Inzage WOZ-waarde van recreatiewoning
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Bestuursrecht

#1: Inzage WOZ-waarde van recreatiewoning Auteur: Sorbus BerichtGeplaatst: do 07 mrt 2019 20:44
    —
Situatie: ik overweeg om een bod uit te brengen op een recreatiewoning in het oosten van het land. Voordat ik dit doe, wil ik de vraagprijs van de woning vergelijken met de WOZ-waarde. De gemeente weigert echter daar inzage in te geven omdat de recreatiewoning geen woonbestemming heeft.

Er zijn echter tienduizenden recreatiewoninging in Nederland die geen van allen een woonbestemming hebben en waarvan de WOZ-waarde toch bekeken kan worden via de website WOZwaardeloket.nl.

Mogen gemeentes weigeren inzage te geven in de WOZ-waarden van recreatiewoningen?

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: za 09 mrt 2019 12:18
    —
De WOZ-waarde van woningen is inderdaad openbaar:
artikel 40a lid 1 Wet WOZ schreef:
Eenieder kan op verzoek het waardegegeven van een bepaalde onroerende zaak die in hoofdzaak tot woning dient, inzien of verstrekt krijgen bij het loket voor openbare WOZ-waarden.

Voor andere onroerende zaken geldt artikel 40 lid 1 Wet WOZ:
Quote:
Op verzoek kan het waardegegeven van een bepaalde onroerende zaak die niet in hoofdzaak tot woning dient door de in artikel 1, tweede lid, bedoelde gemeenteambtenaar worden verstrekt aan een ieder die kan aantonen een gerechtvaardigd belang te hebben bij de verkrijging daarvan.

Je moet dus kunnen aantonen een gerechtvaardigd belang te hebben bij de verkrijging van de WOZ-waarde en dan nog lijkt de gemeenteambtenaar discretie te hebben om al dan niet de waarde te verstrekken.



Rechtenforum.nl -> Bestuursrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl