Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 07 jun 2024 20:37
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Copyright op freeware en shareware
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
hymie



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: zo 10 mei 2009 15:39    Onderwerp: Copyright op freeware en shareware Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste,

Als ik gratis freeware en shareware kan downloaden, mag ik deze dan op mijn eigen site publiceren, of moet ik een link zetten naar de site van de oorspronkelijke maker?

Kan ik anders een directe link naar de download van de site maken, waardoor de download gelijk start?

Groeten
H.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 10 mei 2009 17:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of en hoe je gratis downgeloade free- of shareware aan anderen mag aanbieden hangt af van de voorwaarden die de maker heeft gesteld.

Het plaatsen van een directe link lijkt me strikt genomen geen inbreuk op het auteursrecht (al kan een rechter daar soms anders over denken), maar ook als het geen inbreuk op het auteursrecht is, kan het nog wel onrechtmatig zijn jegens de maker. Het lijkt me bijvoorbeeld verstandig om geen directe link te plaatsen als downloaders daardoor niet de voorwaarden te zien krijgen die de maker op zijn site stelt. Wat je zeker niet moet doen is het doen voorkomen alsof jij het programma hebt geschreven.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hymie



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: zo 10 mei 2009 19:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dus eigenlijk wil dat ook zeggen dat een copyright niet meteen betekent, dat je iets niet mag publiceren op je website?

(ik heb niet zoveel verstand van copyrights, maar ik dacht dat ik op dit forum wel goed zou zitten dus vandaar)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 10 mei 2009 20:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een auteursrecht wil wél zeggen dat je iets niet mag publiceren op een website. Maar de rechthebbende kan toestemming geven voor de publicatie. De vraag is of de rechthebbende dat heeft gedaan. Uit het enkele feit dat de rechthebbende zelf zijn software als freeware of shareware op internet aanbiedt, volgt niet dat jij die toestemming hebt. Maar misschien staat in de licentievoorwaarden dat het wel mag, of misschien geeft de rechthebbende toestemming als je erom vraagt.

Het plaatsen van een directe link is echter niet helemaal hetzelfde als het zelf aanbieden van de software. Bij het plaatsen van een link plaats je niet de software zelf, maar slechts een adresverwijzing. Wie de link aanklikt, downloadt de software wel, maar niet van jouw site. De meeste rechters beschouwen het plaatsen van een link volgens mij niet als een inbreuk op het auteursrecht, maar een enkele keer laat een rechter zich op het mijns inziens verkeerde been zetten.

Een rechthebbende kan op grond van zijn auteursrecht jou (naar mijn mening) dus niet direct verbieden om een directe link te plaatsen. Wel kan hij technische maatregelen nemen om te voorkomen dat iemand die op jouw website op die link klinkt, de software kan downloaden (nl. door het controleren van de referrer url), maar dat staat los van wat juridisch wel of niet mag. Onder bijzondere omstandigheden kan de rechthebbende mogelijk wel aantonen dat het plaatsen van de directe link een onrechtmatige daad was jegens hem. Daar lijkt mij bijvoorbeeld sprake van als je het voordoet alsof jij de software hebt geschreven, maar dat is dus alleen als voorbeeld bedoeld. Of zo'n link onrechtmatig is zal van geval tot geval moeten worden bekeken, aan de hand van alle relevante omstandigheden. (Als het plaatsen van zo'n link een inbreuk was op het auteursrecht zou het in beginsel altijd onrechtmatig zijn en doen de omstandigheden er veel minder toe.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hymie



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: zo 10 mei 2009 23:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de uitleg.

Ik heb nog 1 vraag:

Mag ik wel een directe link naar een download van een andere site dan de oorspronkelijke in mijn website zetten? Bijvoorbeeld 3000downloads.com of softpedia.org, of iets dergelijks?
Dan kan de auteur er denk ik niets van zeggen, want dan zijn toch de andere sites aansprakelijk?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 10 mei 2009 23:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat maakt niet zo veel uit. Nogmaals, het plaatsen van een directe link is waarschijnlijk geen inbreuk op het auteursrecht. Alleen bijkomende omstandigheden kunnen zo'n link onrechtmatig maken. Je moet je afvragen of het plaatsen van zo'n link ingaat tegen wat in het maatschappelijk verkeer betaamt.

Een serie directe links naar sites met illegaal aangeboden materiaal kan heel goed onrechtmatig zijn, waneer bijvoorbeeld duidelijk blijkt dat je bezoekers aanzet tot het downloaden van dat materiaal. Maar in jouw geval gaat het waarschijnlijk om legaal aangeboden materiaal.

Wat is de reden dat je een directe link wilt plaatsen in plaats van een link naar de "officiële" downloadpagina? En heb je al in de licentie van de software gekeken of het iedereen is toegestaan om het programma te verspreiden?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds