Beleidsvrijheid en het evenredigheidsbeginsel
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Bestuursrecht

#1: Beleidsvrijheid en het evenredigheidsbeginsel Auteur: Floor12345 BerichtGeplaatst: wo 17 okt 2018 14:08
    —
Ik moet voor het vak bestuursrecht een essay schrijven, het onderwerp is de revival van het evenredigheidsbeginsel in het geval dat het bestuursorgaan beleidsvrijheid heeft. Voorheen werd in het geval van beleidsvrijheid marginaal door de bestuursrechter getoetst, hier wordt tegenwoordig steeds meer vanaf gestapt en is er steeds meer een volle toets. Ik moet hierbij een stelling formuleren, maar ik ben er al 3 dagen mee bezig maar ik krijg geen juiste stelling geformuleerd.
De opdracht is als volgt: verdiep in de wijze van toetsing door de bestuursrechter van een besluit in geval van beleidsvrijheid en het hernieuwd ontdekken van het evenredigheidsbeginsel. Het Europese recht kan de bestuursrechter wellicht inspiratie bieden om handen en voeten te geven aan het evenredigheidsbeginsel.

het is de bedoeling dat ik een stelling formuleer in mijn eigen woorden en niet vertaald uit de opdracht overneem, ik wilde een stelling formuleren in de richting van:
Op welke manier kan het evenredigheidsbeginsel een toetsingskader bieden voor de bestuursrechter in geval van beleidsvrijheid van het bestuursorgaan?

Deze stelling klopt echter niet helemaal, omdat het evenredigheidsbeginsel natuurlijk al werd gebruikt in de zin van artikel 3:4 lid 2 bij de marginale toets, maar nu wordt hij gebruikt als volle toets.. Ik weet echter niet hoe ik dit in een juiste stelling formuleer of dat iemand anders misschien een ander idee heeft voor een stelling!

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
Alvast bedankt Smile

#2:  Auteur: ojajoh BerichtGeplaatst: do 25 okt 2018 9:55
    —
Quote:
ik wilde een stelling formuleren in de richting van:
Op welke manier kan het evenredigheidsbeginsel een toetsingskader bieden voor de bestuursrechter in geval van beleidsvrijheid van het bestuursorgaan?


Ik zou de stelling als een bewering plaatsen , en niet als een vraag.

Bijvoorbeeld (ik noem maar wat hoor) : "Door de beleidsvrijheid die een bestuursorgaan heeft , kan er soms onvoldoende getoetst worden aan het evenredigheidsbeginsel zoals bedoeld in het Europese recht"



Rechtenforum.nl -> Bestuursrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl