Verplicht opnemen rechtsmiddel in vonnis bij strafrecht
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Strafrecht

#1: Verplicht opnemen rechtsmiddel in vonnis bij strafrecht Auteur: S. Diemont BerichtGeplaatst: zo 18 okt 2020 19:36
    —
Beste lezer,

Ik ben student HBO-rechten. Bij het bestuderen van het onderwerp rechtsmiddelen bij formeel strafrecht stuit ik op een aantal vragen die mijn studieboek niet beantwoordt. Een van die vragen is:

De mogelijkheid tot het instellen van een rechtsmiddel wordt medegedeeld aan de verdachte of mondeling tijdens het uitspreken van het vonnis of als de verdachte gedetineerd is dan wordt het vonnis en de mogelijkheid een rechtsmiddel in te stellen aan hem voorgelezen door de griffier van de rechtbank. In het bestuursrecht is de mogelijkheid tot instellen van rechtsmiddelen verplicht opgenomen in het vonnis. Waarom is dat in het strafrecht niet verplicht?

#2: Re: Verplicht opnemen rechtsmiddel in vonnis bij strafrecht Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 21 okt 2020 12:24
    —
S. Diemont schreef:
Bij het bestuderen van het onderwerp rechtsmiddelen bij formeel strafrecht stuit ik op een aantal vragen die mijn studieboek niet beantwoordt. Een van die vragen is:

De mogelijkheid tot het instellen van een rechtsmiddel wordt medegedeeld aan de verdachte of mondeling tijdens het uitspreken van het vonnis of als de verdachte gedetineerd is dan wordt het vonnis en de mogelijkheid een rechtsmiddel in te stellen aan hem voorgelezen door de griffier van de rechtbank. In het bestuursrecht is de mogelijkheid tot instellen van rechtsmiddelen verplicht opgenomen in het vonnis. Waarom is dat in het strafrecht niet verplicht?

Voor zover de formele wetgever ooit bij dit onderscheid heeft stilgestaan, kan ik me voorstellen dat het ontbreken van verplichte procesvertegenwoordiging in het bestuursrecht een rol heeft gespeeld.

PS: Een uitspraak van de bestuursrechter wordt alleen "uitspraak" en niet "vonnis" genoemd.



Rechtenforum.nl -> Strafrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl