Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 15:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bijdrages forum, auteursrecht & intelectueel eigendom
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Josje



Leeftijd: 72
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: za 22 okt 2005 16:27    Onderwerp: Bijdrages forum, auteursrecht & intelectueel eigendom Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,

Hierbij mijn volgende vraag:
Hoe zit het met de rechten (auteursrecht - interlectueel eigendom) van bijdrages aan een forum?

Een persoon plaats een bijdrage op een forum.

1.
De moderators van het forum mogen, indien deze bijdrage niet past binnen de huisregeles van het forum verwijderen, veranderen, aanpassen.
Moet hiervan altijd een reden aangegeven worden aan de schrijver van de bijdrage? Of mag dit ook zonder opgave van redenen?
(zo staat het wel aangegeven in de algemen richtlijnen van het forum)

2. De persoon heeft geen beschikkingsrecht over zijn eigen teksten, dat wil zeggen, eenmaal gepost kan en mag hij/zij zijn/haar teksten niet meer veranderen of terugtrekken. ( dit is de normale gang van zaken op de meeste fora op het internet. Of moeten deze bijdrages beheert kunnen worden door de persoon die ze heeft gepost? Heeft de poster hier recht op, op basis van auteursrecht en interlectueel eigendom?
En wat, als de forumsoftware dit niet toelaat?
Moet dit nadrukkelijk vermeld worden in de handleiding van het forum?

alvast bedankt voor het meedenken,
Josje
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mcvg



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 279


BerichtGeplaatst: ma 24 okt 2005 11:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zal proberen een antwoord te geven waarvan ik denk dat het goed is:

1. Van het recht om zich te verzetten tegen een wijziging kan contractueel afstand worden gedaan. Dat is dus geregeld in de forum voorwaarden waarmee de gebruiker akkoord is gegaan. Je mag dan dus berichten wijzigen. AW art 25 lid 1 jo lid 3.
Je mag alleen de tekst niet dusdanig wijzigen 'dat deze nadeel toebrengt aan de eer of de naam van de maker of aan zijn waarde in deze hoedanigheid' AW art. 25 lid 1 d

2. Over de wijzigingsbevoegdheid zegt de wet dat deze alleen geldt conform de 'regels van het maatschappelijk verkeer'. Het hangt er dus vanaf of het gebruikelijk is dat je berichten kunt wijzigen of niet, als de software het niet toelaat dan zal het dus wel niet gebruikelijk zijn en kan de maker van de tekst zich hier niet op beroepen. AW art. 25 lid 4
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Josje



Leeftijd: 72
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: ma 24 okt 2005 13:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi mcvg,

Dank je wel voor het antwoord.
Punt 1 is me volkome duidelijk.

Maar over punt 2 heb ik nog wel wat vragen:

mcvg schreef:

2. Over de wijzigingsbevoegdheid zegt de wet dat deze alleen geldt conform de 'regels van het maatschappelijk verkeer'. Het hangt er dus vanaf of het gebruikelijk is dat je berichten kunt wijzigen of niet, als de software het niet toelaat dan zal het dus wel niet gebruikelijk zijn en kan de maker van de tekst zich hier niet op beroepen. AW art. 25 lid 4


Op mijn forum wodt gewerkt met phpBB-software. Deze als voor dit forum. daarin is het wel mogelijk dat gebruikers zelf hun teksten kunnen beheren, dit wil zeggen editeren of zelfs verwijderen.
Maar de grote veel gebruikte fora in Nederland kennen deze functie niet. Ik noem hier: de fora van Startpagina, het fok-forum, ouders-online (slechts binnen een maand na posting)
Wat is dus in deze het maatschappelijk verkeer?
De algemene norm op dat moment? Dus de lijn van de grote veel gebruikte fora of de eigen gebruikte software?

De kwestie is namelijk ingewikkelder:
Er zijn gebruikers die een ban hebben gekregen.
Nu beroepen zij zich op het auteursrecht en het interlectuele recht en eisen van mij dat ik hun postings verwijder. Dit omdat zij dit ook konden doen, op het moment dat zij nog wel actief forum-lid waren.

Kan ik in de algemene voorwaarden van het forum opnemen, dat leden die een ban hebben gekregen, geen rechten meer kunnen doen gelden op hun postings?

alvast bedankt voor het meedenken,
Josje
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mcvg



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 279


BerichtGeplaatst: ma 24 okt 2005 14:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de meeste fora de wijzigingsbevoegdheid niet hebben is dat dus de regel die in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is lijkt mij. Over dit soort vage formuleringen in de wet is natuurlijk heel veel discussie mogelijk, er zullen verschillende meningen over zijn en die veranderen soms ook in de loop van de tijd. Ik kan ook tegenargumenten verzinnen, er zijn in ieder geval wel forums waarbij je wel je berichten wel kunt wijzigen.

Quote:
Er zijn gebruikers die een ban hebben gekregen.
Nu beroepen zij zich op het auteursrecht en het interlectuele recht en eisen van mij dat ik hun postings verwijder. Dit omdat zij dit ook konden doen, op het moment dat zij nog wel actief forum-lid waren.


Wat betreft die eis dat jij hun postings geheel verwijdert: Je kunt het met het volgende vergelijken: Als je een brief instuurt naar de redactie t.a.v. de rubriek ingezonden brieven van een krant geef je impliciet toestemming in de vorm van een licentie om die brief te publiceren. Dan kun je je dus niet achteraf verzetten tegen deze publicatie.

Als je gebruikers toestaat om hun posts te wijzigen betekent dat dat ze ze ook kunnen wissen. Dat is niet handig omdat daarmee de forums hun waarde verliezen als er overal gaten in zitten hebben andere lezers er niets meer aan. Je hebt daarmee dus een argument in handen om mensen niet toe te staan hun bijdragen te wijzigen.

Quote:

Kan ik in de algemene voorwaarden van het forum opnemen, dat leden die een ban hebben gekregen, geen rechten meer kunnen doen gelden op hun postings?



Die regel van de wijzigingsbevoegdheid kun je niet contractueel uitsluiten die wordt alleen beperkt door "de regels van het maatschappelijk verkeer" die in dit geval niet duidelijk zijn.

Het recht van jou om bijdragen te wijzigen kun je wel regelen zoals gezegd.

Bovendien moet de echte overdracht van auteursrecht per akte (dat is een ondertekend geschrift) dat gaat dus niet zo makkelijk via internet. Dus je kunt naar mijn mening zeker niet zomaar aannemen dat door een dergelijk regeltje in de voorwaarden iemand geen rechten meer kan doen gelden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Josje



Leeftijd: 72
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: ma 24 okt 2005 14:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mcvg,

Heel veel dank voor je uitgebreide en heldere antwoord.

met vriendelijke groeten,
Josje
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rikusu



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 33


BerichtGeplaatst: za 29 okt 2005 12:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er komt op ieder forum volgens mij vroeg of laat wel 'n sujet die zich beledigd voelt vanwege het een of het ander en die met dergelijke eisen begint te komen. Dat hij, zoals mcvg schrijft, weinig poten heeft om op te staan is duidelijk. Ik kan je hooguit nog verder geruststellen door te zeggen dat een website waar ik admin ben ook wel eens met dergelijke dreigementen te maken heeft gehad (users die gebanned worden zijn meestal niet de lieverdjes) en we hebben de advocaat waar -ie mee dreigde met vertrouwen tegemoet gezien, zoals we hem schreven. Je snapt 't al: nooit meer iets van gehoord.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds