedeloos van dit soort dingen...

En het ergste vind ik nog dat dan op een gegeven moment, na jaren persoonlijke ellende, iemand aan de bel trekt bij het EHRM of de krant, of het komt gewoon toevallig aan het licht vergelijkbaar met Cees B.'s zaak. Dan zijn er mensen werkelijk door een hel gegaan, komt men erachter dat er fouten zijn gemaakt of dat het systeem niet werkt, stelt een Donner-achtige droogkloot zonder blikken of blozen dat de verantwoordelijken 'door de publiciteit al genoeg gestraft' zijn, en that's it.
Mad
Ik heb geen vertrouwen in onze wetgever om dergelijke delicate zaken goed te regelen, en maar heel weinig vertrouwen in de opsporing om daar zorgvuldig mee om te gaan.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: vr 16 dec 2005 11:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@abraxes: Interessant. Ik denk alleen dat het EHRM er niet zo over denkt......

Wat je trouwens ook nog zou kunnen inbrengen is dat het in strijd is met de presumptie van onschuld (uit mn hoofd art 6 EVRM ). Mijn scriptie gaat alleen over de schending van art8 EVRM, omdat het anders te lang wordt, maar er zijn zoals je ziet nog zoveel andere wetsbepalingen waar het mee in strijd zlou kunnen zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: ma 19 dec 2005 0:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva, zijn er omtrent dit onderwerp bronnen die een ander standpunt tonen dan wetgever en rechtbank, bronnen waaruit valt op te maken dat de bepaling, of een bepaalde toepassing daarvan, niet strookt met het EVRM? Ik gaf eerder aan dat er kennelijk wel enige vragen zijn betreffende het onderhavige artikel en het EVRM. In 2 van de door mij geraadpleegde bronnen (jurisprudentie, parl. Gesch.) wordt blijk gegeven van een correcte toepassing van het verdrag. Dit zijn nogal gezaghebbende figuren en je begrijpt wel, dat ik hier niet zonder meer aan voorbij kan gaan. Anderzijds ga ik tevens niet voorbij aan het feit dat jij bezig bent een scriptie, en derhalve de zaak nauwkeurig onderzoekt. Ik zou het een prestatie vinden wanneer wetgever en de rechter in verlegenheid worden gebracht, doordat jouw betoog uiteindelijk correct blijkt te zijn. Het zou een ‘bom’ van een scriptie zijn. Een probleem kan ontstaan wanneer alles onverhoopt anders uitpakt, dan zou het bij een bepaalde formulering wel eens een ‘bom’ op de scriptie kunnen zijn. Maar voor wat betreft dit laatste ben je natuurlijk waakzaam. Razz
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
de Webmeester
Webmeester
de Webmeester

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 15631


BerichtGeplaatst: wo 21 dec 2005 0:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Enkele berichten van elders in dit onderwerp toegevoegd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger ICQ nummer
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds