huishoudelijk reglement stichting voor wie bindend?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: huishoudelijk reglement stichting voor wie bindend? Auteur: Ladyshady BerichtGeplaatst: di 15 jan 2019 21:40
    —
Beste lezers, al een tijdje ben ik vrijwilliger bij een dierenambulance.
Nu hebben zij kort geleden problemen gehad met een oud vrijwilliger die de website bijhield. Toen zij stopte weigerde ze de website over te dragen en heeft alles gewist.
Om dat soort dingen in de toekomst te voorkomen leek het mij verstandig een huishoudelijk reglement op te stellen. Nu heb ik daar al verschillende voorbeelden van opgezocht, maar vrijwel overal worden enkel de bestuursleden benoemd. Kan ik daar ook een paragraaf voor de vrijwilligers (werkgroep) van maken?
Zijn natuurlijk van plan om het beheer en regels van alle vormen van social media, on en offline marketing in te benoemen.
Als alle vrijwilligers het ondertekenen voor akkoord is het dan ook bindend?
En is het dus bij bepaalde overtredingen ook mogelijk om daar een boete of dergelijke aan te verbinden zodat wanneer vrijwilligers niet in het belang van de stichting werken de stichting minimale schade oploopt?

#2:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: wo 16 jan 2019 10:01
    —
Een huishoudelijk reglement heeft geen enkele zin m.b.t. auteursrecht, broncodes, domeinnamen e.d., zoals bij een website.

Overdacht/eigendom hiervan moet uitdrukkelijk contractueel worden vastgelegd. Bij gebreke daarvan blijft alles bij de maker.

#3:  Auteur: Ladyshady BerichtGeplaatst: wo 16 jan 2019 12:44
    —
Dat snap ik, er is nu ook een nieuwe domeinnaam aangeschaft op naam van de stichting zelf.
Maar zoals u aangeeft valt alles wat door vrijwilligers daar, via social media of andere kanalen word geplaatst/geschreven valt dus onder het auteursrecht?
En hoe zit het met overige zaken in het huishoudelijk reglement?
Kunnen we die zo aanpassen dat die voor zowel bestuur als vrijwilligers, die allen tekenen voor akkoord, bindend is?
(Indien niet in strijd met statuten of wetten)
Alvast bedankt voor uw reactie Smile



Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl