Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 15:34
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Auteursrecht: Plaatsen foto's op website
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Annemarieke



Leeftijd: 46
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 164


BerichtGeplaatst: vr 09 feb 2007 14:43    Onderwerp: Auteursrecht: Plaatsen foto's op website Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onze website werkt met enkele mensen die voor hun plezier en hobby foto's maken. Deze foto's worden op onze website geplaatst in een overzicht en er vindt naamsvermelding plaats. Verder gebeurt er niets met deze foto's.

De mensen die foto's hebben gemaakt staan niet onder contract, maar gaan wel naar plaatsen uit naam van ons en met toestemming van lokaties/ mensen etc.

De fotografen uploaden hun foto's en geven vervolgens aan dat foto's voor de site kunnen worden verwerkt. Dit zijn handelingen van de fotograaf zelf.

Is het nu achteraf mogelijk dat de fotograaf eist dat alle foto's worden verwijderd? Persoon maakt namelijk geen foto's meer voor ons en wegens een kleine onderlinge discussie wil deze persoon een statement maken. Ik wil echter de foto's behouden uit service naar de bezoekers.

Graag uw advies / kijk op de zaak.......
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: vr 09 feb 2007 14:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De fotograaf behoudt in ieder geval zijn auteursrecht. De vraag is of hij de licentie die hij jullie gegeven heeft, nu kan intrekken. Dit hangt helemaal af van de afspraak die de fotograaf met jullie heeft gemaakt toen hij de foto's opstuurde. Kun je de letterlijke tekst die dan getoond wordt, hier laten zien?

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Annemarieke



Leeftijd: 46
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 164


BerichtGeplaatst: vr 09 feb 2007 14:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er zijn geen afspraken (iets wat ik dus per vandaag wijzig) maar ze melden zich bij ons aan dat ze foto's willen maken voor ons. Vervolgens vragen ze bij specifieke lokaties aan waar ze heenwillen en ik vraag daar toestemming voor. Men weet dus dat men op pad gaat voor publicatie op de website. Daarna upload men defoto's en klikt op verwerken. waarna de foto's pas online komen.

Auteursrecht blijft idd bij de fotograaf en ik gebruik ze ook nergens anders voor dan datgene waarvan ze vooraf op de hoogte zijn.

Gedurende de jaren dat deze peroon actief was heeft hij nooit aangegeven het niet eens te zijn met deze plaatsing.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: vr 09 feb 2007 15:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daar was ik al bang voor Smile

Zonder expliciete afspraken moet je proberen te reconstrueren wat jullie redelijkerwijs bedoelden toen jullie die mogelijkheid boden. Was dat voor altijd en eeuwig mogen publiceren, of gedurende een paar maanden, of totdat de fotograaf zijn toestemming introk?

Hebben jullie iets dergelijks al eens eerder bij de hand gehad? Dat is dan misschien een soort van precedent.

Ik snap dat je graag een goede service naar je bezoekers wilt laten zien, maar is dat je een ruzie met deze fotograaf waard? Je zou ook kunnen zeggen "Op verzoek van de fotograaf zijn deze foto's helaas verwijderd".

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Annemarieke



Leeftijd: 46
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 164


BerichtGeplaatst: vr 09 feb 2007 18:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja wat zal ik zeggen....zomaar dik 25.000 foto's uit een database verwijderen vind ik geen optie. Zeker gezien het algemeen duidelijk was waar de foto's voor gebruikt werden en er in 3 jaar niets over gezegd is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: vr 09 feb 2007 21:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik begrijp het... dit zijn ook geen makkelijke situaties. Ik vrees alleen dat er geen eenduidig juridisch antwoord is. Daarom hoopte ik dat er iets minnelijk geschikt kon worden. Anders wordt het een lange welles-nietes discussie.

Arnouid
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Annemarieke



Leeftijd: 46
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 164


BerichtGeplaatst: vr 09 feb 2007 21:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DIscussie is inmiddels ten einde met een positief resultaat Smile

Heb nu in ieder geval bij het verwerkingsformulier standaard een opmerking laten plaatsen waaruit duidelijk blijkt dat men door op verwerken te klikken akkoord gaat met publicatie op de site.

Bedankt voor het advies en klankbord!!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jvdl



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 34


BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2007 0:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En dan ben ik altijd benieuwd waar het over gaat. M.a.w. welke site dit betreft Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds