Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 09 jun 2024 5:16
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

[UL] Propedeuse jaar 1 2005. Leidenuniv-
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bloesem




Geslacht: Vrouw



Berichten: 9


BerichtGeplaatst: wo 28 sep 2005 16:46    Onderwerp: [UL] Propedeuse jaar 1 2005. Leidenuniv- Reageer met quote Naar onder Naar boven

Very Happy Hoi


Ik was benieuwd hoe jullie de stof tot nu toe vinden , en of jullie al druk aan het leren zijn voor de tussentoets! encyclopedie en staats en bestuursrecht

Is er trouwens iemand die een tip heeft om het beste te leren. Ik weet niet of het zin heeft om alles te lezen(wat heel veel is) of samenvattingen te lezen. Ik lees wel, maar ik red het niet om alles te leze wat gelezen moet worden. Met name ivm prive verplichtingen.

grtjes Bloesem
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
3do






Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 47


BerichtGeplaatst: za 01 okt 2005 15:03    Onderwerp: Gewoon alles lezen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb afgelopen studiejaar mijn propedeuse gedaan in Leiden (en gehaald). De twee vakken van het eerste trimester vond ik niet zo zwaar. Natuurlijk zijn die artikelen van die filosofen af en toe wat taai, maar als je op college goed oplet weet je vanzelf wat de belangrijke punten er uit zijn. Toch vond ik het wel leerzaam om die artikelen zelf te lezen en samenvattingen te maken. Ik lees altijd alles zelf door en maak samenvattingen. Je eigen samenvattingen zijn het beste, om dat die aansluiten bij wat je al weet.
Als dagstudent (ik neem aan dat jij dat bent) moet je tijd genoeg hebben om alles door te lezen. En als je die tijd niet hebt, dan klopt er ergens iets niet. Dan moet je bij je zelf nagaan wat je probleem is: studeer je te weinig doelmatig? Zit je eindeloos te staren op één bladzij. Gewoon stug doorlezen, ook al weet je even helemaal niet waar het betreffende stuk op slaat, wil dan helpen. Studeer je misschien te weinig? Om het zaakje bij te houden heb je toch zo'n 10 uur zelfstudie per week nodig.
Vind je het saai? Als je alles saai vind, mag je nu al twijfelen aan je studiekeuze. Als je alleen maar onderdelen saai vind, is het een kwestie van doorbijten. En ja, ik was vorig jaar al begonnen met het voorbereiden met de tussententamens, door simpelweg altijd de voorgeschreven stof te bestuderen en samen te vatten. Dat scheelt een hoop gestress aan het eind. Ik was de week van de tussententamens ziek, maar ik heb ze toch gemaakt (met verhoging). Dat was alleen maar mogelijk doordat ik al klaar was met het bestuderen van de stof.
Hoop dat je dit een beetje helpt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 01 okt 2005 16:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bloesem, het lijkt me dat je dan iets aan je prive-verplichtingen (wat die dan ook zijn) moet gaan sleutelen. Verder is het handig om altijd naar college te gaan en werkgroepen te volgen.
Ik kom zelf ook vaak wel in de knoop met de tijd, dus tijd om samenvattingen te maken heb ik niet meer. Da's jammer, want het werkt het beste. Maar ja.... Los het nu op door in elk geval maar stug door te lezen en dingen die ik niet weet of die belangrijk zijn te markeren met een stift.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
saar

saar

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 436


BerichtGeplaatst: do 13 okt 2005 0:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Bloesem

Ik zou je niet te druk maken hoor!
De eerste drie jaar van je rechtenstudie kan je met joho-samenvattingen halen. (dat heb ik gehoord tenminste) en met inleiding burgelijkrecht heb ik dat mooi bewezen.

Kijk ieder heeft zijn eigen manier van studeren, de een leest zich de pleures, volgt elk college wat er maar te volgen valt en de ander slaat drie dagen voor het tentamen zijn boeken open. En het leuke is je haalt allebei een voldoende.

Dus ga gewoon op zoek naar wat jou manier van studeren is, als je het saai vind hoef je evht niet meteen aan je studie-keuze te twijfelen. Ik vond het in het begin ook erg saai, maar na het eerste trimester begon ik het echt leuk te vinden. Het is maar net van welke vakken je houd, en het is ook ff wennen uiteraard, zo een nieuwe studie.

En als ik jou was zou ik zeker niet alles lezen, in het eerste trimester is dat misschien nog wel te doen, maar met corstens bij strafrecht wordt het anders. Mijn tip voor jou: Let goed op bij hoorcolleges en werkgroepen, het gaat erom wat daar behandeld wordt! Maak goede sheets, en als je dan gaat leren voor een tentamen, pak je je sheets erbij en aan de hand daarvan sla je je boeken nog eens open!

Maar alsnog dat is hoe het bij mij werkt, ieder zn eigen manier!

Succes!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bloesem




Geslacht: Vrouw



Berichten: 9


BerichtGeplaatst: vr 21 okt 2005 21:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

thanx allemaal,

Ik neem het midden van wat de en en wat de ander zegt...en ik denk dat de manier van saar bij mij het beste past....ik volg alle colleges en schrijf veel op, en heb samenvattingen....en de boeken als naslag...Bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Lotte

Lotte

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 150


BerichtGeplaatst: zo 23 okt 2005 13:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Pff, woensdag deeltentamen encyclopedie. Is iedereen er klaar voor?

Ik erger me groen en geel aan Eva **** met haar commentaar op het blackboard. Er heerst veel onduidelijkheid bij de stof die nou precies voor het deeltentamen geleerd moet worden. Maar zij kan geen duidelijk antwoord geven....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Lieke V



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 23


BerichtGeplaatst: vr 04 nov 2005 12:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En hoe gingen jullie tussentoetsen?

Bij wel goed, maar het niveau van een aantal vragen van de toetsen was wel belachelijk laag.
De studie zelf vind ik wel erg leuk, wel veel lezen maar gelukkig vind ik het niet saai.
Alleen een beetje jammer dat ze ervan uitgaan dat je de colleges niet voorbereid.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
saar

saar

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 436


BerichtGeplaatst: ma 21 nov 2005 10:59    Onderwerp: Hoi Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is er misschien iemand die mij kan vertellen wat de titels zijn van de teksten in de reader voor encyclopedie. Ik heb nl nog een reader van verleden jaar. En zo weet ik wat is mis.

En misschien is er ook nog iemand zo lief om voor mij hier alle arresten van inleiding staats en bestuurs van week 5 tot en met 10 neer te zetten.
Dan weet ik meteen of dat ook nog een beetje klopt!

Alvast heel errug bedankt!

Groetjes Saar
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Lotte

Lotte

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 150


BerichtGeplaatst: ma 21 nov 2005 16:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij deze de titels van de teksten die gelezen moeten worden voor Encyclopedie. Aan Staats- en Bestuursrecht kan ik je helaas niet helpen, omdat ik alleen Encyclopedie herkans.

Teksten reader Encyclopedie 2005/2006

week 1
geen

week 2
Thomas Hobbes: Leviathan hfst 13,14,17

week 3
J.J. Rousseau: Het maatschappelijk verdrag of beginselen der staatsinrichting boek I hfst 1-8, boek II hfst 1-3,5,6
J. Locke: Over het staatsbestuur hfst 2,3,7

week 4
Hans Kelsen: What is justice? blz 1-24
W. Luijpen: FEnomenologie van het natuurrecht blz 17-39

week 5
Hannah Arendt: Totalitarisme blz 319-351
Gustav Radbrich: Wettelijke onrecht en bovenwettelijk recht blz 75-85
Paul Cliteur: Tegen de decadentie, de democratische rechtsstaat in verval
blz 146-160

week 6
I. van Gent: Initiatiefwetsvoorstel, wijziging van de vrijheid van meningsuiting van werknemers ter bescherming van klokkenluiders

week 7
M.S. Groenhuijsen: Straf en wet blz 15,25-43
Immaneul Kant: Wat is de verlichting? blz 56-65

week 8
E.M.H. Hirsch Ballin: Wereldburgers: personen in het internationale recht blz 1-25
Arrest EHRM 12/2/2003 Refah v. Turkije

week 9
F. Halsema: initiatiefwet, wetsvoorstel tot aanpassing van artikel 120 Gw

week 10
geen
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
saar

saar

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 436


BerichtGeplaatst: di 22 nov 2005 12:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Super bedankt!!

Veel succes met herkansen
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Lotte

Lotte

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 150


BerichtGeplaatst: di 20 dec 2005 16:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Woh! Een wonder. Het cijfer voor het tentamen van Encyclopedie staat al op U-twist. Supersnel.
Ik heb een 6,7! En met de 7,5 voor het eerste deeltentamen ben ik daar tevreden mee.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
saar

saar

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 436


BerichtGeplaatst: di 20 dec 2005 16:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik een 6,1! Dus samen met mn 5,7 ook gehaald!

Snap er niet zo veel meer van, maar dat deert niet, weer 10 puntjes binnen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Lotte

Lotte

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 150


BerichtGeplaatst: di 20 dec 2005 17:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gefeliciteerd Saar! Fijn he, die puntjes!

Doel je met dat niet meer snappen op het cijfer wat je hebt? Ik had volgens de berekening op het blackboard een 6,0. Ik snap het ook niet helemaal. Maar zolang het hoger uitpakt, vind ik alles best!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Lieke V



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 23


BerichtGeplaatst: di 20 dec 2005 20:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou ook graag de normering willen weten, maar goed ben superblij, was 6 tienden hoger dan verwacht en dus een 7,6.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
saar

saar

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 436


BerichtGeplaatst: di 20 dec 2005 23:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja ik dacht dat ik een 5 zou hebben terwijl ik een 5,4 zou moeten halen.

En nu heb ik lekker een 6,1!!

Merry christmas everybody!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds