Iemand uploadt zonder toestemming mijn foto's
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Intellectueel eigendom

#1: Iemand uploadt zonder toestemming mijn foto's Auteur: Kwinter BerichtGeplaatst: di 12 jul 2016 0:05
    —
Hallo iedereen, ik zit met de volgende situatie:

Enige tijd geleden ontving ik een E-mail van een (mij onbekende) oud-schoolgenoot met daarin vragen over ons oude schoolgebouw. We haalden herinneringen op en daarbij stuurde ik hem via WeTransfer rond de 150 foto's en filmpjes toe, die ik heb gemaakt van het schoolgebouw. Deze waren voor hem persoonlijk bedoeld, omdat hij vragen had over de indeling van de lokalen. Ik heb er niet expliciet bij gezegd dat hij het materiaal niet mocht publiceren, omdat ik dat eigenlijk vanzelfsprekend vond.

Voor hem bleek dit echter minder vanzelfsprekend te zijn, want ik kwam erachter dat hij al mijn foto's en filmpjes op meerdere websites had geüpload. Toen ik hem vroeg dit te verwijderen, begon hij moeilijk te doen, was hij opeens zijn wachtwoord kwijt en deed hij later alsof hij het had verwijderd terwijl hij de boel alleen op "privé" had gezet. Toen ik aandrong, verwijderde hij mijn materiaal alsnog. Dit was vorige week.

Vandaag kwam ik erachter dat hij mijn foto's ook elders heeft geüpload en dat ze daar nog gewoon online staan. Blijkbaar ging hij er vanuit dat ik daar toch niet achter zou komen. Ik heb hem opnieuw gevraagd al mijn materiaal te verwijderen, maar gezien zijn eerdere reacties/handelingen vrees ik dat hij dat niet zo serieus neemt.

Het liefst zou ik willen dat hij alles gewoon offline haalt zonder dat daar een juridisch proces voor nodig is, maar ik lijk niet echt tot hem door te dringen. Dreigen met juridische stappen zou kunnen helpen, maar dan moet ik wel zeker weten dat ik in mijn recht sta als ik daarover begin. Het liefst zou ik die stap echter vermijden, deels omdat dit voor escalatie zou kunnen zorgen (hij reageert nogal geïrriteerd op mijn mails) en deels omdat ik vrees dat een gang naar de rechter stressvol, tijdrovend en (te) duur zal zijn.

Wat zou ik het best kunnen doen?

#2:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: di 12 jul 2016 8:20
    —
U staat in uw recht. Wellicht kunt u nogmaals wijzen op uw auteursrecht, nogmaals verzoeken om verwijdering, en aangeven dat het hopelijk toch niet zo ver hoeft te komen dat u de webmaster van de desbetreffende site moet benaderen, laat staan andere wegen zou moeten bewandelen.

#3:  Auteur: Kwinter BerichtGeplaatst: di 12 jul 2016 15:32
    —
Bedankt voor uw antwoord!

Ik heb hem nogmaals verzocht om verwijdering. Hij antwoordde daar niet op, maar heeft de foto's wel verwijderd. Ik denk echter dat het een kwestie van tijd is voor ze elders opnieuw opduiken.

Stel dat het zo ver komt dat ik toch juridische stappen moet nemen, hoe moet ik dat dan doen en wat gaat mij dat kosten? Ik heb geen idee hoe zoiets in zijn werk gaat.

#4:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: di 12 jul 2016 17:29
    —
Schrijf een mail waarin u bedankt voor de verwijdering en waarin u benadrukt dat hij het materiaal helemaal nergens meer mag uploaden, omdat u dan anders stappen moet ondernemen, en dat die kosten op hem worden verhaald.
U heb een jurist nodig als het niet stopt. Wat het gaat kosten is niet te voorspellen. Maar als het tot een rechtszaak komt, enige duizenden euro's. De verliezer moet deze weliswaar betalen bij I.E. zaken, maar in het geval van een kale kip ...

#5:  Auteur: Kwinter BerichtGeplaatst: di 12 jul 2016 17:46
    —
Bedankt! Ik vrees echter dat ik zelf ook zo'n kale kip ben: enige duizenden euro's voor een rechtszaak kan ik niet opbrengen. Het rechtssysteem lijkt alleen te zijn weggelegd voor mensen met een goed gevulde portemonnee. Sad

#6:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: di 12 jul 2016 17:54
    —
Dan komt u wellicht in aanmerking voor een toevoeging, door de staat gefinancierde rechtsbijstand. Kijk voor meer informatie eens op www.rechtsbijstand.nl, een site van de overheid.

#7:  Auteur: Kwinter BerichtGeplaatst: di 12 jul 2016 18:16
    —
Ik zal daar eens even gaan kijken. Nogmaals bedankt!

#8:  Auteur: bertvanloo BerichtGeplaatst: wo 21 jun 2017 16:57
    —
En al nieuws? Zonder acte ex art 2 Aw. is het regelrechte inbreuk. U legt de zaak zelf uit in een dagvaarding. Iemand van dit forum helpt u wellicht even. Anders op internet wel iets te vinden. Stuur uw schoolkameraad het concept van de dagvaarding. Dat wil meestal wel helpen. Anders deurwaarder E 100,--, griffierechten natuurlijk persoon E 250,-- (ronde cijfers). Weer een lesje geleerd voor uw oude schoolvriend. Very Happy

#9:  Auteur: Kwinter BerichtGeplaatst: do 22 jun 2017 0:33
    —
Gelukkig is dit niet nodig geweest: na flink aandringen en uiteindelijk zinspelen op juridische stappen heeft hij alles offline gehaald en beloofd dat zo te houden. Sindsdien ben ik het ook nergens meer tegen gekomen op internet dus het lijkt erop dat hij zich eraan houdt.

#10:  Auteur: bertvanloo BerichtGeplaatst: do 22 jun 2017 10:55
    —
Goed, maar voor het gebruik tot de verwijdering is ook een schadevergoeding gerechtvaardigd.

#11:  Auteur: Vermeulen_J BerichtGeplaatst: do 22 jun 2017 11:16
    —
Mogelijke tip voor het zoeken naar je foto's;

https://ctrlq.org/google/images/

Hier kun je jouw eigen foto uploaden en deze wordt dan vergeleken op het internet. Zo kun je snel zien of een foto ergens publiekelijk op een website staat.

#12:  Auteur: bertvanloo BerichtGeplaatst: do 22 jun 2017 11:22
    —
Idd, dat werkt een beetje.



Rechtenforum.nl -> Intellectueel eigendom

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl