Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 11:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bijgebouw zonder vergunning gebouwd.
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sato



Leeftijd: 65
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 15


BerichtGeplaatst: za 11 mrt 2023 1:09    Onderwerp: Bijgebouw zonder vergunning gebouwd. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een nogal ingewikkelde vraag. Ik leg het kort uit:

Wij hebben in 1990 ons huis gekocht. Daar zijn diverse bijgebouwen bij, oa een grote schuur die vast tegen het woonhuis gebouwd is. Met een van de bijgebouwen vormt de schuur met het woonhuis een denkbeeldige U, met het woonhuis en het bijgebouw als de poten.

In 2002 hebben wij het woonhuis gesloopt en nieuw gebouwd. Er zijn omgevingstekeningen gemaakt die naar de gemeente zijn gegaan, er zijn diverse controles geweest van de gemeente, dus alles is goed in kaart gebracht (zou je denken)

Nu willen we in het bijgebouw een b&b beginnen. En hebben daarvoor een concept aanvraag ingediend bij de gemeente op 21 september. Half november is aanvullende info gevraagd door de gemeente en omdat het nu toch wel erg lang duurde heb ik op 1 maart een email gestuurd en op 8 maart maar eens gebeld.

Nu blijkt dat de ruimtelijke ordening niet vind dat het bijgebouw vast aangebouwd is aan het woonhuis (wat in onze gemeente een vereiste is om een b&b te mogen beginnen, maar de juridische afdeling vond dat het wel aangebouwd is, dus dat vergunning verleend zou moeten worden.

De gemeente wil in ons pand duidelijk geen b&b (dat bleek uit het gesprek) en geeft nu als reden dat er geen vergunning is gevonden voor het bijgebouw, zodat dat dus illegaal is gebouwd. 60 jaar geleden ongeveer.

Onze gemeente is rond 2010 (ongeveer) samengegaan met een andere gemeente, dus de hele administratie is ook samengevoegd. Dan kan er gemakkelijk iets zoek raken.

Het feit is dat het bijgebouw op elke kadastrale kaart is ingetekend en de gemeente geeft zelf ook toe dat het bijgebouw op alle kaarten staat.
Ook bij de bouw van ons huis in 2002 zijn er totaal geen vragen gesteld of problemen geweest en toen heeft het bijgebouw ook gewoon op de situatie schets gestaan. Het bijgebouw staat ook niet ergens achteraf weggestopt, maar vooraan aan de straat, evenwijdig met het woonhuis. Prima te zien voor iedereen.

Het heeft in het bestemmingsplan gestaan als industriepand en later als winkelpand.

Omdat de gemeente liever niet heeft dat we een b&b gaan beginnen, vind ik het verdacht dat ze geen vergunning en bouwtekeningen kunnen vinden. Wel heel handig, als jullie begrijpen wat ik bedoel Smile
Ook het feit dat het meer dan 20 weken heeft geduurd voordat er gereageerd is (en dan nog omdat ik zelf het initiatief heb genomen) is voor mij een rode vlag.

Ik weet dat er geen verjaringstermijn is voor "illegale" bouwwerken. Ik heb het huidige bestemmingsplan en vergunningen opgevraagd, maar die heb ik nog niet ontvangen.

Mijn vraag is (na dit lange verhaal. sorry daarvoor...) Kan ik waarde halen uit het feit dat het bijgebouw is ingetekend in iedere gemeentelijke kaart? En dat de gemeente hier diverse keren de bouw van het woonhuis is komen controleren en nooit iets gezegd heeft van het bijgebouw (iets met stilzwijgende toestemming oid?)

Ik hoor het heel graag als iemand hier zijn licht over wil/kan laten schijnen. Ben hier in het verleden al een keer heel fijn geholpen met een andere zaak, dus dit forum is het eerste waar ik aan dacht deze keer.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 11 mrt 2023 23:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vergunning die je nodig hebt is vermoedelijk een omgevingsvergunning om te mogen afwijken van het bestemmingsplan (art. 2.1 lid 1 sub c Wabo).

Het lijkt er niet op dat de gemeente het "illegale" bijgebouw gesloopt wil zien. (Of wil de gemeente dat wel?)

De vraag is of het niet kunnen vinden van een 60 jaar oude bouwvergunning grond kan zijn om de gevraagde omgevingsvergunning te weigeren. Vooralsnog waag ik dat te betwijfelen.

Heb je al formeel een aanvraag gedaan, en is die door de gemeente afgewezen?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sato



Leeftijd: 65
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 15


BerichtGeplaatst: zo 12 mrt 2023 12:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is idd de vergunning die ik nodig heb. Klopt!

De gemeente wil het bijgebouw niet gesloopt zien. Dat hebben ze ook duidelijk gezegd aan de telefoon en staat ook in de brief die we gehad hebben.

Ik heb een concept aanvraag gedaan (op advies vd gemeente) om eerst te kijken of het zin heeft om een formele aanvraag te doen (in het kader van geldbesparing volgens de gemeente)

Als de concept aanvraag afgewezen is, heeft het indienen van een formele aanvraag dan veel zin vraag ik me af.

En ik heb ook mijn twijfels bij het niet vinden van de bouwvergunning. Allereerst door de overdracht van de administratie naar de grotere gemeente. (kan zomaar zoek geraakt zijn) Maar ook omdat de gemeente het niet ziet zitten, een b&b op ons adres. Dan komt het natuurlijk wel heel goed uit dat je de bouwvergunning niet kunt vinden.....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 12 mrt 2023 23:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sato schreef:
Als de concept aanvraag afgewezen is, heeft het indienen van een formele aanvraag dan veel zin vraag ik me af.

Als de gemeente een geldige reden heeft om af te wijzen, dan heeft een formele aanvraag niet veel zin. Als de gemeente geen geldige reden heeft en toch afwijst, dan kun je in bezwaar en beroep.

Om dit in te kunnen schatten moet je weten wat precies de (concept)reden voor de afwijzing van de (concept)aanvraag is.

"Geen bouwvergunning" is in ieder geval niet het complete verhaal. Als de gemeente besluit een formele aanvraag af te wijzen met enkel "want we kunnen de bouwvergunning van 60 jaar geleden niet vinden", dan zal de rechtbank dat besluit vernietigen wegens een gebrekkige motivering.

Quote:
En ik heb ook mijn twijfels bij het niet vinden van de bouwvergunning. Allereerst door de overdracht van de administratie naar de grotere gemeente. (kan zomaar zoek geraakt zijn) Maar ook omdat de gemeente het niet ziet zitten, een b&b op ons adres. Dan komt het natuurlijk wel heel goed uit dat je de bouwvergunning niet kunt vinden.....

Waarom ziet de gemeente het niet zitten?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sato



Leeftijd: 65
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 15


BerichtGeplaatst: ma 13 mrt 2023 9:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De afwijzingsbrief is geschreven met nogal wat artikel zus, lid zo, sub dit en dat, maar ik probeer het hier even kort weer te geven.

Het bestemmingsplan waar wij onder vallen heeft de bestemming 'gemengd'. Onze aanvraag voldoet daar niet aan, maar volgens artikel 2.12 vd wet Algemene bepalingen omgevingsrecht mag de gemeente afwijken van de gebruiksregels.

De ruimtelijke afweging waarom ze ons verzoek afwijzen zet ik even letterlijk hieronder.

In het bestemmingsplan is in artikel 6.6.3 een afwijkingsmogelijkheid opgenomen voor de uitoefening van een B&B. Hier voldoet het plan niet aan. Een B&B dient gevestigd te zijn in het hoofdgebouw of een aangebouwd bijbehorend bouwwerk.
In dit geval wordt beoogd de B&B te realiseren, voor het grootste deel, in een aangebouwd bijbehorend bouwwerk dat, voor zover wij hebben kunnen nagaan, zonder vergunning tot stand is gekomen.
Het is ook niet aannemelijk dat het bouwwerk vergunningsvrij tot stand is gekomen. Dit bijbehorend bouwwerk kan dan ook niet worden geclassificeerd als aangebouwd aan de hoofdmassa.

Het is niet aanvaardbaar dat deze en dergelijke functies in niet aangebouwde bijgebouwen plaatsvinden. Dit betreft actueel ruimtelijk beleid van de gemeente Waalwijk en wordt uniform binnen de gemeente toegepast. Wij zijn dan ook slechts bereid om van dit beleid af te wijken, als de gevolgen van toepassing ervan wegens bijzondere omstandigheden, onevenredig zijn. Van een dergelijke omstandigheid is ons in dit geval niet gebleken. Wij zijn daarom niet bereid medewerking te verlenen aan uw verzoek.

Tot zover de gemeente.

Ik heb vorige week telefonisch contact gehad met de gemeente, omdat het inmiddels al 20 weken na mijn oorspronkelijke aanvraag was.
Toen is mij verteld dat ruimtelijke ordening of bouw en woningtoezicht of hoe je het ook noemt. onze aanbouw geen aangebouwd bijbehorend bouwwerk vond.
Terwijl de juridische afdeling dat wel vond.
Hij zei: Omdat volgens de juridische afdeling het wel aan de eisen van een aangebouwd bijbehorend bouwwerk voldeed, had de gemeente toestemming moeten verlenen. Maar omdat ze geen vergunningspapieren hebben kunnen vinden, hoefden ze geen vergunning te verlenen.

Daarover vind ik niets terug in de brief.

Weer een rode vlag (voor mij in ieder geval)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sato



Leeftijd: 65
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 15


BerichtGeplaatst: ma 13 mrt 2023 11:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb vanochtend nog een keer met de gemeente gebeld en gevraagd of hij zijn uitspraak over de juridische afdeling wilde verwerken in de afwijzingsbrief. Dat wilde hij niet.

Op mijn vraag waarom de gemeente met tegenzin de vergunning zou verlenen begon hij weer over niet aangebouwd bijgebouw en zonder vergunning gezet, dus daar krijg ik geen vinger achter.

Heb ook mijn gedachten met hem gedeeld over het niet kunnen vinden vd vergunning voor het bijgebouw. Eerst is er de overdracht geweest vanuit de oude gemeente. Daarna is er gedigitaliseerd door de nieuwe gemeente. 2 Stappen waarin het heel gemakkelijk fout had kunnen gaan. Een document is gemakkelijk per ongeluk mislegd of gedelete.

Ik moet een "echte" aanvraag indienen en daarop kan ik bezwaar aantekenen. Maar hij vond dat niet slim, want daar zaten nogal wat kosten aan verbonden en het resultaat zou hetzelfde zijn.

De kosten zijn 700 euro en daar gaan de kosten van het concept nog af, dus ik vond het nogal meevallen.

Ik ga nu de b&b's in onze gemeente checken welke een los gebouw hebben en welke aangebouwd zijn. Want volgens hem mag het alleen aangebouwd.

En ik heb van heb de site SALHA gehad, waar alle vergunningen op ons adres in zouden staan.
Wordt vervolgt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 17 mrt 2023 2:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sato schreef:
De afwijzingsbrief is geschreven met nogal wat artikel zus, lid zo, sub dit en dat, maar ik probeer het hier even kort weer te geven.

Het bestemmingsplan waar wij onder vallen heeft de bestemming 'gemengd'. Onze aanvraag voldoet daar niet aan, maar volgens artikel 2.12 vd wet Algemene bepalingen omgevingsrecht mag de gemeente afwijken van de gebruiksregels.

De ruimtelijke afweging waarom ze ons verzoek afwijzen zet ik even letterlijk hieronder.

In het bestemmingsplan is in artikel 6.6.3 een afwijkingsmogelijkheid opgenomen voor de uitoefening van een B&B. Hier voldoet het plan niet aan. Een B&B dient gevestigd te zijn in het hoofdgebouw of een aangebouwd bijbehorend bouwwerk.
In dit geval wordt beoogd de B&B te realiseren, voor het grootste deel, in een aangebouwd bijbehorend bouwwerk dat, voor zover wij hebben kunnen nagaan, zonder vergunning tot stand is gekomen.
Het is ook niet aannemelijk dat het bouwwerk vergunningsvrij tot stand is gekomen. Dit bijbehorend bouwwerk kan dan ook niet worden geclassificeerd als aangebouwd aan de hoofdmassa.

OK, dit is precies wat ik wilde weten.

De afwijkingsmogelijkheid geldt voor een aangebouwd bijbehorend bouwwerk, en de gemeente geeft zelf aan dat het hier gaat om een aangebouwd bijbehorend bouwwerk. Ik zie niet in wat het wel of niet ontbreken van een vergunning voor dat aangebouwde bijbehorende bouwwerk daar wat aan verandert.

Quote:
Het is niet aanvaardbaar dat deze en dergelijke functies in niet aangebouwde bijgebouwen plaatsvinden. (...)

Maar het gaat hier dus wel om een aangebouwd bijgebouw...

Quote:
Ik heb vorige week telefonisch contact gehad met de gemeente, omdat het inmiddels al 20 weken na mijn oorspronkelijke aanvraag was.
Toen is mij verteld dat ruimtelijke ordening of bouw en woningtoezicht of hoe je het ook noemt. onze aanbouw geen aangebouwd bijbehorend bouwwerk vond.
Terwijl de juridische afdeling dat wel vond.
Hij zei: Omdat volgens de juridische afdeling het wel aan de eisen van een aangebouwd bijbehorend bouwwerk voldeed, had de gemeente toestemming moeten verlenen. Maar omdat ze geen vergunningspapieren hebben kunnen vinden, hoefden ze geen vergunning te verlenen.

Klinkt niet overtuigend.

Ik zou gewoon een formele aanvraag indienen. Het zou me niet verbazen als de gemeente de aanvraag inwilligt. (En anders in bezwaar en zo nodig beroep.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 17 mrt 2023 2:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sato schreef:
De gemeente wil het bijgebouw niet gesloopt zien. Dat hebben ze ook duidelijk gezegd aan de telefoon en staat ook in de brief die we gehad hebben.

Die brief moet je goed bewaren.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 17 mrt 2023 3:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hier schreef iemand in 2008 dat hij een vermiste oude bouwvergunning in het centraal archief in de provinciehoofdstad heeft gevonden:
http://www.bouwhelp.nl/vraag/20873_moest_je_50_jaar_geleden_ook_bouwaanvraag_doen
Quote:
De gemeente kan gaan aandragen dat zij geen verleende bouwvergunningen in het bezit hebben van de schuren en dat deze derhalve illegaal zijn. Dit is onzin aangezien dit soort oude bouwvergunningen gewoon niet aanwezig zijn bij de gemeente, maar centraal zijn opgeslagen (hoofdstad van provincie).

De bouwvergunning van onze schuur (60 jaar oud) hebben wij gevonden in het centrale archief van Den Bosch. Hiervan had de gemeente dus totaal geen weet.

_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sato



Leeftijd: 65
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 15


BerichtGeplaatst: ma 20 mrt 2023 14:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vandaag ga ik de "officiƫle" vergunning aanvragen, dus ben heel benieuwd hoe ver we gaan komen. Ik houd je op de hoogte bona fides!

Ik heb geinformeerd naar oude bouwvergunningen, maar dan wordt ik ook door de archieven van tilburg en Den Bosch doorverwezen naar de site waar ik al oude vergunningen heb gevonden.

Er is een vergunning voor het wijzigen van ramen en deuren voor de voor- en zijgevel uit 1969. Er is een vergunning voor het wijzigen van ramen en deuren voor de achtergevel. Ook 1969

Er is een vergunning voor de achterliggende loods uit 1969.

Dan een hele tijd niks.

Dan een vergunning voor verbouwing van de loods uit 1987. Van een andere eigenaar. Waar wij het in 1990 van gekocht hebben. Op die vergunning staan de aangebouwde keuken en het b&b bijgebouw al ingetekend. Niet gedetailleerd, maar er zijn gebouwen ingetekend.

De gemeente heeft geen vergunning kunnen vinden voor het b&b bijgebouw, maar blijkbaar was er voor onze aangebouwde keuken ook geen vergunning gevonden.

De keuken is met de bouw van ons nieuwe huis, gelegaliseerd. Weten wij niets van. Is door de gemeente totaal niet gemeld.

De keuken is met dezelfde stenen gebouwd en in dezelfde stijl als het b&b bijgebouw, dus we mogen aannemen dat die tegelijkertijd gebouwd zijn.

En dan kan ik me niet voorstellen, dat iemand die vergunning aanvraagt om ramen en deuren te veranderen, geen vergunning aanvraagt om 100 m2 bij te bouwen. Dat is toch totaal onlogisch?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds