Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 20:11
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Adres in dagvaarding
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mrtn



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 98


BerichtGeplaatst: do 09 jun 2005 12:05    Onderwerp: Adres in dagvaarding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat is het gevolg als een dagvaarding/exploot een onjuist (oud) adres vermeld? is de dagvaarding nietig?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 09 jun 2005 12:21    Onderwerp: Re: Adres in dagvaarding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mrtn schreef:
Wat is het gevolg als een dagvaarding/exploot een onjuist (oud) adres vermeld? is de dagvaarding nietig?

art 66 Rv vertelt imho dat die nietigheid herstelbaar is, maar dat die nietigheid afhankelijk is van de feitelijke situatie.

Dus als de gedaagde of zijn procureur ter zitting verschijnt, kan 'ie zich niet op die nietigheid beroepen; daarnaast heeft de aanlegger de ruimte om het gebrek te herstellen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Mrtn



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 98


BerichtGeplaatst: do 09 jun 2005 12:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar art 45 Rv vereist alleen maar een woonplaats...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 09 jun 2005 13:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mrtn schreef:
Maar art 45 Rv vereist alleen maar een woonplaats...

Ik heb dat altijd gelezen als 'de plek waar iemand woont'.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Werner




Geslacht: Man



Berichten: 67


BerichtGeplaatst: zo 24 jul 2005 1:26    Onderwerp: Re: Adres in dagvaarding Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Mrtn schreef:
Wat is het gevolg als een dagvaarding/exploot een onjuist (oud) adres vermeld? is de dagvaarding nietig?

art 66 Rv vertelt imho dat die nietigheid herstelbaar is, maar dat die nietigheid afhankelijk is van de feitelijke situatie.

Dus als de gedaagde of zijn procureur ter zitting verschijnt, kan 'ie zich niet op die nietigheid beroepen; daarnaast heeft de aanlegger de ruimte om het gebrek te herstellen.


Het antwoord van Steven is naar mijn oordeel juist: als de gedaagde ondanks het onjuiste adres ter zitting verschijnt, dan is de nietigheid gedekt. Zelf als na een verstekvonnis de gedaagde (tijdig) verzet aantekent, wordt beroep op nietigheid niet snel aangenomen, omdat de gedaagde niet snel geacht wordt door de fout in zijn of haar verdediging te zijn geschaad. De (voor deze gevallen) loze letter van herstel op kosten van de aanlegger is niet of nauwelijks toepasbaar: door de verschijning c.q. het verzet weet de gedaagde toch dat het hem betreft. Een volgend exploot wordt echt wel aan het juiste adres van gedaagde uitgebracht.

De tijd van letterfouten is voorbij. Of deformalisering onderhand niet te ver doorschiet is een kwestie van smaak.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
henk buijs

henk buijs

Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 41


BerichtGeplaatst: wo 27 jul 2005 18:26    Onderwerp: dagvaarding nietig Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb dit ook meegemaakt,


ik kreeg laatst een briefje dat er beslag gelegd zou worden van wege een vonnis dat geveld was.

Nu blijkt dat de hele procedure alle stukken naar mijn oude adres gestuurd waren. zelfs ook het vonnis.

Ik ga nu maar schikken want het was een vordering waar ik wel op de hoogte van was, maar die ik uit slordigheid had laten liggen en van de crediteur had ik al een half jaar niets gehoord. Wel is het bedrag van de aanvankelijke aanmanig thans gestegen van 1000 naar 2600 euro.

Ik heb dus van de hele procedure niet op de hoogt geweest nog van de dagvaarding nog van het vonnis. Ik ga er van uit dat het vonnis niet executabel is. Is mijn conclusie Juist ? Wat te doen als er toch beslag wordt gelegd. ?
_________________
no te busquo
porque se
que es imposible rencontrarte ainsi
buscandote
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 27 jul 2005 18:49    Onderwerp: Re: dagvaarding nietig Reageer met quote Naar onder Naar boven

henk buijs schreef:
Ik heb dus van de hele procedure niet op de hoogt geweest nog van de dagvaarding nog van het vonnis. Ik ga er van uit dat het vonnis niet executabel is. Is mijn conclusie Juist ? Wat te doen als er toch beslag wordt gelegd. ?

Het vonnis is wel degelijk executabel, je enige mogelijkheid is verzet; dit is het grootste nadeel van het rechtszekerheidsbeginsel: er is een streep getrokken en wat dagvaarding betreft is die streep het in adres in de GBA.

Wanneer er aan dat adres gedagvaard wordt, is de dagvaardig geldig. Ook is het mogelijk dat er een 'adres onbekend' dagvaarding is gedaan (verlengde termijn, advertentie in landelijke dagbladen, meer van dat soort onzin) maar ook dan geldt dat wanneer de rechter de dagvaarding geldig betekend heeft bevonden het vonnis wel degelijk executabel is.

Het niet in laten schrijven op het juiste adres is de verantwoordelijkheid van de gedagvaarde en dat feit kan niet zomaar aan de aanlegger tegengeworpen worden.

Uiteraard ligt dit anders wanneer de aanlegger wel degelijk had moeten weten dat de gedagvaarde daar niet meer woonde, bijvoorbeeld omdat aanmaningen retour zijn gestuurd ofzo.

Zo had ik laatst weer eens iemand bij de hand die te vaak Law and order had gekeken en dacht dat een dagvaarding altijd persoonlijk overhandigd moet worden. Hij liet de rechtzaak voorbijgaan en ook van het door de bus gegooide exploit van de uitspraak was 'ie niet onder de indruk.

Het loonbeslag werkte daarentegen uitstekend en hij weet nu iig dat ik niet over me laat lopen Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
henk buijs

henk buijs

Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 41


BerichtGeplaatst: wo 27 jul 2005 19:33    Onderwerp: executie Reageer met quote Naar onder Naar boven

ho ho

Ik heb geen dagvaarding gekregen bv en ik persoonlijk waren op het nieuwe adres woonachtig officieel ook het vonnis is nooit betekend.

nog erger het hele vonnis heb ik niet gezien. Ik heb alleen een briefje niet aangetekend gekregen op mijn nieuwe adres waar ik herinnerd werd aan een vonnis dat ook niet bij het briefje was ingesloten.

De dagvaarding en vonnis zijn beide op een ander adres betekend.

De eerste reactie van de medewerker van de deurwaarder was dan ook dat het vonnis nietig zou zijn.
_________________
no te busquo
porque se
que es imposible rencontrarte ainsi
buscandote
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
henk buijs

henk buijs

Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 41


BerichtGeplaatst: wo 27 jul 2005 19:41    Onderwerp: vonnis executabel. Reageer met quote Naar onder Naar boven

BV en ik zelf waren op het juiste adres ingeschreven.

Dagvaarding en het vonnis zijn betekend aan het oude adres
_________________
no te busquo
porque se
que es imposible rencontrarte ainsi
buscandote
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 27 jul 2005 19:44    Onderwerp: Re: executie Reageer met quote Naar onder Naar boven

henk buijs schreef:
ho ho

Ik heb geen dagvaarding gekregen bv en ik persoonlijk waren op het nieuwe adres woonachtig officieel ook het vonnis is nooit betekend.

nog erger het hele vonnis heb ik niet gezien. Ik heb alleen een briefje niet aangetekend gekregen op mijn nieuwe adres waar ik herinnerd werd aan een vonnis dat ook niet bij het briefje was ingesloten.

De dagvaarding en vonnis zijn beide op een ander adres betekend.

De eerste reactie van de medewerker van de deurwaarder was dan ook dat het vonnis nietig zou zijn.

Vreemd. De rechter had, gezien het feit dat je verschenen bent noch gereageerd hebt dan had de rechter ex Rv 121 lid 3 nietigheid van de dagvaarding uit moeten spreken.

Dat is niet gebeurd. Ook heeft de griffier je niet, ex. art 135. op de hoogte gehouden, wat wel had moeten gebeuren.

Hoe dan ook, er is een vonnis dat geldig is en de enige juiste weg is verstek (art 143), te doen binnen vier weken dmv. van een exploot van dagvaarding. Die vier weken termijn gaat lopen 'binnen betekening van het vonnis of een stuk op basis van dat vonnis aan de veroordeelde in persoon' of 'na het plegen van enige daad waaruit blijkt dat het vonnis of de aangevangen tenuitvoerlegging bekend is.'.

Je weet *nu* dat er een vonnis is, dus je kunt nu een verzetdagvaarding op gaan stellen en die laten betekenen; hou er rekening mee dat je in je verzetdagvaardng ook meteen moet reageren op de eis in de dagvaarding, omdat je verzetdagvaarding ook meteen als conclusie van antwoord geldt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
henk buijs

henk buijs

Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 41


BerichtGeplaatst: wo 27 jul 2005 21:09    Onderwerp: vonnis Reageer met quote Naar onder Naar boven

beste steven ik kan niet eens in verzet gaan en ik kan niet op de dagvaarding antwoorden want ik heb niet eens een dagvaarding gehad.
noch kan ik op de hoogte zijn van de inhoud van het vonnis. want ik heb het vonnis nooit gezienl

Niemand kon ook een beroep op nietigheid inroepen want er was niemand. De zaak zal dan wel gewoon behandeld zijn als een zaak waarbij de gedaagde niet is verschenen. Dus gewoon veroordeling bij verstek en het vonnis is gewoon netjes betekend aan degen die mijn zaak gekocht heeft. Alleen vreemd dat een informeel briefje nadat het vonnis in gewijsde is gegaan wel op mijn adres gekomen is.

Ik denk dat ze de hele procedure opnieuw moeten starten.

hartlijk dank voor je inzet en de vele reacties die ik mocht ontvangen.
_________________
no te busquo
porque se
que es imposible rencontrarte ainsi
buscandote
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 27 jul 2005 21:58    Onderwerp: Re: vonnis Reageer met quote Naar onder Naar boven

henk buijs schreef:
beste steven ik kan niet eens in verzet gaan en ik kan niet op de dagvaarding antwoorden want ik heb niet eens een dagvaarding gehad.
noch kan ik op de hoogte zijn van de inhoud van het vonnis. want ik heb het vonnis nooit gezienl

Jawel, je weet nu dat er een vonnis is, dus kun je wel degelijk verzet doen. De griffie kan je aan de stukken helpen, want dat is 'ie verplicht.
Quote:

Niemand kon ook een beroep op nietigheid inroepen want er was niemand. De zaak zal dan wel gewoon behandeld zijn als een zaak waarbij de gedaagde niet is verschenen.

Zie bovenstaand: wanneer de gedaagde niet verschijnt, moet de rechter toch echt onderzoeken of de oorzaak niet in een gebrek in de dagvaarding ligt.
Quote:

Dus gewoon veroordeling bij verstek en het vonnis is gewoon netjes betekend aan degen die mijn zaak gekocht heeft.

Nu ben ik je kwijt: wie is er veroordeeld ? Jij of je BV ? In het laatste geval is het vonnis wel degelijk rechtsgeldig betekend en wanneer er betekend is aan de verkeerde, dan kun je, zoals eerder gemeld, verzet doen.
Quote:

Alleen vreemd dat een informeel briefje nadat het vonnis in gewijsde is gegaan wel op mijn adres gekomen is.

Ik denk dat ze de hele procedure opnieuw moeten starten.

Nee, dat zeker niet. Het vonnis is geldig, alleen verzet kan helpen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
M. van Lingen



Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: wo 27 jul 2005 23:48    Onderwerp: Re: dagvaarding nietig Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ga er even vanuit dat je in Nederland woont: je kunt als alle stukken zoals dagvaarding, betekening en bevel van het vonnis op een OUD adres zijn betekend, in verzet gaan. Dit is nu 4 weken nadat je kennis hebt gedragen van de inhoud van het vonnis. Schikken houdt een erkenning in, dus kijk uit wat je doet.


henk buijs schreef:
Ik heb dit ook meegemaakt,


ik kreeg laatst een briefje dat er beslag gelegd zou worden van wege een vonnis dat geveld was.

Nu blijkt dat de hele procedure alle stukken naar mijn oude adres gestuurd waren. zelfs ook het vonnis.

Ik ga nu maar schikken want het was een vordering waar ik wel op de hoogte van was, maar die ik uit slordigheid had laten liggen en van de crediteur had ik al een half jaar niets gehoord. Wel is het bedrag van de aanvankelijke aanmanig thans gestegen van 1000 naar 2600 euro.

Ik heb dus van de hele procedure niet op de hoogt geweest nog van de dagvaarding nog van het vonnis. Ik ga er van uit dat het vonnis niet executabel is. Is mijn conclusie Juist ? Wat te doen als er toch beslag wordt gelegd. ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Werner




Geslacht: Man



Berichten: 67


BerichtGeplaatst: do 28 jul 2005 0:51    Onderwerp: verzettermijn Reageer met quote Naar onder Naar boven

De waarschuwing van Van Lingen is goed. Als je gaat onderhandelen over een schikking, hoef je weliswaar nog niet per se exact van de inhoud van een verstekvonnis kennis te dragen, maar er is wel degelijk een risico dat je op enig moment geacht wordt alsnog kennis van dat vonnis te dragen.

Het ligt allemaal niet zo eenvoudig.

Wat zou je nu kunnen doen?

Als je nog niets gedaan hebt, dan lijkt mij afwachten het beste. De deurwaarder die foutief heeft betekend, kan niet executeren, want de betekening heeft immers aan een foutief adres plaats gevonden. Waarom laat je de deurwaarder niet eerst zijn werk goed doen?

Je heb nog een ander risico. Stel je gaat nu in verzet. Sinds wanneer draag je dan kennis van het vonnis. Het meetpunt van betekening op een juist adres is er niet want er is immers niet op het juiste adres betekend.

De suggestie dat je naar aanleiding van het briefje zonder vonnis bij de griffie het vonnis (en vooral ook de onderliggende dagvaarding) opvraagt is op zich niet slecht. Maar houd er dan wel rekening mee dat je vanaf de datum waarop de griffie je dat vonnis toestuurt (of persoonlijk ter griffie een afschrift geeft) de verzettermijn van 4 weken gaat lopen. Nu is dat formeel niet helemaal juist, want je moet nog een daad verrichten waaruit blijkt dat je met het vonnis (de inhoud ervan) bekent bent.

Het is een lastige materie waarin je twee keuzes hebt. Passief blijven, maar dan ook inderdaad zolang blijven totdat je volgens de wet van het vonnis kennis draagt. Let op: de verzettermijn van 4 weken begint ook te lopen nadat het vonnis volledig ten uitvoer is gelegd. Anders gezegd: stel dat door derdenbeslag onder de bank aan het vonnis geheel wordt voldaan doordat de bank het bedrag dat volgens het vonnis met exucutiekosten volledig betaalt, dan gaat vanaf dat moment de verzettermijn lopen.

Actief: dan neem je zelf op enig moment het initiatief. Lastig daarbij is dat het initiatief te koppelen moet zijn aan een gebeurtenis waaruit op zichzelf nog niet de bekendheid met het vonnis voortvloeit. Dat zou in dit geval het briefje van de deurwaarder zonder bijgevoegd vonnis kunnen zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 28 jul 2005 6:18    Onderwerp: Re: verzettermijn Reageer met quote Naar onder Naar boven

Werner schreef:
De waarschuwing van Van Lingen is goed. Als je gaat onderhandelen over een schikking, hoef je weliswaar nog niet per se exact van de inhoud van een verstekvonnis kennis te dragen, maar er is wel degelijk een risico dat je op enig moment geacht wordt alsnog kennis van dat vonnis te dragen.

Het ligt allemaal niet zo eenvoudig.

Wat zou je nu kunnen doen?

Als je nog niets gedaan hebt, dan lijkt mij afwachten het beste. De deurwaarder die foutief heeft betekend, kan niet executeren, want de betekening heeft immers aan een foutief adres plaats gevonden. Waarom laat je de deurwaarder niet eerst zijn werk goed doen?

Omdat er ook nog zoiets als 'rechtsverwerking' bestaat.
Quote:

Je heb nog een ander risico. Stel je gaat nu in verzet. Sinds wanneer draag je dan kennis van het vonnis. Het meetpunt van betekening op een juist adres is er niet want er is immers niet op het juiste adres betekend.

De suggestie dat je naar aanleiding van het briefje zonder vonnis bij de griffie het vonnis (en vooral ook de onderliggende dagvaarding) opvraagt is op zich niet slecht. Maar houd er dan wel rekening mee dat je vanaf de datum waarop de griffie je dat vonnis toestuurt (of persoonlijk ter griffie een afschrift geeft) de verzettermijn van 4 weken gaat lopen. Nu is dat formeel niet helemaal juist, want je moet nog een daad verrichten waaruit blijkt dat je met het vonnis (de inhoud ervan) bekent bent.

Die daad zal de verzetdagvaarding zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds