Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 16:11
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Auteursrecht teksten webpagina
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jack



Leeftijd: 59
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: wo 14 sep 2005 15:36    Onderwerp: Auteursrecht teksten webpagina Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als amateur webmaster ben ik in 2000 een hobby bedrijfje begonnen, daar je des tijds een inschrijving van de KvK nodig had om een nl domein te registreren.

Nu heb ik al 5 jaar een regionale site over toerisme en evenementen.
Nu blijkt dat er steeds vaker teksten over onderwerpen en ook compleete agenda gegevens van mijn site worden gehaald en geplaatst worden op website van derde.

Hiertoe heb ik geen toestemming gegeven.

Zo heeft een vereniging van woningbouw coperatie`s op hun site gegevens over de gemeente waar binnen zij opereren letterlijk van mijn site gehaald.

Zo heeft een vereniging van openbaar vervoerders 2 maanden aan agenda gegevens geplaatst op haar site ter promotie van haar product.


Mijn vraag is? Hoe sommeer ik deze mensen tot het verwijderen van deze informatie. En welke schade claim kan ik opleggen.

De website die ik beheer heeft dagelijks tussen de 250 - 500 bezoekers met pieken van door de 900 bezoekers.

Ik hoop dat iemand mij op weg wil helpen.

Jack Evil or Very Mad
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rikusu



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 33


BerichtGeplaatst: wo 14 sep 2005 18:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou ze eerst eens een e-mail sturen met een vriendelijk doch dringend verzoek tot verwijdering of, indien je dat een alternatief vindt, een uitnodiging tot het aangaan van een licentieovereenkomst. Indien je dit gedaan hebt en er geen antwoord op hebt gekregen, zou je een rechtszaak aan kunnen spannen, maar het is de vraag of de kosten en moeite daarvan opwegen tegen het voordeel dat je hebt van verwijdering van je teksten van de andere websites.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bertvanloo



Leeftijd: 80
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 196


BerichtGeplaatst: ma 28 nov 2005 21:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom het object laten verwijderen? De tekst is kennelijk gestolen. Wel eerst bewijzen dat je de auteur bent. Dan aanspreken om het gebruik (de schade) uit het verleden te betalen. Daarbij kan je eventueel toezeggen dat na betaling de tekst onder voorwaarden (bron) gebruikt mag blijven worden. Zo doe ik dat als fotograaf herhaaldelijk en dat werkt perfect. Claims tot Euro 5.000,-- doe je zelf bij de kantonrechter. Als leek, met een beetje interesse en wat speurwerk op internet kom je een heel eind.

Laatst aangepast door bertvanloo op di 29 nov 2005 12:29, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage MSN messenger
lexine








Berichten: 112


BerichtGeplaatst: di 29 nov 2005 1:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allereerst zou ik duidelijk een copyright aangeven, en verbied dan meteen (deep)linken. Hoewel het auteirsrecht duidelijk is, is er ook een grijs gebied, zeker in internet, over vrij verkrijgbare informatie.
Dan zou ik de personen/instanties per e-mail EN gewone post wijzen op het feit dat het auteursrecht van de info bij jou ligt (is dat ook zo, of haal jij jouw gegevens ook elders vandaan? Bijvoorbeeld agenda gegevens, die zijn natuurlijk ook zonder jouw site samen te stellen. Grote tekstgelijkenis is een aanwijzing, maar als jij de tekst weer van andere berichten hebt....).
Vriendelijk vragen of zij deze willen verwijderen, danwel bron informatie geven.

Ennuh, jij kan geen claim opleggen, daar hebben wij nou net rechters voor. Een woord van waarschuwing, auteursrechtzaken zijn notoir moeilijk en de rechtsgang kan een lange, dus dure, zijn. Als jij er niet uitkomt met de bedrijven, overweeg dan arbitrage. Das voor iedereen prettiger.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bertvanloo



Leeftijd: 80
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 196


BerichtGeplaatst: ma 19 dec 2005 20:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Deeplinken voor afbeeldingen een grijs gebied?
Daar ligt toch in ieder het vonnis inzake de Amsterdamse fotograaf Schlijper tegen de stichting Nieuw Rechts. Ktg. Rotterdam 2 sept. 2004.
Inhoudelijk bevestigd door het Hof te Den Haag, 27 okt 2005.
_________________
Professioneel fotograaf & auteursrecht geïnteresseerd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage MSN messenger
lexine








Berichten: 112


BerichtGeplaatst: ma 19 dec 2005 23:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bertvanloo schreef:
Deeplinken voor afbeeldingen een grijs gebied?
Daar ligt toch in ieder het vonnis inzake de Amsterdamse fotograaf Schlijper tegen de stichting Nieuw Rechts. Ktg. Rotterdam 2 sept. 2004.
Inhoudelijk bevestigd door het Hof te Den Haag, 27 okt 2005.

Een heel diepe zucht. Niet deeplinken is een grijs gebied, het auteursrecht op de gepubliceerde agenda's. In het door Bert aangehaalde vonnis betreft het foto's waar de auteursrechten duidelijk liggen, het ging om foto's van Schlijper. In het hier onderhavige geval gaat het om vrij verkrijgbare informatie, dan wel informatie waar de auteursrechten niet automatisch bij de eigenaar van de site liggen. Dat maakt het lastig. Niet het deeplinken op zichzelf.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
JV



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 23


BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2006 16:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je de teksten zelf geschreven hebt, lijkt overneming door derden zonder jouw toestemming me zonder meer onrechtmatig; want auteursrechtelijk beschermd.

De agenda ligt waarschijnlijk iets moeilijker.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
raboof



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 28


BerichtGeplaatst: za 14 jan 2006 15:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JV schreef:
De agenda ligt waarschijnlijk iets moeilijker.


Je zou misschien iets kunnen proberen met het databankrecht, maar ik zou er zeker geen geld op durven zetten Smile.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds