vordering betwist na verlopen betalingsregeling
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: vordering betwist na verlopen betalingsregeling Auteur: Chomsky BerichtGeplaatst: do 19 jul 2018 19:23
    —
Goedendag allemaal,

Een vriend van mij is na een moeilijke periode in de problemen geraakt en daardoor een huurachterstand opgelopen en bij verstek veroordeeld. Nadat hij weer langzaam uit de put krabbelde is hij een betalingsregeling aangegaan met een incassobureau omtrent die schuld. Na een lange periode van aflossing is de schuldeiser een nieuwe regeling aangegaan die 1 jaar zou duren. Na afloop hiervan stond er nog een aanzienlijk bedrag open en heeft hij de vordering betwist en alle stukken opgeeist die de vordering staven omdat ten tijde van de eerste regeling geen executiekosten waren vermeld en die bij de latere vordering wel bij zaten (1300 euro), dit kan een foutje zijn in de eerste specificatie naar mijn mening aangezien de som van alle bedragen niet overeenkomt met het openstaande bedrag.

Het incassobureau laat maar na alle stukken vrij te geven en hij heeft ze een termijn gegeven van 2 weken om dat alsnog te doen of anders een klacht in te dienen bij de kamer voor gerechtsdeurwaarders.

Mijn vraag is kan hij een vordering uberhaupt betwisten nadat er een betalingsregeling is getroffen en die is verlopen of erkende hij met de regeling de vordering? Ten tweede hoe sterk staat hij met betrekking tot de executiekosten?

#2:  Auteur: Alfred777 BerichtGeplaatst: vr 20 jul 2018 23:37
    —
Het aangaan van een betalingsregeling houdt mede de erkenning van het verschuldigde in. Je spreekt namelijk af hoe je een schuld gaat inlossen.

Voor wat de executiekosten betreft is dat een ander verhaal.
Veel deurwaarders en incassobureaus maken misbruik van hun machtspositie en komen met kosten zoals buitensporige rente en andere (executie)kosten die niet uit het (verstek) vonnis volgen maar waartegen nauwelijks geprotesteerd wordt.

Vraag het vonnis op bij de rechtbank waar de zaak behandeld is. Daarin staat precies wat naast de hoofdsom verschuldigd is.

Met het duren van de aflossingsregeling kan alleen maar meer wetteljke rente verschuldigd zijn.



Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl