Hulp masterscriptie schuldvernieuwing
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Hulp masterscriptie schuldvernieuwing Auteur: jordivd91 BerichtGeplaatst: di 19 feb 2019 13:48
    —
Hoi allemaal!

ik ben momenteel druk bezig met mijn masterscriptie, maar ik kom er niet helemaal uit. Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen. Het gaat om het volgende:

Ik probeer een bepaalde rechtsfiguur te kwalificeren als schuldvernieuwing. Het gaat om een figuur met drie partijen: de schuldeiser, de schuldenaar en de nieuwe schuldenaar.

Er is een bestaande verbintenis vervangen door een nieuwe verbintenis, er bestaat een onafscheidelijk verband tussen het vervallen van de bestaande verbintenis en het ontstaan van de nieuwe verbintenis, maar... er is geen driepartijen-ovk tussen schuldeiser, schuldenaar en nieuwe schuldenaar waarin de wil tot vervanging van de verbintenis duidelijk tot uiting komt.

Deze wil ligt vast in een overeenkomst tussen schuldeiser en schuldenaar en een overeenkomst tussen schuldenaar en nieuwe schuldenaar. Twee 'losse' overeenkomsten. Mijn vraag is: hoe kan ik in dit geval toch tot schuldvernieuwing concluderen? De literatuur spreekt namelijk over een driepartijen-ovk.

Ik zat te denken aan het leerstuk van samenhangende overeenkomsten, maar dit is mij allemaal wat vaag. Ik kan hier maar weinig over vinden.



Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl