Gebruik geweld ter bescherming van een slachtoffer
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Strafrecht

#1: Gebruik geweld ter bescherming van een slachtoffer Auteur: mackie BerichtGeplaatst: wo 23 jan 2019 14:39
    —
Beste iedereen,

naar aanleiding van hetgeen gebeurd is in Spijkenisse, heb ik een vraag:

Mag ik als langslopende burger proportioneel geweld gebruiken om een slachtoffer (i.e. Tommy in dit geval) te ontzetten uit een groep belagers/ kopschoppers? Zo ja, hoe ver mag ik dan gaan?

Dank!

Groeten Mackenzie

#2: Re: Gebruik geweld ter bescherming van een slachtoffer Auteur: pat1984v BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2019 18:20
    —
mackie schreef:
naar aanleiding van hetgeen gebeurd is in Spijkenisse, heb ik een vraag: Mag ik als langslopende burger proportioneel geweld gebruiken om een slachtoffer (i.e. Tommy in dit geval) te ontzetten uit een groep belagers/ kopschoppers? Zo ja, hoe ver mag ik dan gaan?


Leuke vraag!

Strikt juridisch gezien voeg jij een nieuwe rechtshandeling toe aan het geheel. Er wordt in vereniging iemand mishandeld. De plegers worden verdacht van mishandeling (artikel 300 lid 2 sr. of iets van gelijke strekking). Het gebruik van geweld is namelijk strafbaar.

Nu voeg je daar aan toe: meer geweld om het geweld van hun te doen stoppen. Is dit een misdrijf? Ja, is gewoon een misdrijf. Grappiger nog: wanneer de politie geweld gebruikt dan is dat ook een misdrijf. Ook in deze casus.

Waar je eigenlijk heen wilt zijn de zogenoemde strafuitsluitingsgronden. (art 39 t/m 43 Sv)
Waar jij je op kunt beroepen is de meest bekende strafuitsluitingsgrond:
Code:
Art. 41 lid 1 Sv
"Niet strafbaar is hij die een feit begaat, geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding."

Jij bent dus niet strafbaar wanneer de door jou gebruikt geweld instrumenteel blijft; alleen om de personen te doel laten stoppen. Niet meer en vaker dan nodig. En als het anders kan, ook anders doen. (subsidiair en proportioneel) Dat is heel erg scenario-afhankelijk. Die kinderen kun je nog eens duwen. Maar ik zou toch heel anders handelen bij Badr Hari.

Om terug te komen bij de politie, (voor hen is het namelijk ook een misdrijf) die kunnen zich beroepen op artikel 42 Sv: "Uitvoering van een wettelijk voorschrift." Overheid moet zich altijd verantwoorden voor geweldgebruik, net als ieder ander.



Rechtenforum.nl -> Strafrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl