Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 16:22
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Update: bedrijfsovername
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BasHart



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 22


BerichtGeplaatst: zo 14 jul 2019 17:03    Onderwerp: Update: bedrijfsovername Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onlangs is het bedrijf waarbij ik werkzaam ben overgenomen door de concurrent. Ik sta voor 4 contracturen voor onbepaalde tijd op de payrol.

De concurrent hanteert een (flink) hoger uurtarief en heeft ook de mogelijkheid om als ZZP-er te werken. Met dit laatste heb ik geen ervaring, maar collega's van mij wel.

Mijn vragen:
- Als ik als ZZP-er aan de slag ga heeft dat qua uurloon flinke financiële voordelen voor mij. Maar als ZZP-er raak ik natuurlijk wel mijn vaste aanstelling kwijt, met als risico dat ik na korte tijd ingeruild word voor een goedkoper iemand. Hoe ziet een ZZP-contract/ overeenkomst er uit? Word je voor elk uur opgeroepen, of kom je een periode overeen waarin je 4 uren per week werk verricht? Dat is dan toch ook een soort "arbeidscontract"?

- Het nieuwe bedrijf heeft een extern bedrijf ingehuurd die het factureren voor ZZP-ers overneemt. De uren levert de ZZP-er in en het externe bedrijf handelt alles voor de ZZP-er af. Klinkt natuurlijk mooi, maar een simpel factuurtje maken in Excel lukt mij ook nog wel (indien ik ZZP-er word) en een stukje boekhouding bijhouden vind ik wel leuk. Is het verplicht om als ZZP-er gebruik te maken van deze dienst? De ZZP-er levert namelijk een dienst (arbeid) en de ZZP-er heeft dan toch het recht om zelfstandig een eigen factuur te maken en in te dienen?


Laatst aangepast door BasHart op zo 18 aug 2019 13:58, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: ma 15 jul 2019 9:21    Onderwerp: Re: Bedrijfsovername Reageer met quote Naar onder Naar boven

BasHart schreef:
Onlangs is het bedrijf waarbij ik werkzaam ben overgenomen door de concurrent. Ik sta voor 4 contracturen voor onbepaalde tijd op de payrol.

De concurrent hanteert een (flink) hoger uurtarief en heeft ook de mogelijkheid om als ZZP-er te werken. Met dit laatste heb ik geen ervaring, maar collega's van mij wel.

Mijn vragen:
- Als ik als ZZP-er aan de slag ga heeft dat qua uurloon flinke financiële voordelen voor mij. Maar als ZZP-er raak ik natuurlijk wel mijn vaste aanstelling kwijt, met als risico dat ik na korte tijd ingeruild word voor een goedkoper iemand. Hoe ziet een ZZP-contract/ overeenkomst er uit? Word je voor elk uur opgeroepen, of kom je een periode overeen waarin je 4 uren per week werk verricht? Dat is dan toch ook een soort "arbeidscontract"?

- Het nieuwe bedrijf heeft een extern bedrijf ingehuurd die het factureren voor ZZP-ers overneemt. De uren levert de ZZP-er in en het externe bedrijf handelt alles voor de ZZP-er af. Klinkt natuurlijk mooi, maar een simpel factuurtje maken in Excel lukt mij ook nog wel (indien ik ZZP-er word) en een stukje boekhouding bijhouden vind ik wel leuk. Is het verplicht om als ZZP-er gebruik te maken van deze dienst? De ZZP-er levert namelijk een dienst (arbeid) en de ZZP-er heeft dan toch het recht om zelfstandig een eigen factuur te maken en in te dienen?


Het als zelfstandige voor de voormalige werkgever gaan werken is vragen om problemen (schijnzelfstandigheid, fictief dienstverband). Dat is wellicht anders als u voor alle andere uren (dan die 4 voor werkgever) al als zelfstandige werkt en veel klanten heeft.

V.w.b de overeenkomst van opdracht en de facturering geldt contractsvrijheid: zakelijke partijen mogen dus overeenkomen wat ze willen (binnen de grenzen van de wet). Als u nadelige bepalingen overeenkomt bent u daaraan gebonden. Het is dus een kwestie van onderhandelen.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
BasHart



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 22


BerichtGeplaatst: ma 15 jul 2019 10:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het betreft hier 4 uur werk per week naast een andere vaste baan (bij een hele andere werkgever). Ik ben dus nog geen zelfstandige en als ik dit zou worden is dat ook alleen voor die 4 uur per week bij werkgever A.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: ma 15 jul 2019 13:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niet aan beginnen dan. Vanwege de risico's die ik noemde en de risico's die u zelf noemde.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
LucyLG



Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 28


BerichtGeplaatst: zo 28 jul 2019 4:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ZZP'er weer aan de slag gaan bij dezelfde partij waar je eerder een arbeidsovereenkomst had zou in de regel moeten kunnen.

Het gaat om 4 uren per week? De schijn van een arbeidsovereenkomst is er wel maar je kan moeilijk leven van 4 uur per week dus je zou ook elders moeten werken lijkt me?

Je raakt je vaste aanstelling wel kwijt maar wat is die 4 uur waard? WW voor 4 uur per week is niet zo veel.

De ZZP overeenkomst is niets meer dan een overeenkomst van opdracht waarbij je wordt ingeschakeld voor opdrachten van de opdrachtgever. Die overeenkomst kan worden opgezegd in beginsel. De werkgever hoeft geen ontslagvergunning etc aan te vragen.

Je kan wel overeenkomen dat je een contract hebt voor een bepaalde tijd die niet opgezegd kan worden. Of een contract met een flinke opzegtermijn. Dan heb je enige zekerheid.

Indien je een voorbeeldovereenkomst wilt kun je mij emailen op lucylegal@outlook.com
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BasHart



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 22


BerichtGeplaatst: za 17 aug 2019 17:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog even een update:

Ik heb na wat onderzoek besloten om het idee van ZZP-er worden bij mijn nieuwe werkgever laten varen.

Dan het volgende:
Het uurloon en de arbeidsvoorwaarden (reiskostenvergoeding en onkostenvergoeding) zijn bij de nieuwe werkgever een stuk beter zo heb ik van diverse mensen al gehoord die al langer werkzaam zijn bij de nieuwe werkgever maar dan op andere locaties.

Op dit moment zit alles (voor de locatie waarop ik werkzaam ben) nog in de overgangsfase, d.w.z. ik werk nog onder het arbeidscontract van mijn oude werkgever waarmee ik sinds 1 juli al werkzaamheden verricht voor de nieuwe werkgever. Op de bekendmaking van de overname (1 juli) kregen we 1 september mee als datum waarop de contracten met de nieuwe werkgever zouden ingaan. Afgelopen week hebben we een informatiebijeenkomst gehad en daar werd de maand november genoemd. Vanaf 1 september krijgen we wel medewerkerspassen waarmee we kunnen in- en uitchecken voor toegang en urenregistratie.

Hoe zit dit juridisch qua salaris en arbeidsvoorwaarden? Mag de nieuwe werkgever dit (zo lang) oprekken? Worden het salaris en de arbeidsvoorwaarden straks met terugwerkende kracht uitbetaald? Ik verricht feitelijk al sinds 1 juli werkzaamheden voor de nieuwe werkgever. En deze zal er geen belang bij hebben om snel met nieuwe contracten te komen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds