Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 16:47
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Boete 181 euro door winkeliers voor geen afstand houden?
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jeroen1967



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 174


BerichtGeplaatst: za 28 mrt 2020 18:36    Onderwerp: Boete 181 euro door winkeliers voor geen afstand houden? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vandaag in de krant gelezen: er zouden afspraken zijn gemaakt met de politie dat winkeliers een boete van 181 euro zouden kunnen uitschrijven aan mensen die geen 1.5 meter afstand houden in verband met Corona.

Toen dacht ik, eh..... watte?

  • Als je twee mensen te dicht bij elkaar ziet staan weet je nog niets. Worden mensen bij 'slecht' gedrag eerst gevolgd in de winkel om te zien of zij degene zijn die het initiatief nemen tot te weinig afstand houden?
  • Er zou volgens de afspraken met de politie een boete kunnen worden uitgeschreven omdat er schade zou zijn ontstaan. Welke schade?
  • Ik zie geen schade bij de winkelier, hoe kan die dan opeens partij zijn en de boete uitschrijven/vastleggen?
  • Als winkelier zelf geen partij is, moet hij dan BOA zijn om een boete te kunnen vastleggen? Moet zelfs niet de vakkenvuller die de 'overtreding' ziet BOA zijn?
  • Hoe bewijs je overtuigend dat de afstand te klein was? Met een meetlintje gaan rondlopen? Dat wordt een welles/nietes discussie...

U ziet, ik snap er geen bal van, en zie niet hoe dit juridisch sluitend kan zijn. Iemand die juridische verduidelijking kan geven of dit haalbaar is?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cornevg



Leeftijd: 81
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: zo 29 mrt 2020 9:39    Onderwerp: Re: Boete 181 euro door winkeliers voor geen afstand houden? Reageer met quote Naar onder Naar boven

wínkeliers?? in wélke krant en wanneer?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jeroen1967



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 174


BerichtGeplaatst: zo 29 mrt 2020 15:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1351184594/geen-1-5-meter-afstand-in-de-winkel-181-euro-boete
https://beveiligingnieuws.nl/nieuws/181-euro-boete-voor-wie-in-winkel-geen-15-meter-afstand-houdt
https://www.so-da.nl/corona
etc.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ro-er



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 292


BerichtGeplaatst: ma 30 mrt 2020 10:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Winkeliers kunnen geen boete geven. Het gaat om een schadevergoeding van €181. Als u meer daarover wilt weten, is er genoeg te vinden via Google.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jeroen1967



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 174


BerichtGeplaatst: ma 30 mrt 2020 10:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Het gaat om een schadevergoeding van €181.


Maar voor welke schade dan? Onderbouwing hiervan is niet met Google te vinden (althans, mij niet gelukt...). Bij winkeldiefstal zie ik die schade wel, maar niet bij te weinig afstand houden. Ik zie niet in hoe de winkelier daarin partij is, en dus ook niet hoe hij een schadevergoeding kan opeisen. Op dezelfde wijze als dat een winkelier je hoogstens toegang tot de winkel zal kunnen ontzeggen als je weigert een verplicht winkelkarretje of mandje gebruiken, maar dan ook niet met 181 euro schadevergoeding kan gaan lopen wapperen omdat je de regels niet hebt opgevolgd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: ma 30 mrt 2020 13:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit zou echt in de vorm van een boete moeten (art. 6:91 BW). Ik zie daar wel belang bij voor de winkelier, maar ik zou eerder denken aan 50 euro of zo. Dit moet natuurlijk wel goed gemeld worden voor je de winkel in gaat.

Die 'schade' bij diefstal zie ik overigens niet, maar dat is een andere discussie.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 01 apr 2020 23:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jeroen1967 schreef:
Quote:
Het gaat om een schadevergoeding van €181.


Maar voor welke schade dan? Onderbouwing hiervan is niet met Google te vinden (althans, mij niet gelukt...). Bij winkeldiefstal zie ik die schade wel, maar niet bij te weinig afstand houden. Ik zie niet in hoe de winkelier daarin partij is, en dus ook niet hoe hij een schadevergoeding kan opeisen. Op dezelfde wijze als dat een winkelier je hoogstens toegang tot de winkel zal kunnen ontzeggen als je weigert een verplicht winkelkarretje of mandje gebruiken, maar dan ook niet met 181 euro schadevergoeding kan gaan lopen wapperen omdat je de regels niet hebt opgevolgd.

De gedachte is vermoedelijk schade in de vorm van tijd verloren aan het aanpakken van de overtreder. De kans lijkt mij vrijwel nihil dat de rechter zo'n vordering zal toewijzen. (Bij de op tijdverlies-door-diefstal gebaseerde vorderingen gaat het vrijwel altijd ook mis.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
lucien



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: di 19 mei 2020 10:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat je over dit onderwerp een geschikter antwoord kunt vinden in Google
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds