Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 24 mei 2024 1:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bestaat er leveringsverplichting voor een producent?
Moderators: StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
rosmanm



Leeftijd: 51
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2007 16:12    Onderwerp: Bestaat er leveringsverplichting voor een producent? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wij werken met een exclusief distributiebeleid en onze producten zijn bij een beperkt aantal hoveniers verkrijgbaar. Wij krijgen vaak aanvragen van hoveniers die geen dealer zijn. Zij willen niet bij collega's inkopen. De particulier vraagt echter vaak naar onze producten en niet-dealers (hoveniers) willen rechtstreeks bij ons een order plaatsen. Zijn wij dan verplicht tot levering over te gaan? Volgens een hovenier bestaat er zoiets van leveringsplicht. Is dit zo? Ik heb het al vaker gehoord maar kan het nergens terugvinden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2007 16:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou het moeten nazoeken, maar volgens mij bestaat er niet zoiets als een recht op levering. Wel moet je met een exclusief distributeurschap altijd even opletten, omdat dat in de knoop kan komen met de vrije mededinging. "Europa" is niet altijd even gecharmeerd van dat soort constructies. Het zal bij de beoordeling daarvan echter afhangen hoe veel exclusieve distributeurs er zijn.

Parfum- en cosmeticaproducenten werken er bijvoorbeeld ook wel mee, dus daar uit valt volgens mij al wel af te leiden dat het niet strikt verboden is.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2007 23:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Wel moet je met een exclusief distributeurschap altijd even opletten, omdat dat in de knoop kan komen met de vrije mededinging. "Europa" is niet altijd even gecharmeerd van dat soort constructies.

Ook de NMa zou er een probleem van kunnen maken.

Er zou eventueel sprake kunnen zijn van misbruik van een economische machtspositie. Dan moet eerst worden vastgesteld of er sprake is van een economische machtspositie (op een bepaalde markt, die je ook nog moet vaststellen). Het uitgangspunt daarbij is of het marktaandeel 50% of meer bedraagt. Als dat zo is, dan is er een economische machtspositie tenzij uit andere factoren volgt van niet. Als het marktaandeel lager is dan 50%, dan is er geen economische machtspositie tenzij uit andere factoren volgt van wel.

Indien er sprake is van een economische machtspositie, dan is de volgende vraag of er sprake is van misbruik van die machtspositie. Een weigering om te leveren kan onder omstandigheden misbruik opleveren, zie HvJ-EG, C-27/76 (United Brands). Wanneer je een product als exclusief in de markt zet, lijkt het me niet onredelijk wanneer je op objectieve gronden je distributeurs selecteert, maar in mijn boek over mededingingsrecht kan ik niet zo snel een algemene regel vinden die zegt dat zoiets in orde is. (Dat ik het niet kan vinden betekent verder niet zo veel.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds