Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 0:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Auto opdrachtgever of eigen auto gebruiken.
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Arbuz



Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: ma 20 mei 2019 16:53    Onderwerp: Auto opdrachtgever of eigen auto gebruiken. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ter inleiding.
Ik werk met een contract voor een vast aantal uren bij een organisatie die mij inzet bij andere organisaties in de zorgsector.
Ik doe voornamelijk ambulante diensten, en start altijd vanuit huis.
Hiervoor gebruik(te) ik mijn eigen auto, waarin ik mij volledig veilig voel en waarvan ik de rijeigenschappen technische staat en staat van onderhoud ken.
De te vervullen routes worden door de opdrachtgever (anders dan mijn werkgever) gepland, en elektronisch aan mij beschikbaar gesteld.

Nu is er een bepaalde afdeling van een opdrachtgever die wil dat ik in een auto van hun team de routes ga rijden.
Dit zijn auto's waarbij ik mij al bij voorbaat niet in zie rijden, ik vindt ze te klein, ze hebben heel andere rijeigenschappen dan mijn eigen auto, ik ken de technische staat en de staat van onderhoud van die auto's niet.

Bij mijn werkgever is geen expliciete notitie aangemaakt dat er voor die afdeling of organisatie met auto's van dat team moet worden gewerkt.

Kan dit team mij verplichten een auto van dat team te gebruiken voor het rijden van hun route?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jeroen1967



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 174


BerichtGeplaatst: di 21 mei 2019 8:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als niet-jurist zijnde kan ik je vraag niet direct beantwoorden, maar heb wel wat op-/aanmerkingen.

Quote:
en start altijd vanuit huis.

Als die bedrijfsauto bij jou voor de deur komt te staan krijg je wellicht met allerlei fiscale bijtelling-ellende te maken, en moet je mogelijk een administratie van gereden km gaan bijhouden om bijtelling te voorkomen.

Quote:
waarvan ik de rijeigenschappen ... ken

Geldt ook voor een, ik noem maar wat, Audi A8. Zou je die weigeren? Tenzij je de auto tot op het randje van z'n mogelijkheden wil rijden is dit irrelevant voor een ervaren chauffeur.

Quote:
waarvan ik de ... technische staat en staat van onderhoud ken

Daar hebben we APK voor. Nauwelijks een argument.

Quote:
Kan dit team mij verplichten een auto van dat team te gebruiken voor het rijden van hun route?

Je bent geen werknemer, keuze van de auto is niet essentieel voor uitvoering van het werk, ik gok dat ze niet veel te eisen hebben...

Quote:
Bij mijn werkgever is geen expliciete notitie aangemaakt dat er voor die afdeling of organisatie met auto's van dat team moet worden gewerkt.

Dit betekent dat ze de auto slechts aan jou ter beschikking stellen en ze daarmee ook niet aansprakelijk zijn voor bijvoorbeeld letselschade in geval van een ongeluk. Hoe is die auto verzekerd? Is er een inzittendenverzekering die aan jouw eisen voldoet? Anders moet je die laatste zelf afsluiten, maar dan moet je wel steeds dezelfde auto meenemen (inzittendenverzekering kan alleen op kenteken als ik me niet vergis).

Quote:
ik vindt ze te klein

Goed punt als ze echt te klein zijn voor jouw lijf (met 195 cm in een Fiat 500 ofzo...). Anders een mogelijk aanknopingspunt voor veiligheid.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arbuz



Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: di 21 mei 2019 9:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De bedoelde bedrijfsauto komt niet voor mijn deur te staan.
Dit omdat de diensten / routes niet op elkaar volgen maar slechts 1 of 2 keer per week door mij worden gedaan.In het bedoelde geval zou ik de auto moeten ophalen vanaf een parkeerplaats bij een kantoor.
De sleutel van de auto dien ik uit een sleutelkluis te halen, en er vind geen overdracht van de auto plaats.
Dit kantoor ligt ten opzichte van mijn woonplaats ongeveer 20 km aan de andere kant van de plaats waar ik mijn route zou moeten doen.
De plaats van de route ligt op ongeveer 10 km van mijn woonplaats.

De vraag over de Audi A8 vind ik leuk, en kan daar op antwoorden.
Nee, ook dan zou ik dit niet willen.
Mijn partner heeft een eigen A6, en deze neem ik ook niet mee ondanks alle luxe die deze auto heeft.
Sterker, ik rijdt daar bijna nooit mee.

Inhakend op de verzekering van de auto, welke ik nog niet had meegenomen in bedenkingen.
Geen idee hoe die wagens van de opdrachtgever verzekerd zijn.
Wel weet ik dat er ongeveer een half jaartje geleden een collega van een uitzendorganisatie (niet mijn werkgever) in de avond een pechgeval heeft gehad met zo'n auto.
Van het betreffende team was er niemand bereikbaar, en via een telefonische achterwacht kon men alleen een pechdienst benaderen, iets wat zij zelf als lid van ANWB zelf ook kon doen.
De wachttijd op pechdienst en het niet kunnen geven van zorg aan de mensen waarvoor je dan onderweg bent daargelaten, vind ik dit niet wenselijk.

Terugkomend op de APK, ik weet uit ervaring met mijn eigen vorige auto dat dit een momentopname is, en geen garantie voor een pechvrij volgend jaar.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds