Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 28 mei 2024 22:49
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

[UU] Essay toets Grondslagen van het recht
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 6 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lusso

Lusso

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 43


BerichtGeplaatst: di 12 dec 2006 18:18    Onderwerp: [UU] Essay toets Grondslagen van het recht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aanstaande maandag wordt de laatste deeltoets van grondslagen van het recht afgenomen in de vorm van een essay toets. De bedoeling is om binnen 2 uur over 2 onderwerpen een essay te schrijven.

Ik maak me hier nogal enorm veel zorgen om, ten eerste omdat ik een 7.4 moet halen en ten tweede omdat ik schrijven nogal lastig vind, ik krijg heel snel een lamme hand en schrijven kost mij gewoon ontzettend veel tijd. Ik weet ook niet wat ik van de essay toets kan verwachten.

Vandaar dat ik wil vragen of jullie mij een beetje kunnen informeren naar hoe zo'n essay toets eigenlijk is, tijdens de hoor colleges werd verteld dat 80% het haalt maar ik ben niet zo optimistisch, afgezien het feit dat ik minimaal een 7.4 moet halen. Sad

bedankt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 12 dec 2006 18:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lusso schreef:
omdat ik schrijven nogal lastig vind, ik krijg heel snel een lamme hand

Eigenlijk zou ik octrooi moeten aanvragen op dit idee: een pen die je op je duim kunt bevestigen!

Grappig genoeg niet nieuw.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 12 dec 2006 20:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Pas maar op ... je weet hoe het kan aflopen als je "niet nieuw" roept.

Lusso, ik heb d'r gelukkig geen ervaring mee, zo'n essay toets. Wel telt misschien de ervaring van 3 uur moeten schrijven op een tentamen terwijl ik in het dagelijks leven niet zo veel schrijf. Remedie: gewoon oefenen. Misschien kun je de komende dagen eens oefenen op een onderwerp. Dat helpt je niet alleen de schrijftraining te doen, maar ook om te oefenen in het schrijven van een essay.

Het schrijven met een vulpen zou kunnen helpen. Ik gebruik d'r zelf altijd eentje, bij voorkeur met dikkere punt. Met een balpen werken is veel inspannender, maar ja, dat is misschien persoonlijk.

En tot slot: werk maandag netjes. Als je werk er netjes uitziet, dan begint de persoon die moet corrigeren al met een heel andere insteek aan het nakijken van jouw werk.

Succes!
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: di 12 dec 2006 21:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Begin niet meteen met schrijven, denk eerst even goed na over het onderwerp, wat je er allemaal van weet en wat je wil gaan schrijven, maak dan op een kladblaadje een overzichtje van de structuur (dmv steekwoorden, denk aan inleiding, middenstuk en conclusie, is natuurlijk ook afhankelijk van wat voor soort essay je moet schrijven, bij een betoog bijv. is het handig om al je argumenten goed op een rijtje te zetten zodat je die gestructureerd één voor één kan behandelen), ga dan pas echt schrijven, zo ga je nl. doelgericht schrijven, heb je weinig kans dat je het opeens niet meer weet, of jezelf klem schrijft of dat het een hak op de tak verhaal wordt, en waarschijnlijk kan je dan ook sneller en korter schrijven (omdat je niet onnodig gaat uitweiden). Ook beperk je dan de neiging om er in te gaan strepen.

Houd verder goed de tijd in de gaten zodat je er niet opeens achter komt dat je tijd bijna om is, dan moet je heel snel gaan schrijven en daar krijg je pas echt kramp van.. Probeer te ontspannen, een goede schrijfhouding aan te nemen (rechtop, anders krijg je pijn in je nek en minder zuurstof), drink af en toe wat en wapper dan even met je hand enzo.. Misschien vind je het prettig om eerst voor beide onderwerpen een structuurtje uit te werken, omdat je dan over beiden hebt nagedacht en weet dat je er wat over kan schrijven kan je beter ontspannen en concentreren op het schrijven.
Dit doe ik dus als ik een tentamen met open vragen heb. Op een kladblaadje schrijf ik eerst bij elke vraag kort het antwoord, in steekwoorden, daarna is de druk van de ketel (omdat dan blijkt dat je (bijna) alles wel weet), en kan ik rustig de antwoorden uit gaan werken.
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral


Laatst aangepast door MiriamvL op di 12 dec 2006 21:14, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 12 dec 2006 21:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lijkt me ook een goede tentamentip voor mij Wink
Dank u!
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: di 12 dec 2006 21:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb hem nog even aangevuld Smile
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Lusso

Lusso

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 43


BerichtGeplaatst: di 12 dec 2006 21:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bedankt, het gaat lekker zo. Smile

Zou mooi als er nog een tweedejaars student van de uu zijn of haar ervaringen over zo'n essay toets wilt delen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: di 12 dec 2006 21:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb je niet het tentamen van vorig jaar gezien? Kan je dat niet krijgen via bijv. de studievereniging?
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 12 dec 2006 21:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
en kan ik rustig de antwoorden uit gaan werken.

Met name dat laatste lijkt me prima!! Mr. Green
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Lusso

Lusso

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 43


BerichtGeplaatst: di 12 dec 2006 21:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Heb je niet het tentamen van vorig jaar gezien? Kan je dat niet krijgen via bijv. de studievereniging?


Nee helaas, ik heb me suf gezocht.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: di 12 dec 2006 22:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een vriendinnetje die aan de UU studeert, ze is wel geen tweedejaars meer, maar misschien kan ze er wel wat over vertellen, ik zal het eens vragen..
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Lusso

Lusso

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 43


BerichtGeplaatst: di 12 dec 2006 22:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: wo 13 dec 2006 12:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik moet dat tentamen in een zeer grijs verleden ook hebben gemaakt. Kan me er alleen niet zoveel meer van herinneren, maar vanmiddag ga ik toevallig ff naar m'n ouders en 'k zal eens zien of ik daar de essay-vragen nog heb liggen...

In het algemeen vind ik de tips van MirjamvL sowieso hartstikke nuttig!
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 13 dec 2006 15:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klopt. Ik heb het gisteren geprobeerd in de praktijk te brengen, maar het is best lastig als je zo onder tijdsdruk staat. Het denken vóór het antwoorden komt daardoor al snel in de knel.

Maar misschien is dat omdat ik er te veel van weet? Mr. Green
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: wo 13 dec 2006 16:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ow, maar ik kalk ook eerst zoveel mogelijk op mijn kladblaadje Wink Bijv. toetsingscriteria, namen van arresten enz; de dingen die je snel vergeet. Daarna denken. Daarna antwoord gestructureerd uitwerken.
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 6 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds