Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 11:16
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bij aanvang dienst naar huis gestuurd door planningsfout
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Fr4nk1986



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2019 15:37    Onderwerp: Bij aanvang dienst naar huis gestuurd door planningsfout Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik werk voor een detacheringsbureau voor verpleegkundigen. Ik heb een contract voor onbepaalde tijd van 32 uur met een minimum van 24 uur per week. Als ik meer werk krijg ik het er de maand erop uitbetaald.

Ik werk de meeste diensten op een vaste plek maar omdat ik hier niet genoeg uren maak werk ik er hier en daar een dienst bij. Een dienst toegewezen krijgen gaat als volgt:
- dagelijks mailt het bureau de openstaande diensten van verschillende opdrachtgevers naar alle medewerkers
- medewerkers reageren op deze e-mails als ze willen werken
- bureau stelt medewerker voor aan zorginstelling, deze geeft akkoord en medewerker krijgt per e-mail een bevestiging van de dienst

Zaterdagavond verscheen ik bij een opdrachtgever om als nachtdienst te werken. Na een kwartier na aanvang dienst bleek dat de opdrachtgever de dienst ruim van te voren (enkele weken volgens mij) geannuleerd had, maar het bureau had dat niet aan mij teruggekoppeld. Vandaag heeft het bureau dat bevestigd en aangeboden mij 4 uur uit te betalen i.p.v. 8,5. Ik ben daar niet zo blij mee want:
- ik loop nu 4,5 uur met 60% ORT mis (dus 7,2 uur)
- ik was vrijdag nog rechtstreeks door een andere opdrachtgever benaderd om die nacht te werken, maar ik heb dat moeten afslaan.
- als ik de dienst niet had aangenomen was ik maar aan 20 uur gekomen de week en dat is te weinig

In mijn contract staat niets over waar ik nu recht op heb. Ik van onder de CAO ABU en daar heb ik in gekeken en daar staat dat als arbeid wegvalt je recht hebt op een terugvalloon, maar volgens mij is dat meer voor als je bij een vast contract tijdelijk geen opdrachtgever hebt. Ik vond ook iets in het wetboek over verplichting van betaling van 3 uur bij annulering van de dienst, maar ik was de dienst al begonnen, en dar gaat over oproepcontract bij max 15 uur per week...

Wie kan me verder helpen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2019 16:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U hebt feitelijk recht op volledige uitbetaling of dat terugvalloon. Ik zou het niet op de spits drijven en een compromis sluiten.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Fr4nk1986



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2019 16:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank u voor de reactie. Kan ik - als mijn werkgever niet akkoord gaat - het nog onderbouwen met evt een wetsartikel?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2019 18:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

7:628 lid 1 Burgerlijk Wetboek: De werknemer behoudt het recht op het naar tijdruimte vastgestelde loon indien hij de overeengekomen arbeid niet heeft verricht door een oorzaak die in redelijkheid voor rekening van de werkgever behoort te komen.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Fr4nk1986



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2019 19:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Enorm bedankt!

Groet,

Frank
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Fr4nk1986



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: di 15 jan 2019 16:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helaas gaat mijn werkgever niet akkoord met mijn voorstel. Hij schrijft her volgende:

“De wet er bij halen is leuk, maar wij hebben afspraken, contract en huisregels.
Daarin staat dat indien een dienst wordt geannuleerd binnen 96 uur je recht hebt op de helft van de dienst. Dat is in dit geval 4 uur.â€

Daarnaast dwingt hij me om mijn opgegeven 6 uur aan te passen naar 4 uur.

In mijn contract staat dat de eerste 6 maanden na in diensttreding artikel 628 is uitgesloten. Verder zie ik in mijn contract niets staan hierover. Misschien wel in de huisregels, maar huisregels mogen toch niet wetten uitsluiten?

In art. 628, lid 7 zie ik staan dat na het verstrijken van de 6 maanden termijn zoals het in lid 5 staat alleen van het artikel kan worden afgeweken in een cao of bij regeling namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan.

Ik heb van begin januari wel een nieuw contract gekregen, van onbepaalde tijd i.p.v. bepaalde tijd. Gaat de 6 maanden-termijn dan opnieuw in?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: di 15 jan 2019 17:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een werkgever kan niet onder dwingendrechtelijke bepalingen uit door eigen regeltjes op te stellen.

Bovendien is niet binnen 96 uur voorafgaand aan de dienst geannuleerd, maar pas daarna (ik ga uit van wat u aangeeft, aangezien u helaas niet letterlijk citeert).

De wet is duidelijk. Daarom gaf ik u ook aan dat de wet geldt dan wel de regeling uit de cao (die u helaas ook niet citeert).

Vanzelfsprekend gaat het enkel om de allereerste 6 maanden dat u voor een werkgever werkt. Dat het een tweede contract betreft is niet relevant.

Laat uw werkgever deze discussie lezen.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
ojajoh



Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 29


BerichtGeplaatst: di 15 jan 2019 18:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niet lullig bedoeld hoor, maar eigenlijk vind ik dat je de zaken nu wel op de spits drijft, ook nog eens net nadat je een vast contract hebt gekregen.
Ja, je bent door een foutje van je werkgever wat uurtjes misgelopen, en je hebt misschien war ongemak gehad, maar je hebt daarentegen wel 4 uur loon betaald gekregen voor arbeid die je niet hebt verricht. Lijkt mij persoonlijk een mooi compromis.
Just my 2 cents....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: di 15 jan 2019 18:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In mijn eerste reactie suggereerde ik ook dat compromis.

Dat neemt niet weg dat het van belang is om aan te geven wat de situatie juridisch gezien inhoudt.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Fr4nk1986



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: di 15 jan 2019 19:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ojajoh schreef:
Niet lullig bedoeld hoor, maar eigenlijk vind ik dat je de zaken nu wel op de spits drijft, ook nog eens net nadat je een vast contract hebt gekregen.
Ja, je bent door een foutje van je werkgever wat uurtjes misgelopen, en je hebt misschien war ongemak gehad, maar je hebt daarentegen wel 4 uur loon betaald gekregen voor arbeid die je niet hebt verricht. Lijkt mij persoonlijk een mooi compromis.
Just my 2 cents....


Ik snap dat dat zo over komt, maar mijn baas is iemand die precies op de hoogte is van de wetten en regeltjes en als hij iets kan door factureren op de zorginstellingen is het allemaal geen probleem, maar als hij zelf iets moet betalen zet hij zijn hakken in het zand. Er zijn in het verleden al vaker dit soort dingen gebeurd en ik begin het vertrouwen wat te verliezen... het gaat me dus om meer dan alleen die paar uurtjes, maar ook de hele manier waarop er mee om wordt gegaan.

Ik ben denk ik schappelijk als ik een compromis wil van 6 uur, want ik had mij dag en nachtritme omgegooid, een feestje afgezegd en ik loop de inkomsten mis en dan raak ik wat geïrriteerd als ze me voor de gek willen houden. Een fout maken kost soms geld, als je door rood rijdt kan je bezwaar maken dat het een foutje was, maar het CJIB neemt daar geen genoegen mee. En in dit geval is het risico van het ondernemerschap vind ik.

Mocht het wel onwetendheid zijn bij hem dan is deze situatie een goede leersituatie over dwingend en regelend recht, dat hij kan gebruiken in de toekomst.

Ik dank mr. Doomernik voor de informatie en ik probeer het diplomatiek op te lossen. Daarnaast ga denken over gesprek om mijn onvrede te uiten en het een en ander uit te praten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds