Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 22:11
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Betalingsvoorbehoud in Inkoopvoorwaarden
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
peterpjotr



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 8


BerichtGeplaatst: ma 02 mei 2005 16:13    Onderwerp: Betalingsvoorbehoud in Inkoopvoorwaarden Reageer met quote Naar onder Naar boven

Halle mensen,

Momenteel zit ik in de laatste fase van een afstudeerpoject. Overeengekomen is dat ik het bedrijf help met het opstellen van inkoopvoorwaarden. Hierover heb ik een vraagje: Wat is het nut van het opstellen van een betalingsvoorbehoud in het geval van een een niet-conforme (kwaliteitsgebreken e.d.) levering. (Reclamatie achteraf d.m.v. een creditnota is ingewikkeld vanwege het feit dat we te maken hebben met Aziatische leveranciers) Incoterms, waar in het algemeen mee gewerkt wordt, regelen dit soort zaken namelijk niet. Het Weens koopverdrag is al uitgesloten en Nederlands recht van toepassing verklaart. Kan een dergelijk artikel volgens Nederlands recht opgenomen worden of niet?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, helemaal omdat ik in de afrondende fase zit en e.e.a. graag deze maand wil afronden.

Met vriendelijke groet,

Peter Buursen
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Wekkel








Berichten: 109


BerichtGeplaatst: di 03 mei 2005 13:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een betalingsvoorbehoud lijkt mij wel zo prettig als je non-conforme producten krijgt. Dan hou je het geld (evenredig aan de ernst van de non-conformiteit) in je zak in plaats van dat geld bij je verkoper te moeten halen in Azië.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
peterpjotr



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 8


BerichtGeplaatst: di 03 mei 2005 16:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor je snelle antwoord.

Die betalingsvoorbehoud(uiteraard zoals je schreef naar rato van non-conformiteit) neem ik sowieso wel op in de inkoopvoorwaarden. Daarin kan ik namelijk opnemen wat ik wil Cool , ik vraag me alleen af of een dergelijk voorbehoud staande blijft als het tot een juridische procedure komt... Wellicht dat iemand daar eerder mee van doen heeft gehad?

groetjes Peter
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: di 03 mei 2005 17:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vraag mij af of het meerwaarde heeft dit in je algemene voorwaarden op te nemen.

Als een geschil optreed zul je je eerder beroepen op het feit dat de verkoper wanprestatie heeft geleverd omdat de geleverde zaken niet aan de overeenkomst voldoen en dat je daarom niet tot betaling gehouden kan worden, dan dat je een beroep zult doen op je algemene voorwaarden.
Een beroep op je algemene voorwaarden heeft alleen maar meer valkuilen (zijn deze aan je wederpartij overhandigd, heeft de wederpartij zich niet beroepen op eigen verkoopvoorwaarden? E.e.a. nog gecompliceerd door internationale verschillen m.b.t. de omgang met algemene voorwaarden).

Wat wel meerwaarde op kan leveren zijn specifieke regels m.b.t. deze reclamatie. Ik denk bijvoorbeeld aan "koper behoud zich een termijn van 2 weken na ontvangst van de geleverde zaken voor voor de beoordeling van de conformiteit aan de overeenkomst" of "non-conforme zaken zullen op verzoek van de verkoper en op diens kosten worden geretourneerd" enz.

Met vriendelijke groet,


Stefan
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: di 03 mei 2005 17:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waar je ook op moet letten is de inhoud van de algemene voorwaarden zelf. Deze kunnen onredelijk bezwarend zijn en indien dit het geval is, zal er geen beroep op gedaan kunnen worden. Het vermoeden van onredelijk bezwarende voorwaarden geldt geloof ik in beginsel alleen tussen consumenten, maar bepaalde ondernemers kunnen een beroep doen op de flexwerking, waardoor dit ook voor hen kan gelden.

Artikelen weet ik niet uit mijn hoofd, zou je even in het BW bij de algemene voorwaarden moeten zoeken.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
peterpjotr



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 8


BerichtGeplaatst: wo 04 mei 2005 9:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="Suijkerbuijk"]"koper behoud zich een termijn van 2 weken na ontvangst van de geleverde zaken voor voor de beoordeling van de conformiteit aan de overeenkomst" of "non-conforme zaken zullen op verzoek van de verkoper en op diens kosten worden geretourneerd" enz.
Stefan[/quote]

Ervan uitgaande dat de voorwaarden van toepassing en aangeboden zijn, geen sprake is van consumentenkoop en de artikelen uit de inkoopvoorwaarden niet en niet vermoedelijk onredelijk bezwarend zijn: impliceert de gequote bepaling dat het recht voorbehouden is om niet (geheel) te betalen? En hoe zit dat als bijvoorbeeld 75% wel conform is en 25% niet? Kan dan rechtmatig 75% betaald worden zonder de overeenkomst te ontbinden?

Het traject van ontbinden van overeenkomsten is natuurlijk niet een traject waarin je terecht wilt komen. Helemaal niet met betrekking tot Aziatische leveranciers.

Peter
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds