veroordeeld voor zware mishandeling met dodelijke gevolgen
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Strafrecht

#1: veroordeeld voor zware mishandeling met dodelijke gevolgen Auteur: Wilma1988 BerichtGeplaatst: za 06 feb 2021 1:53
    —
Hallo,

Ik hoorde laatst een verhaal. Dat ging over een persoon die was neergeschoten, maar deze overleefde het.

De dader is veroordeeld voor zware mishandeling. Echter, de kogel kon niet verwijderd worden, en deze veroorzaakte later zodanige problemen dat de neergeschoten persoon later alsnog kwam te overlijden.

De dader had toen zijn straf al uitgezeten.

Wat gebeurt er dan, wordt de dader dan alsnog veroordeeld voor doodslag, of wordt hij niet meer vervolgd, omdat hij al was veroordeeld? Ne bis idem.

Groet,

Wilma

#2:  Auteur: Jeroen1967 BerichtGeplaatst: zo 07 feb 2021 11:08
    —
Los van het antwoord waar ik ook benieuwd naar ben: dit lijkt sterk op de film Fracture met Anthony Hopkins: hij schiet zijn vrouw vanwege een affaire in het hoofd die dat voorlopig overleeft, maar tijdens de rechtszaak (poging tot doodslag) is niet duidelijk wie geschoten zou hebben. De kogel kan niet verwijderd worden waardoor het bewijs niet 'rond' kan worden gemaakt en vrijspraak volgt. Hopkins wrijft daarna een bekentenis onder de neus van de rechercheur, niet wetende dat zijn vrouw ondertussen alsnog is overleden en met de kogel het bewijs volledig is. Een nieuwe proces volgt wat mogelijk werd gemaakt door opschaling van 'poging tot doodslag' naar 'moord' en daarom niet onder 'ne bis idem' zou vallen.

#3: Re: veroordeeld voor zware mishandeling met dodelijke gevolgen Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 12 feb 2021 12:15
    —
Wilma1988 schreef:
Ik hoorde laatst een verhaal. Dat ging over een persoon die was neergeschoten, maar deze overleefde het.

De dader is veroordeeld voor zware mishandeling. Echter, de kogel kon niet verwijderd worden, en deze veroorzaakte later zodanige problemen dat de neergeschoten persoon later alsnog kwam te overlijden.

De dader had toen zijn straf al uitgezeten.

Wat gebeurt er dan, wordt de dader dan alsnog veroordeeld voor doodslag, of wordt hij niet meer vervolgd, omdat hij al was veroordeeld? Ne bis idem.

Hij is al vervolgd, dus inderdaad ne bis in idem. Opschaling van zware mishandeling naar doodslag of moord levert geen ander feit in de zin van art. 68 Sr op.

#4:  Auteur: Wilma1988 BerichtGeplaatst: za 13 feb 2021 13:12
    —
Dank voor de reacties!

Ik dit geval vind ik dat deze wetgeving zijn doel dan volledig voorbij schiet. Want in feite kan men zo legaal onder moord / doodslag uitkomen.



Rechtenforum.nl -> Strafrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl