Schadevergoeding niet-tijdig beslissen bezwaarfase
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Bestuursrecht

#1: Schadevergoeding niet-tijdig beslissen bezwaarfase Auteur: V&VD BerichtGeplaatst: za 25 aug 2018 14:01
    —
In een fiscale zaak met als beslistermijn einde van het kalenderjaar doet de heffingsambtenaar uitspraak na 7 maanden. Bestaat er dan recht op schadevergoeding van 500 EUR?

Afdeling d.d. 29 januari 2014 ECLI:NL:RVS:2014:188
Rb. Noord-Holland 12 juli 2018, ECLI:NL:RBNHO:2018:5865
Afdeling 25 juli 2018, ECLI:NL:RVS:2018:2503
HR 19 februari 2016, ECLI:NL:HR:2016:252

Dank alvast, goed weekend.

#2:  Auteur: cia76 BerichtGeplaatst: za 15 sep 2018 9:29
    —
In ieder geval niet op basis van deze vage info.

#3:  Auteur: V&VD BerichtGeplaatst: di 20 nov 2018 16:01
    —
Welke informatie mist naar uw mening?

Er is uitspraak gedaan na 7 maanden wachten (gerekend vanaf de dag van indiening bezwaarschrift). Ik lees de aangehaalde uitspraken zo dat een bezwaarprocedure max een half jaar mag duren. Daarna voor ieder halfjaar een gefixeerde schadevergoeding.

Maar u hebt een andere mening? Ik hoor het graag.

#4:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 25 nov 2018 3:06
    —
V&VD schreef:
Welke informatie mist naar uw mening?

Verwacht je dat wij uit "beslistermijn einde van het kalenderjaar" en "uitspraak na 7 maanden" afleiden dat de beslistermijn is overschreden?

Een klein beetje zorg besteden aan de vraagstelling kan nooit kwaad.

De uitspraken die je aanhaalt gaan over wel of niet schadevergoeding wegens overschrijding van de redelijke termijn waarin de gehele procedure inclusief beroep is afgehandeld. En de omstandigheden van het geval zullen daarbij altijd een rol spelen.

#5:  Auteur: V&VD BerichtGeplaatst: ma 26 nov 2018 18:15
    —
Dan heb ik het verkeerd verwoord. Er is na 7 maanden beslist op het bezwaar. O.b.v. de aangehaalde rechtspraak is dat onrechtmatig. De behandelduur mag max 6 maanden duren.

De heffingsambtenaar betoogt nu dat de half-jaar-termijn alleen geldt i.c.m. de behandeltermijn voor beroep. Anders gezegd; een te lange bezwaarprocedure kan gecompenseerd worden met een relatief snelle beroepsprocedure.

Is dat naar uw mening juist?

#6:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 30 nov 2018 0:53
    —
V&VD schreef:
Dan heb ik het verkeerd verwoord. Er is na 7 maanden beslist op het bezwaar. O.b.v. de aangehaalde rechtspraak is dat onrechtmatig. De behandelduur mag max 6 maanden duren.

De heffingsambtenaar betoogt nu dat de half-jaar-termijn alleen geldt i.c.m. de behandeltermijn voor beroep. Anders gezegd; een te lange bezwaarprocedure kan gecompenseerd worden met een relatief snelle beroepsprocedure.

Is dat naar uw mening juist?

Als je die uitspraken had gelezen, had je geweten dat de heffingsambtenaar gelijk heeft.



Rechtenforum.nl -> Bestuursrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl