Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 18:49
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

vraag over beeindigen medehuurderscontract
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
M.



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: di 16 sep 2014 21:14    Onderwerp: vraag over beeindigen medehuurderscontract Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan alle hulp gebruiken! Ik zit in de volgende situatie:

Ik huur sinds drie jaar een appartement, gekocht door mijn huurbaas. Hij verhuurt het mij, samen met mijn medehuurder/huisgenoot. We hebben een medehuurderscontract. Nu heb ik een huis gekocht en heb ik een aangetekende brief verzonden op 15 augustus jl. om het contract op te zeggen.

Mijn huurbaas zegt dat ik tot volgend jaar september 2015 verplicht ben te betalen. Het juridisch loket zegt dat ik inderdaad niet van het contract af kan, ondanks dat deze 15 september jl. afliep en ik nog geen nieuw contract heb getekend voor daarna. Zij geven namelijk aan dat het contract niet beeindigd kan worden door één van beiden, tenzij een nieuw persoon mijn plek in het contract overneemt.

In het contract staat het volgende over de opzegging:
'het contract wordt aangegaan voor een periode van 12 maanden. Tijdens deze periode kunnen partijen deze overeenkomst niet tussentijds door opzegging beeindigen'.
'Na het verstrijken van de in 3.1 genoemde periode wordt deze overeenkomst voortgezet
voor een aansluitende periode van 1 jaar, derhalve tot en met 15 september 2014. Deze overeenkomst wordt vervolgens voortgezet voor aansluitende perioden van telkens 1 jaar'.

Het kan toch niet zo zijn dat ik aan een contract blijf vastzitten, dat mijn huisgenoot in principe geen andere potentiele huisgenoot oke zou vinden en dat ik blijf betalen voor een appartement waar zij alleen blijft wonen?
Bedankt alvast voor jullie reacties!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: di 16 sep 2014 22:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat staat er in het contract over de opzeg termijn?
Dus 1 maand voor einde jaar, etc....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 16 sep 2014 22:40    Onderwerp: Re: vraag over beeindigen medehuurderscontract Reageer met quote Naar onder Naar boven

M. schreef:
In het contract staat het volgende over de opzegging:
'het contract wordt aangegaan voor een periode van 12 maanden. Tijdens deze periode kunnen partijen deze overeenkomst niet tussentijds door opzegging beeindigen'.
'Na het verstrijken van de in 3.1 genoemde periode wordt deze overeenkomst voortgezet
voor een aansluitende periode van 1 jaar, derhalve tot en met 15 september 2014. Deze overeenkomst wordt vervolgens voortgezet voor aansluitende perioden van telkens 1 jaar'.

Zoiets is m.i. niet geldig.

Je kunt één keer een periode hebben waarin je niet kunt opzeggen (huurcontract voor bepaalde tijd). Daarna gaat het huurcontract vanzelf over in een contract voor onbepaalde tijd met een opzegtermijn van een maand (als de huur per maand wordt betaald). Alleen als je opnieuw tekent voor weer een jaar is het anders (moet je dus niet doen).

Als medehuurder kun je de (mede)huur gewoon opzeggen.

Opzeggen moet schriftelijk per aangetekende brief.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 16 sep 2014 23:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu ik je vraag nog eens lees denk ik dat er geen sprake is van "wettelijke medehuur" maar van contractuele medehuur. Jij en je huisgenoot hebben beiden het huurcontract ondertekend en de verhuurder is dus een contract aangegaan met jullie beiden.

Het lijkt erop in zo'n geval de rechtspraak verdeeld is over de vraag of één van de contractuele medehuurders "zijn deel" van de huurovereenkomst kan opzeggen.

Ten eerste zul je de toestemming van je huisgenoot nodig hebben: hij/zij zal nu opeens opdraaien voor de gehele huur.

Ten tweede heb je mogelijk ook de toestemming van de verhuurder nodig. Hij loopt meer risico nu de huur door slechts één huurder moet worden opgehoest.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 16 sep 2014 23:41    Onderwerp: Re: vraag over beeindigen medehuurderscontract Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
M. schreef:
In het contract staat het volgende over de opzegging:
'het contract wordt aangegaan voor een periode van 12 maanden. Tijdens deze periode kunnen partijen deze overeenkomst niet tussentijds door opzegging beeindigen'.
'Na het verstrijken van de in 3.1 genoemde periode wordt deze overeenkomst voortgezet
voor een aansluitende periode van 1 jaar, derhalve tot en met 15 september 2014. Deze overeenkomst wordt vervolgens voortgezet voor aansluitende perioden van telkens 1 jaar'.

Zoiets is m.i. niet geldig.

Je kunt één keer een periode hebben waarin je niet kunt opzeggen (huurcontract voor bepaalde tijd). Daarna gaat het huurcontract vanzelf over in een contract voor onbepaalde tijd met een opzegtermijn van een maand (als de huur per maand wordt betaald). Alleen als je opnieuw tekent voor weer een jaar is het anders (moet je dus niet doen).

Zie bijv. hier:
Quote:
Als in de huurovereenkomst voor woonruimte staat vermeld dat de huurovereenkomst voor een jaar is aangegaan en telkens na verloop van een jaar met een jaar wordt verlengd, geldt het volgende met betrekking tot de mogelijkheid van opzegging van de overeenkomst door de huurder.

Bij opzegging door de verhuurder in het kader van de overeenkomst voor bepaalde tijd die volgens contract elke keer met een jaar wordt verlengd, treden artikel 7:230 BW jo artikel 7:242 lid 2 BW in werking. Na de eerste termijn heeft de huurder van woonruimte recht op een overeenkomst voor onbepaalde tijd en dit recht kan hem niet contractueel worden ontnomen. Dit wordt ook bevestigd in het kortgedingvonnis van de rechtbank te Breda van 19 maart 2010 ( LJN: BL8552, sector kanton rechtbank Breda, 586764 ). Daarin wordt bevestigd dat van artikel 7:242 lid 2 BW niet ten nadele van de huurder van woonruimte kan worden afgeweken (alinea 3.7). Volgens de rechter valt ook uit de parlementaire geschiedenis te herleiden (alinea 3.8 ) dat artikel 7:230 BW voor woonruimte door de wetgever zo bedoeld is dat een overeenkomst voor woonruimte voor bepaalde tijd niet stilzwijgend (wederom) met een bepaalde tijd kan worden verlengd. De wetgever heeft hiermee beoogd te voorkomen dat de huurder in de nadelige positie komt dat hij na verlenging (telkens) geen gebruik kan maken van de in artikel 7:271 lid 5 onder a BW neergelegde bevoegdheid om een huurovereenkomst tussentijds (met in achtneming van een opzegtermijn van maximaal drie maanden) op te zeggen (alinea 3.9).
Na de eerste termijn treden dus voor de huurder de opzegregels voor onbepaalde tijd in werking.

_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: wo 17 sep 2014 17:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor de huurovereenkomst voor bepaalde duur is tussentijdse opzegging in (door een of beide huurders) niet mogelijk.
Maar er is geen sprake meer van huur voor een bepaalde tijd. De overeenkomst is er reeds lang een voor onbepaalde tijd geworden.
De vraag of opzegging door één mag, hangt af van de inhoud van de huurovereenkomst. Als uit de strekking daarvan blijkt dat opzegging door slechts één huurder onmogelijk is, heeft u een probleem als de verhuurder niet mee wil werken. De rechtspraak hierover is ook heel wisselend.
En stemt uw huisgenoot wel in met uw opzegging?
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
M.



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: vr 26 sep 2014 23:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk dank voor het antwoord.
Ik heb aangetekend opgezegd op 15 aug. Het contract
Liep tot 15 september jl. En daarna heb ik niets meer
Getekend. In het contract wordt niets geschreven
Over opzegging Door 1 van de 2. Mijn huisgenoot
Accepteert dat ik weg ga, heeft niet officieel ingestemd
Met mijn opzegging. Ze ontvangt wel potentiële huisgenoten
Die ik aandraag, maar tot nu toe zegt 1 van de 2 nee. Dus nog geen vervanger voor mij. Mijn huisbaas heeft ook niet gereageerd op
Mijn aangetekende opzegging. Hij heeft ook nog eens 1300 euro
Borg van mij. . Hoop dat u antwoord weet!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
M.



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: za 27 sep 2014 0:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit wordt geschreven over de opzegtermijn: tussentijds niet mogelijk.
'met een inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden tussentijds Door de huurder opzegbaar, uitsluitend in geval van force majeur of dringend eigen gebruik' Sad
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: za 27 sep 2014 11:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Dit wordt geschreven over de opzegtermijn: tussentijds niet mogelijk.
'met een inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden tussentijds Door de huurder opzegbaar, uitsluitend in geval van force majeur of dringend eigen gebruik'


Het is mij niet duidelijk wat hiermee bedoeld wordt aan te geven.

Zoals hierboven door diversen van ons al aangegeven is er juridisch gezien al lang geen sprake meer van een tijdelijke overeenkomst en dus ook niet van wel of niet tussentijds op kunnen zeggen.

Bovendien hebt u opgezegd tegen de (niet bestaande) einddatum, dus niet tussentijds.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds