Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 06 jun 2024 8:46
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Afbreken van onderhandeling in pre-contractuele fase
Moderators: StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Roos

Roos

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 43


BerichtGeplaatst: zo 19 sep 2004 21:19    Onderwerp: Afbreken van onderhandeling in pre-contractuele fase Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stel er zijn drie bedrijven, voor het gemak noem ik ze A, B en C.

Bedrijf A heeft een probleem en stuurt naar bedrijf B een aanvraag voor het oplossen van dit probleem. Nadat B weken heeft zitten ploeteren om tot de juiste oplossing te komen, brengt B uiteindelijk een offerte uit aan A. A gaat vervolgens met deze offerte naar C met de vraag: "Kun jij dit goedkoper leveren?". Waarop C natuurlijk antwoord: "Uiteraard" (in de praktijk zal dit niet zo letterlijk gebeuren, maar daar komt het wel op neer).

Dit zogenaamde 'leuren' lijkt mij niet helemaal fair ten opzichte van B. B heeft immers de nodige inspanningen geleverd en onkosten gemaakt om een goede oplossing te vinden voor het proleem van A. C daarintegen heeft deze onkosten niet hoeven maken.

Er bestaat de mogelijkheid voor B om A te verplichten de schade wegens gemaakte kosten te vergoeden (zie Plas - Gemeente Valburg en Voorste stroom VII). Echter zal dit in de praktijk zelden gebeuren, omdat B zijn relatie met A niet wil beschadigen.

Nu is mijn vraag: valt er iets tegen dit 'leuren' te doen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: zo 19 sep 2004 21:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmmm ik vind dit eigenlijk niet zo raar, dat 'leuren'
Dat doe jij toch ook als je je boodschappen koopt? Tenminste ik wel....
Dus waarom niet in andere gevallen. Daarvoor wordt toch juist een offerte gemaakt? ZOu ik denken hoor. Want een offerte verplicht je tot niets....
Ik vind dat dat concurrentie heet, en dat er niets tegen te gebeuren hoeft
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Roos

Roos

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 43


BerichtGeplaatst: zo 19 sep 2004 21:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Juul schreef:
Hmmm ik vind dit eigenlijk niet zo raar, dat 'leuren'
Dat doe jij toch ook als je je boodschappen koopt?


Ik heb het hier niet over appels of peren kopen bij de supermarkt, maar opdrachten waarmee tonnen gemoeid zijn.

Misschien heb ik het niet duidelijk geformuleerd. Het geval is dat A met de offerte van B naar C gaat. B heeft veel kosten moeten maken om tot een oplossing te komen van het probleem van A, terwijl C deze oplossing op een presenteerblaadje uitgereikt krijgt. Natuurlijk gaat C dan onder de prijs van B zitten omdat hij de opdracht wil krijgen. Ik vind het niet eerlijk dat B dan voor Jan met de korte achternaam veel tijd, geld en energie heeft zitten steken voor iets wat hij op voorhand toch niet gegund zou krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: zo 19 sep 2004 22:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Toch vind ik dat dat concurrentie is. Want ik zou eerst een offerte laten maken, dan naar een ander bedrijf gaan, ook een offerte laten maken en dan terug gaan naar de eerste met het prijsverschil, om te kijken of het goedkoper kan.
Ik wil er dan ook alles uit halen wat erin zit. Jij mag het misschien niet eerlijk vinden, maar ik vind het niet gek dat het zo gaat, en ik vind het ook niet niet eerlijk. Want volgende keer ploetert C zich het leplazarus voor een opdracht die B krijgt....
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: zo 19 sep 2004 23:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik snap ook niet echt wat hier zo erg aan is.
Kijk als B gewoon slim is maakt hij de volgende keer helemaal geen offerte en krijgt hij later de offerte voor zijn neus die C (of D of E!) gemaakt heeft en gaat hij onder de prijs zitten.... Simpel toch..?

Sowieso lijkt het me logisch dat als het nog gaat om het maken van een offerte er nog geen sprake is van een overeenkomst, en ook helemaal geen verplichting daartoe, daar maak je toch immers een offerte voor! Daarna ben je toch vrij om ergens anders heen te gaan. Een bedrijf dat een offerte gaat maken moet dan ook zakelijk genoeg zijn om dat zo efficiént mogelijk te doen en de kosten daarbij zo laag mogelijk te houden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: ma 20 sep 2004 0:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Roos; hoe zit het met die voorbeelden dan?

Ik zou verwachten dat wanneer een bedrijf een vrijblijvende offerte uitbrengt, het inderdaad jammer maar helaas is wanneer de klant naar de concurrent stapt.
Maar je hebt ook zat onderhandelingen waarbij het niet geheel vrijblijvend is, als bedrijven slim zijn maken ze daar van tevoren ook afspraken over met de klant in spe.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: ma 20 sep 2004 13:13    Onderwerp: Re: Afbreken van onderhandeling in pre-contractuele fase Reageer met quote Naar onder Naar boven

Roos schreef:
Er bestaat de mogelijkheid voor B om A te verplichten de schade wegens gemaakte kosten te vergoeden (zie Plas - Gemeente Valburg en Voorste stroom VII). Echter zal dit in de praktijk zelden gebeuren, omdat B zijn relatie met A niet wil beschadigen.


In de praktijk zal dit misschien meer gebeuren dan je denkt. Je geeft zelf al aan dat we het hier niet over appels en peren hebben en dat er dus genoeg geld mee gemoeid gaat. Als het B genoeg geld gekost heeft zal het financiele aspect misschien toch iets belangrijker zijn dan de relatie met A (dit ongetwijfeld toch al niet extreem hecht was, omdat A B simpelweg gebruikt heeft).

Denk dat er voor de rest niet veel te doen valt omdat dit te voorkomen. Op het moment dat er een soort constructie bedacht zou worden om een offerte minder vrijblijvend te maken, zullen de mensen daar hun offertes niet meer laten maken, maar bij een bedrijf dat wel vrijblijvende offertes uitbrengt.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Roos

Roos

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 43


BerichtGeplaatst: ma 20 sep 2004 20:22    Onderwerp: Re: Afbreken van onderhandeling in pre-contractuele fase Reageer met quote Naar onder Naar boven

Flash schreef:

In de praktijk zal dit misschien meer gebeuren dan je denkt.
Are you sure? Let wel: B is afhankelijk van A! Indien B A voor de rechter sleept, zal A B een volgende keer niet meer vragen een offerte uit te brengen.

Flash schreef:
Denk dat er voor de rest niet veel te doen valt omdat dit te voorkomen.
Daar was ik al bang voor. Op het moment dat je dit soort misbruik gaat sanctioneren, wordt er wel een andere constructie bedacht.

@ Michèle: er zijn legio voorbeelden te geven. Zoals van Dunné al in zijn college van vorige week aangaf (je was toch niet aan het slapen hé Twisted Evil Very Happy ) komt iets dergelijks vaak voor in de bouwsector. In de NRC van zaterdag stond er ook iets over.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: di 21 sep 2004 9:43    Onderwerp: Re: Afbreken van onderhandeling in pre-contractuele fase Reageer met quote Naar onder Naar boven

Roos schreef:

Are you sure? Let wel: B is afhankelijk van A! Indien B A voor de rechter sleept, zal A B een volgende keer niet meer vragen een offerte uit te brengen.


Als B een redelijk groot bedrijf is wel denk ik. Dan zullen de kosten die ze gemaakt hebben belangrijker zijn dan de ene client. Stel dat B een particulier is of een klein bedrijfje dan zul je wel gelijk hebben en zijn ze te afhankelijk van A.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Roos

Roos

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 43


BerichtGeplaatst: wo 22 sep 2004 11:17    Onderwerp: Re: Afbreken van onderhandeling in pre-contractuele fase Reageer met quote Naar onder Naar boven

Flash schreef:
Als B een redelijk groot bedrijf is wel denk ik. Dan zullen de kosten die ze gemaakt hebben belangrijker zijn dan de ene client. Stel dat B een particulier is of een klein bedrijfje dan zul je wel gelijk hebben en zijn ze te afhankelijk van A.


Ok, het is me wel duidelijk zo. Bedankt voor het meedenken Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Diana

Diana

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 430


BerichtGeplaatst: ma 27 sep 2004 16:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als A na met B's offerte naar C te zijn gegaan niet ook nog eens terug naar B gaat, is hij volgens mij wel onredelijk bezig, want zo gebruikt hij B enkel voor het verkrijgen van een offerte om daarmee de prijs bij C omlaag te krijgen. Wellicht dat B een gedeelte van de gemaakte kosten vergoed kan krijgen. Het is een beetje afhankelijk van wat voor een soort bedrijf e.d. het is om te zien hoe het normaal in die betreffende sector qua onderhandelingen gaat (meerdere offertes aanvragen, juist vrijblijvend of juist helemaal niet etc.).
Zijn de onderhandelingen overigens in een dusdanig stadium dat B er op mocht vertrouwen dat er een opdracht voor hem uit voort zou komen dan kan deze gemaakte kosten wel degelijk op A verhalen.
_________________
_______________________________________
If you always do what you always did,
you will always get, what you always got.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: ma 27 sep 2004 16:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dianaa schreef:
Als A na met B's offerte naar C te zijn gegaan niet ook nog eens terug naar B gaat, is hij volgens mij wel onredelijk bezig, want zo gebruikt hij B enkel voor het verkrijgen van een offerte om daarmee de prijs bij C omlaag te krijgen.


Als die virtuele A echt sneaky is, gaat ie met B's offerte naar C, krijgt daar een goedkoper aanbod, en gaat vervolgens met die offerte van C terug naar B om hem met de goedkope offerte van C te confronteren, en scoort vervolgens van B een nog goedkopere offerte!
Razz
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: ma 27 sep 2004 18:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dat is dus hoe ik het aan zou pakken....
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Denise

Denise

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 530


BerichtGeplaatst: di 28 sep 2004 19:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, ik ben denk ik ook wel zo sneaky!!
_________________
Always look on the bright side of life...

Liefs, Miss Flash Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Roos

Roos

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 43


BerichtGeplaatst: di 28 sep 2004 20:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hahaha, ik kan maar beter geen zaken met jullie doen zo te horen Laughing
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds