Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 1:16
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bijzondere omstandigheden herstel afstand hoger beroep?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
S. Diemont



Leeftijd: 53
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: zo 18 okt 2020 19:37    Onderwerp: Bijzondere omstandigheden herstel afstand hoger beroep? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste lezer,

Ik ben student HBO-rechten. Bij het bestuderen van het onderwerp formeel strafrecht heb ik een aantal vragen waar ik het antwoord niet op vind in mijn studieboek.

Als een verdachte ter zitting afstand heeft gedaan van zijn recht op hoger beroep, kan geen hoger beroep meer worden ingesteld. Ik lees in meerdere uitspraken dat dit slechts anders is indien bijzondere omstandigheden aanleiding geven tot het oordeel dat de gedane afstand niet kan gelden als afstand art. 381 lid 1Sv. Ik kan nergens in deze uitspraken, in mijn studieboek of in de wet vinden wat deze bijzondere omstandigheden dan kunnen zijn.

Kan iemand wellicht aangeven waar ik kan vinden over welke bijzondere omstandigheden hier gesproken wordt?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 21 okt 2020 12:12    Onderwerp: Re: Bijzondere omstandigheden herstel afstand hoger beroep? Reageer met quote Naar onder Naar boven

S. Diemont schreef:
Als een verdachte ter zitting afstand heeft gedaan van zijn recht op hoger beroep, kan geen hoger beroep meer worden ingesteld. Ik lees in meerdere uitspraken dat dit slechts anders is indien bijzondere omstandigheden aanleiding geven tot het oordeel dat de gedane afstand niet kan gelden als afstand art. 381 lid 1Sv. Ik kan nergens in deze uitspraken, in mijn studieboek of in de wet vinden wat deze bijzondere omstandigheden dan kunnen zijn.

Kan iemand wellicht aangeven waar ik kan vinden over welke bijzondere omstandigheden hier gesproken wordt?

"behoudens bijzondere omstandigheden" is een standaardformulering om de deur op een kier te laten voor gevallen waarin een uitzondering op de regel moet worden gemaakt.

Een uitputtende lijst van zulke bijzondere omstandigheden bestaat eigenlijk per definitie niet. Om een "gevoel" te krigen welke omstandigheden voldoende "bijzonder" zijn kun je naar uitspraken zoeken over art. 381 lid 1 Sv.

Voorbeeld:
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:HR:2006:AU6775
HR schreef:
3.3.2. Uit hetgeen de verdachte ter terechtzitting in hoger beroep heeft verklaard, heeft het Hof kunnen afleiden dat de verdachte begreep dat de strekking van de door hem ter terechtzitting van de Politierechter afgelegde verklaring, inhoudende: "dan hoef ik dat hoger beroep niet", was dat hij afstand deed van zijn recht hoger beroep in te stellen tegen de uitspraak van de Politierechter.

Het - in de hiervoor vermelde overwegingen besloten liggende - oordeel van het Hof, dat de enkele omstandigheid dat de verdachte niet wist dat de veroordeling van de Politierechter zou worden vermeld op zijn strafblad, geen aanleiding geeft tot het oordeel dat de gedane afstand niet kan gelden als afstand in de zin van art. 381, eerste lid, Sv, geeft geen blijk van een onjuiste rechtsopvatting en is niet onbegrijpelijk.


In zijn conclusie bij dit arrest schrijft de A-G:
A-G schreef:
9. Zoals de Hoge Raad nog eens overwoog in zijn arrest van 12 juni 2001, NJ 2001, 695, kan, indien de verdachte afstand heeft gedaan van zijn recht in hoger beroep te gaan, geen hoger beroep meer worden ingesteld, tenzij bijzondere omstandigheden aanleiding geven tot het oordeel dat de gedane afstand niet kan gelden als afstand in de zin van art. 381 lid 1 Sv.(1) Dergelijke bijzondere omstandigheden zijn aan de orde wanneer de verdachte de strekking en de gevolgen van zijn verklaring dat hij afstand van hoger beroep doet, niet heeft begrepen(2) of zijn dwaling omtrent de betekenis van zijn verklaring afstand te doen van hoger beroep, verschoonbaar is.(3) Berust de verklaring van de verdachte tot afstand niet op een misverstand dan is van dergelijke bijzondere omstandigheden geen sprake.(4)

_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds