Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 07 jun 2024 0:01
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Claim vanuit Belgie op BLOG
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
patje72



Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 19


BerichtGeplaatst: wo 07 mei 2008 10:58    Onderwerp: Claim vanuit Belgie op BLOG Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op mijn website had ik een artikel staat. Waar ik het vandaan had weet ik echter niet meer. Ik had dus inderdaad ook geen bron vermelding toegevoegd. Helemaal fout.
De schrijver van het bericht heeft dit ontdekt en kreeg de onderstaande mail. Het betreft overigens alleen tekst en geen foto's. Graag zou ik advies krijgen wat te doen. Alvast bedankt

Wij richten u onderhavig schrijven in de hoedanigheid van houders van de auteursrechten van onze vennoot, de heer Dirk Evers. De JAM werd erkend als beheersvennootschap voor de auteursrechten van journalisten bij Ministerieel Besluit van 25 november 1998.


1. Wij dienen vast te stellen dat u op uw website www.lerenleven.com een artikel reproduceert met de titel “Deense zwembaden laten blote borsten toe” waarvan onze vennoot de auteur is.

Noch onze vennoot, noch de JAM hebben ooit enige toestemming gegeven voor dergelijke reproductie en mededeling aan het publiek. Voor deze reproductie werden evenmin auteursrechten betaald.


2. Het citeren van een artikel is door de auteurswet aan stricte voorwaarden onderworpen:

de omvang van het citaat dient beperkt te blijven – een artikel in zijn geheel weergeven wordt niet beschouwd als een citaat
het fragment dient men te kaderen in een ruimer geheel dat commentaar, kritiek, bespreking of verder toelichting omvat – het desbetreffende artikel wordt niet omkaderd
bronvermelding

Dit maakt dan ook een flagrante inbreuk uit op de morele- en vermogensrechten van onze vennoot en schendt bijgevolg de wet van 30 juni 1994 betreffende het auteursrecht en de naburige rechten.


3. Bij deze stellen wij u formeel in gebreke de reproductie en de mededeling aan het publiek onmiddellijk stop te zetten, het desbetreffende artikel van uw website te verwijderen en onze vennoot hiervoor uiterlijk 16 mei 2008 een gepaste schadevergoeding van 459 EUR (+ 6% BTW) te betalen op de rekening van de JAM (210-0319747-87).

Huidig schrijven wordt u toegezonden onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkentenis.

In afwachting van uw antwoord, verblijven wij,

Met de meeste hoogachting,





Astrid Hanssens
Juriste


Ik heb vervolgens het artikel verwijderd en de volgende mail verstuurd:

Geachte mevrouw Hanssens,

Naar aanleiding van uw schrijven wil ik graag reageren.
Het betreffende artikel heb ik gevonden op een forum waar iedereen vrij op mag publiceren. Ik was mij dan ook niet bewust dat het om een officieel artikel ging. Maar dacht dat het vrije tekst was, geschreven door een bezoeker van het forum.

Mijn website is een site zonder enig commercieel belang en ik vind de boete dan ook voor een prive persoon dat ik ben, zeer hoog.

Natuurlijk respecteer ik de rechten van uw vennoot en heb het artikel per direct verwijdert. Dit kunt u vanzelfspreken controleren op:

http://www.lerenleven.com/opmerkelijk/deense-zwembaden-laten-blote-borsten-toe/

Ik ga er vanuit u zo voldoende te hebben geinformeerd.

Met vriendelijke groet,


Daarop kreeg ik de volgende reactie

Dank voor onderstaande email.

Wij noteren dat u het desbetreffende artikel onmiddellijk heeft verwijderd van uw website.

Niettemin is de auteur niet bereid om de gevraagde schadevergoeding kwijt te schelden of te verminderen. Hij is van mening dat ieder die geconfronteerd wordt met een overtreding met een excuus af komt. De journalist steekt echter heel wat research in zijn artikels en maakt ze precies op maat van een bepaalde format. Dat kost tijd en moeite. Onze vennoot is terecht van mening dat iemand die een website opstart en er inhoud op plaatst, tevens de gevolgen van zijn handelingen dient dragen.

Desgevallend verzoeken wij u uiterlijk 23 mei 2008 onze vennoot een schadevergoeding van 459 EUR te betalen op de rekening van de JAM (210-0319747-87). Bij gebreke hieraan zullen wij onderhavig dossier overmaken aan onze advocaat.

Met vriendelijke groeten,

Astrid Hanssens
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 07 mei 2008 13:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laat ze eerst maar eens het bedrag van de geclaimde schade aantonen. Dat lijkt me nauwelijks mogelijk. Er lijkt me niet aantoonbaar sprake van financiële schade door verlies van exclusiviteit.

Ik ben benieuwd welke wet van 30 juni 1994 men bedoelt? De Auteurswet is uit 1912. De Wet op de naburige rechten is van 18 maart 1993 en bovendien niet van toepassing. Speelt dit misschien in België?

Over een schadevergoeding wordt (in Nederland) geen BTW betaald. Die kunnen ze dus ook niet in rekening brengen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
patje72



Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 19


BerichtGeplaatst: wo 07 mei 2008 13:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor het antwoord. Het is inderdaad een claim vanuit belgie.
De JAM die de claim doet, is een soort van organisatie die zich bezig houdt met dit soort claims.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 07 mei 2008 13:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aha, maar jij woont dus in Nederland? Enig idee waar de webserver zich bevindt?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
patje72



Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 19


BerichtGeplaatst: wo 07 mei 2008 14:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja ik woon inderdaad in Nederland. En het is mijn eigen website. Ik neem derhalve aan dat de servers in Nederland staan. Ik weet echter niet meer van welke site ik het artikel heb gehaald.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: wo 07 mei 2008 15:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De wet van 30 juni 1994 betreffende het auteursrecht en de naburige rechten is inderdaad de Belgische Auteurswet. Ik kan me voorstellen dat een Belgische rechthebbende zich daarop beroept. Nu de site ook vanuit Belgie op te roepen is, en een Belg (vermeend) schade heeft gelopen door de publicatie, kan ik me voorstellen dat een Belgische rechter zich bevoegd acht en Belgisch recht gaat toepassen.

Maar zoals bona fides al schrijft, hij zal eerst moeten aantonen dat hij schade heeft. Ook in Belgie kent men geen vaste bedragen voor inbreuk op auteursrecht.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
patje72



Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 19


BerichtGeplaatst: wo 07 mei 2008 15:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien een rare vragen.
-Maar moet ik gewoon vragen hoe zij het bedrag zijn gekomen en wat de geleden schade is.
-Moet ik niet betalen en wachten tot ik iets van een advocaat hoor?
-Zal ik mijn rechtsbijstand verzekering nu al inschakelen, of wachten tot ik van advocaat hoor.

En wat ik me nog steeds af vraag. In de eerste mail staat: Via mail en aangetekende brief. Inmiddels zijn we een week verder maar ik heb nog geen brief gehad. Of is het zo doordat ik reeds gecommuniceerd heb via email dat dat net zo geldig is.

Ik begrijp overigens ook niet hoe ze aan mijn huisadres zijn gekomen. Er hangt geen KVK of BTW nummer aan. En m'n adres en achternaam worden nergens op de site genoemd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Freak



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 183


BerichtGeplaatst: wo 07 mei 2008 15:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je een eigen domeinnaam gebruikt, is deze in principe op jouw naam geregistreerd. Dit zijn zogenoemde whois-gegevens. Om dit voor een .nl-domein te controleren kan je hier kijken, en 'uitgebreid' even aanvinken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
patje72



Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 19


BerichtGeplaatst: wo 07 mei 2008 15:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja ik had ook zo'n tooltje gevonden dat voor een .com werkt. Want het is een .com domein. Maar het gaat er om. Mogen ze dat gebruiken?
Dus mag een domeinnaam gebruikt worden om een priveadres te achterhalen. De JAM is geen justitie ofzo.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 07 mei 2008 15:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie nu pas dat "België" al in de titel van draad wordt genoemd Wink

Als ik me niet vergis heeft inderdaad (ook) de Belgische rechter rechtsmacht als de onrechtmatige daad (de inbreuk op het auteursrecht) zich in België voordoet.

Het lijkt erop dat rechters de plaats waarop een publicatie kan worden bekeken aanmerken als locus delicti:
Quote:
De jurisprudentie van het Europees Hof van Justitie op het gebied van het EEX laat rechters weinig andere keus dan zich bevoegd te verklaren indien een eiser, in een procedure waarop het verdrag van toepassing is, op grond van onrechtmatige daad een website wil aanvechten. Een Duitse rechter beredeneerde die bevoegdheid vrij simpel: deze publicatie (het betrof in casu geen website, maar een bericht op USENET) kan in Duitsland bekeken worden, de locus delicti is dus Duitsland, de Duitse rechter is bevoegd. Als Erfolgsort geldt, met andere woorden, iedere plaats waar de pagina opgeroepen kan worden. Op vergelijkbare wijze overwoog de Franse rechter in de Yahoo-zaak (...)

(bron)

Dergelijke rechtspraak gaat echter wel erg ver! Je zou m.i. ook kunnen zeggen dat het de verantwoordelijkheid is van de websitebezoeker dat hij de gegevens vanuit het land waar de server staat naar zijn eigen pc heeft doen transporteren. Maar goed, het zit er dus dik in dat de Belgische rechter zich bevoegd zou verklaren.

Schadevergoeding voor auteursrechtelijke inbreuken vind ik een lastig onderwerp en helemaal naar Belgisch recht, maar het lijkt me veilig om te stellen dat men in ieder geval moet kunnen aangeven op welke manier men op het bedrag is gekomen. Ik gok dat men de "gebruikelijke licentievergoeding" heeft genomen, maar ik vind het zelf twijfelachtig om die hier van toepassing te verklaren. De gebruikelijke licentievergoeding zou wel een geschikte maatstaf zijn als je website commercieel zou zijn.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 07 mei 2008 15:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

patje72 schreef:
Ja ik had ook zo'n tooltje gevonden dat voor een .com werkt. Want het is een .com domein. Maar het gaat er om. Mogen ze dat gebruiken?
Dus mag een domeinnaam gebruikt worden om een priveadres te achterhalen. De JAM is geen justitie ofzo.

Je kunt je afvragen waarom die informatie voor iedereen beschikbaar moet zijn, maar de JAM mag daar gewoon gebruik van maken. Net zoals het een ieder vrijstaat om in het telefoonboek een telefoonnummer op te zoeken, bijvoorbeeld.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
patje72



Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 19


BerichtGeplaatst: do 08 mei 2008 7:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En hoe zit het met het medium dat is gebruikt. Tot nu toe heb ik alleen maar mailcontact met het JAM gehad. De aangetekende brief heb ik tot nu toe niet ontvangen. Is het zo doordat ik gereageerd heb via mail dat ik "er aan vast zit" (weet niet hoe ik het anders moet verwoorden) of hoef ik eigenlijk niets te doen voor ik die aangetekende brief heb?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 08 mei 2008 10:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In Nederland kun je in principe ook zonder voorafgaand contact voor de rechter worden gedaagd, en in België waarschijnlijk ook. Je verstoppen helpt dus niet.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
patje72



Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 19


BerichtGeplaatst: do 08 mei 2008 11:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sorry dat ik door blijf zeuren, maar ik wil het graag zeker weten. Tot nu toe heb ik mail contact met een bedrijf dat geld claimt ivm met mijn inbreuk op de auteursrechten. Contact is alleen maar via mail. Zij vragen voor 23 mei 459,-. Als ze het dan niet binnen hebben besteden ze het uit aan een advocaat. Wat ik eigenlijk wil weten is, moet ik wachten tot ik iets van die advocaat hoor. Eigenlijk zou ik gek zijn als ik al zou betalen naar aanleiding van alleen een mail.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 08 mei 2008 11:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je moet helemaal niets...

Mijn advies: maak nu al duidelijk dat je niet van plan bent om te betalen voor schade die niet is aangetoond. Jij hebt de tekst van je site verwijderd, daarmee is het klaar. Het is buitengewoon onwaarschijnlijk dat de paar personen die de tekst op jouw site hebben gelezen anders voor die tekst hadden betaald. Er is dus geen schade die op jou kan worden verhaald. Bovendien verdien jij niets aan je site, dus heb je ook geen winst gemaakt door het plaatsen van de tekst.

Vergeet dat het een mail is en geen aangetekende brief, tenzij je reden hebt te twijfelen aan de identiteit van de afzender.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds