Product bedacht
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Intellectueel eigendom

#1: Product bedacht Auteur: RichardJ BerichtGeplaatst: do 31 jan 2019 23:33
    —
Hi,

Ik wil bordspellen voor kinderen gaan maken en verkopen onder eigen merk. Nu vraag ik mij af hoe ik namaak voorkom. Moet ik hiervoor patent hebben? En is dit wel mogelijk? Ik bedoel, mijn spel is wel origineel maar kent wel inspiratie uit andere spellen. Dobbelstenen, vlakken, etc.

Ik las ergens dat mijn product al beschermd van concurrenten is, omdat ik het bedacht heb. Is dit echt zo?

En wat kan ik doen als mensen alsnog mijn product namaken onder hun eigen merk? Mag dat wel? Kan ik er iets tegen doen?

Veel vragen, maar ik lees online een hoop verschillende dingen. Ik vind het zonde als ik ergens veel tijd en geld in stop om het vervolgens nagemaakt en onder een ander (of zonder) merk goedkoper te koop te zien. En ik dacht, op dit forum zitten vast wel wat mensen met meer verstand van dit onderwerp Smile

Bedankt,

Richard

#2: Re: Product bedacht Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 01 feb 2019 2:28
    —
RichardJ schreef:
Ik wil bordspellen voor kinderen gaan maken en verkopen onder eigen merk. Nu vraag ik mij af hoe ik namaak voorkom. Moet ik hiervoor patent hebben? En is dit wel mogelijk? Ik bedoel, mijn spel is wel origineel maar kent wel inspiratie uit andere spellen. Dobbelstenen, vlakken, etc.

Patenten zijn bedoeld om technische uitvindingen te beschermen. Spelregels zijn geen technische uitvinding en dus niet patenteerbaar. Dobbelstenen bestaan al. Borden en speelkaarten e.d. bestaan al. De opdruk van borden en speelkaarten en dobbelstenen zijn vrijwel zeker niet patenteerbaar omdat ze geen technisch probleem oplossen (maar uitdrukking geven aan de spelregels).

Ik denk dat je in dit geval meer hebt aan het auteursrecht. Om auteursrecht te "krijgen" hoef je niets te doen. Wel moet je, wanneer je iemand "betrapt" op het namaken van je spel, kunnen aantonen dat die iemand ook inderdaad jouw spel heeft nagemaakt (en niet andersom, bijvoorbeeld).

Quote:
En wat kan ik doen als mensen alsnog mijn product namaken onder hun eigen merk? Mag dat wel? Kan ik er iets tegen doen?

Iets uitbrengen onder een andere naam helpt niet om onder het auteursrecht van een ander uit te komen.

Als je denkt dat je een mooie naam hebt bedacht voor het spel kun je die naam als merk deponeren. Anderen mogen dan die naam niet gebruiken voor soortgelijke producten. Voorwaarde is wel dat de naam niet "beschrijvend" is, d.w.z. het spel niet "beschrijft".



Rechtenforum.nl -> Intellectueel eigendom

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl