Klacht tegen advocaat
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Advocatuur

#1: Klacht tegen advocaat Auteur: Nadiene BerichtGeplaatst: za 30 okt 2021 13:33
    —
Er is o.a. een declaratiegeschil ontstaan met mijn advocaat. Ik vind dat de declaratie buiten proportioneel hoog is en dat hij verkeerde adviezen gegeven heeft. mijn vraag is nu kan ik het beste een klacht indienen bij de deken of mij laten dagvaarden?

#2:  Auteur: yveys BerichtGeplaatst: di 02 nov 2021 18:00
    —
Wat is er van te voren afgesproken en waarom ben je niet blij met de adviezen?

Bij de deken klagen over je eigen advocaat kan niet. Je klaagt bij hetzelfde kantoor. Er is een klachtenregeling bij elk kantoor.

Ik zou het niet laten uitkomen bij een dagvaarding.

#3:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 26 dec 2021 1:45
    —
yveys schreef:
Bij de deken klagen over je eigen advocaat kan niet.

Dat lijkt me juist wel mogelijk?

Art. 46c lid 1 Advocatenwet schreef:
Klachten tegen advocaten worden schriftelijk ingediend bij de deken van de orde waartoe zij behoren. Indien de klager daarom verzoekt, is de deken hem behulpzaam bij het op schrift stellen van de klacht. Indien een ingediende klacht verduidelijking behoeft, is de deken de klager daarbij op diens verzoek behulpzaam.

Art. 46d lid 7 Advocatenwet schreef:
In de klacht wordt vermeld of de klacht voordien is voorgelegd aan de organisatie waarbinnen de advocaat werkzaam is of aan een klachten- of geschilleninstantie waarbij de advocaat of diens organisatie is aangesloten. Indien zulks niet het geval is geweest, wordt indien mogelijk de reden daarvoor in de klacht vermeld. Indien zulks wel het geval is geweest, wordt de uitkomst van de procedure vermeld, zo mogelijk met bijvoeging van de relevante stukken.

Dus inderdaad beter eerst een klacht indienen bij het kantoor zelf of bij een eventuele geschillencommissie waarbij het kantoor is aangesloten.
En wanneer de deken de klacht ter kennis van de Raad van Discipline brengt:
Art. 46g lid 3 Advocatenwet schreef:
Een klacht kan niet-ontvankelijk worden verklaard:
a. (...); of
b. indien de klacht betrekking heeft op de hoogte van een declaratie en een geschil daarover reeds is of kan worden voorgelegd aan een klachten- of geschilleninstantie als bedoeld in artikel 28, tweede lid, onder b, of waarvoor deze weg heeft open gestaan.

Dus als er een geschillencommissie is, dan heeft een klacht bij de deken over de hoogte van de declaratie vrijwel zeker geen zin. (Waarschijnlijk is dat wat yveys bedoelt.)

Advocatenwet
Hoe kan ik een klacht indienen over een advocaat
Niet tevereden over uw advocaat



Rechtenforum.nl -> Advocatuur

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl