Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu za 08 jun 2024 0:06
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Copyrights op foto's naar werkgever?
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mennoherstel



Leeftijd: 62
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: ma 20 apr 2009 14:49    Onderwerp: Copyrights op foto's naar werkgever? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben parttime (3 dagen per week) in loondienst als financieel en netwerkbeheerder, en heb daarnaast een eigen bedrijf als fotograaf.
In de loondienst situatie werk ik op vastgestelde tijden: altijd dezelfde dagen in de week op vaste (kantoor)tijden.

Soms, van te voren besproken, maak ik ook wel fotoreportages voor mijn werkgever.

Er werd laatst een bijeenkomst, een soort feestje, georganiseerd waarvoor mijn werkgever werd uitgenodigd waarop deze alle medewerkers uitnodigde.

Deze bijeenkomst vond plaats in de avonduren, aanwezigheid aldaar was volledig vrijwillig en werd derhalve ook niet betaald.

Ik heb daar foto's gemaakt, o.a. een aantal groepsfoto's van medwerkers van de verschillende organisaties die daar aanwezig waren. Vervolgens heb ik al die organisaties de foto's gratis ter beschikking gesteld in lage kwaliteit met de mededeling dat ze die mochten gebruiken op hun website. Als men de foto's wilde in (hoge) printkwaliteit waren die te koop.

Nu zegt mijn werkgever dat, omdat ik daar was uitgenodigd als zijnde werknemer van xxx, dat het daardoor mijn aanwezigheid aldaar werkgerelateerd is, en dat daarom de copyrights op de foto's bij de werkgever ligt, en dat ik ze daarom niet te koop mag aanbieden.

In het auteursrecht wordt gesproken over het overgaan van de copyrights van de fotograaf naar de werkgever dat er uitdrukkelijk een loondienstverband moet zijn, en dat er loon betaald moet worden.
Dat loondienstverband is er, maar de loonbetaling is gebasseerd op mijn werkzaamheden tijdens kantooruren, en niet voor vrijwillige aanwezigheid op feestjes in de avonduren, lijkt mij.....

Weet iemand of mijn werkgever toch in zijn recht staat?

Ik hoor graag.
Groetjes,
Menno
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 20 apr 2009 16:21    Onderwerp: Re: Copyrights op foto's naar werkgever? Reageer met quote Naar onder Naar boven

mennoherstel schreef:
Soms, van te voren besproken, maak ik ook wel fotoreportages voor mijn werkgever.

Ging het hier om zo'n van te voren besproken fotoreportage?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mennoherstel



Leeftijd: 62
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: ma 20 apr 2009 16:28    Onderwerp: Re: Copyrights op foto's naar werkgever? Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
mennoherstel schreef:
Soms, van te voren besproken, maak ik ook wel fotoreportages voor mijn werkgever.

Ging het hier om zo'n van te voren besproken fotoreportage?


Het ging zeker niet om een van te voren besproken fotoopdracht. Ik heb wel laten weten dat ik aanwezig zou zijn, en dat ik ging fotograferen, maar de werkgever heeft daar niet op gereageerd.

Mijn stelling is dat dit (vrijwillige aanwezigheid en in de avonduren, dus niet tijdens de kantooruren) niet onder het loondienstverband valt, en dat de rechten op de foto's volledig bij mij liggen, maar daar wordt dus nu moeilijk over gedaan.

Alvast dank voor de reactie!

Groetjes,
Menno
Bekijk profiel Stuur privé bericht
WimWest



Leeftijd: 124
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 1040


BerichtGeplaatst: ma 20 apr 2009 16:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Strikt juridisch heb je alle rechten van de foto's en kan je deze afdwingen. Strikt juridisch dus.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mennoherstel



Leeftijd: 62
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: ma 20 apr 2009 16:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WimWest schreef:
Strikt juridisch heb je alle rechten van de foto's en kan je deze afdwingen. Strikt juridisch dus.


Daar gaat het mij in eerste instantie ook om. Ik heb gevraagt waarop de werkgever zijn stelling basseert, maar daar krijg ik geen antwoord op.

'Men' gaat zich nu beraden op de te nemen aktie, 'want dit kan natuurlijk niet zonder consequentie blijven'.
Ik ga daar dus nog wat van horen, maar wil dan graag weten dat ik in mijn recht sta.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
WimWest



Leeftijd: 124
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 1040


BerichtGeplaatst: ma 20 apr 2009 17:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Auteurswet lll.7 artikel 7 zegt letterlijk:

Indien de arbeid, in dienst van een ander verricht, bestaat in het vervaardigen van bepaalde werken van letterkunde, wetenschap of kunst, dan wordt, tenzij tusschen partijen anders is overgekomen, als de maker van die werken aangemerkt degene, in wiens dienst de werken zijn vervaardigd.

Art.10, lid 1, 9° definieert hiermee ook fotografische werken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 20 apr 2009 18:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij wie het auteursrecht van deze foto's nu ligt is een strikt juridische vraag die inderdaad aan de hand van art. 7 Aw moet worden beantwoord. Het fotograferen valt niet onder je normale werkzaamheden, en de foto's lijken in dit geval niet op grond van een opdracht van je werkgever te zijn gemaakt. Maar misschien kan je werkgever aantonen dat er stilzwijgend zo'n opdracht is gegeven, of dat het fotograferen op bedrijfsavondjes tot een soort taak van je was uitgegroeid. Als ik moet gokken denk ik dat jij het auteursrecht hebt, maar helemaal zeker ben ik daar dus niet van.

Iets anders is dat ik me wel iets kan voorstellen bij de reactie van de werkgever. Ook als het auteursrecht niet aan de werkgever toekomt, is het denkbaar dat je je niet als een goed werknemer gedraagt door op een personeelsfeestje van je werkgever voor je eigen bedrijf te werken. Uiteindelijk was je daar toch in verband met je werk.

Voor mij is het niet mogelijk om het echt goed te beoordelen, want ik ken alle omstandigheden niet.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mennoherstel



Leeftijd: 62
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: ma 20 apr 2009 21:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het feestje was niet georganiseerd door mijn werkgever. Als dat wel zo zou zijn geweest was de situatie uiteraard anders.
Het is zeker niet zo dat ik in opdracht van mijn werkgever fotografeer op feestjes van andere organisaties, en het is een situatie die zich nog niet eerder heeft voorgedaan, dus is er ook geen sprake van een stilzwijgende overeenstemming.

Ik vraag mij dus ernstig af waar dat loondienstverband dat die rechten op mijn foto's geeft ophoudt, en waar 'mijn eigen tijd' begint.

In de folder die ik heb gevonden over de (uitleg van de) auteursrecht bij ECP wordt vermeld:
"Voordat uw onderneming kan worden aangemerkt als maker
moet wel aan een aantal eisen worden voldaan. Er moet allereerst
sprake zijn van een dienstverband, daarnaast moet er
een gezagsverhouding bestaan en er moet ook loon
worden betaald. Een belangrijke voorwaarde is verder dat het
gemaakte werk een zeker verband moet houden met de
dienstbetrekking. Indien het gemaakte werk geen verband
houdt met de normale werkzaamheden van de werknemer,
dan blijft het auteursrecht bij de werknemer zelf."

Op het moment dat ik fotografeer op een feestje van een organisatie, anders dan mijn werkgever, in mijn eigen tijd, wordt er aan een aantal voorwaarden hierboven genoemd niet voldaan:
- er wordt geen loon betaald
- er is geen gezagsverhouding (ik maak helemaal zelf uit of en wat ik doe)
- er is geen relatie tot mijn reguliere werk
- en er is geen dienstverband omdat het in mijn vrije tijd plaats vind.

Of zijn er nog andere zaken die meespelen?

Hoor graag.
Groetjes,
Menno
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 22 apr 2009 3:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mennoherstel schreef:
Op het moment dat ik fotografeer op een feestje van een organisatie, anders dan mijn werkgever, in mijn eigen tijd, wordt er aan een aantal voorwaarden hierboven genoemd niet voldaan:
- er wordt geen loon betaald
- er is geen gezagsverhouding (ik maak helemaal zelf uit of en wat ik doe)
- er is geen relatie tot mijn reguliere werk
- en er is geen dienstverband omdat het in mijn vrije tijd plaats vind.

Als je je werk mee naar huis neemt, werk je thuis zonder loon, in je vrije tijd, zonder gezagsverhouding, maar toch zal een eventueel auteursrecht dat ontstaat aan je werkgever toebehoren.

Daarom kan mijns inziens alleen je derde punt (geen relatie tot je reguliere werk) hier hout snijden, maar in combinatie met de afwezigheid van een opdracht van je werkgever om te fotograferen lijkt me dat voldoende. Dus waarschijnlijk ligt het auteursrecht bij jou.

Quote:
Of zijn er nog andere zaken die meespelen?

Zie mijn vorige bericht.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mennoherstel



Leeftijd: 62
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: wo 22 apr 2009 9:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oke, ik dank u allen hartelijk voor de aandacht en de info, dit heeft mij echt verder geholpen! Smile

Groetjes,
Menno
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bertvanloo



Leeftijd: 80
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 196


BerichtGeplaatst: vr 24 apr 2009 17:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat m.i. om de simpele vraag of het fotograferen voortvloeide uit de verplichting van het dienstverband. Het lijkt me vrij duidelijk dat zulks niet het geval was. Die leuke baas zal hierover vast niet meer van zich laten horen.
_________________
Professioneel fotograaf & auteursrecht geïnteresseerd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds