Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 17:45
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

verzoek om handelsnaam te staken.
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
GJD



Leeftijd: 62
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 7


BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2007 15:40    Onderwerp: verzoek om handelsnaam te staken. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo forumgebruikers.

Het forum lezende hoop ik dat mijn topic in het juiste hoofdstuk past.

Gaarne wil ik uw aandacht vragen voor het volgende.
Hierbij zal ik een andere naam gebruiken (guppymiddelpunt) dan die waar het om gaat.

Bijna 3 jaar heb ik een webstite genaamd "guppymiddelpunt"
na 2 jaar besloten om tevens hierbij een kleine maar doel gerichte webwinkel te nemen genaamd "guppymiddelpuntshop"
uiteraard keurig laten inschrijven bij de kvk
Dit alles kan je niet meer vergelijken dan een iets uit de hand gelopen hobby.

Nu is er een winkelketen genaamd "guppy" en die heeft zelfs de "guppy" als woordmerk laten registreren bij het merkenregister.

Zo uit het niets heeft deze winkelketen via een advocatenburo laten weten dat zei
"op grond van artikel 2.20 lid 1 onder b van het benelux verdrag intellectuele eigendom verzet client zich tegen het gebruik van uw benamingen "guppymiddelpunt" en "guppymiddelpuntschop" op grond van het feit dat u deze benamingen in het economisch verkeer gebruikt voor dezelfde en of soortgelijke waren of diensten als waarvoor bovengenoemde laatste 2 merken van client cooperatieve vereniging "Guppy U.A" zijn ingeschreven en worden gebruikt waardoor verwarring kan ontstaan, inhoudende gevaar voor associatie met het merk "Guppy"

Het verzoek is dat uiterlijk 1 maart 2007 bevestigt moet worden dat de handelsnamen "Guppymiddelpunt" en "Guppymiddelpuntshop" te staken en gestaakt te houden.

Tja wat moet ik hier nu mee??
Als ik kijk op de KVK hoeveel bedrijven en websites het gelijke doen en ook allemaal het woord "Guppy" in hun naam verwerkt hebben dan kan het toch niet zo zijn dat ik als enige moet verdwijnen.

Ik weet het dus niet en ben toch wel een beetje einde raad.
Zeker als ik overal hoor hoeveel kosten gemoeid gaan worden om te procederen.
De financiele middelen zijn er niet dus wat moet ik nu.
Mijn hobby en alles wat ermee te maken heeft staken en het grote bedrijf "guppy" haar zin geven.

George
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2007 16:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vraag is wie eerder was: de merken of jouw handelsnaam?

Ook is van belang of het woord "guppy" beschrijvend is in de branche, en hoe bekend dit woord is als merk. Dwz zouden mensen snel aan dat bedrijf of dat product denken bij dat woord?

En klopt het dat jij het woord gebruikt voor hetzelfde soort producten/diensten als waar het merk voor gedeponeerd is?

Arnoud
(als je concreet advies over het echte woord wilt, moet je een merkenbureau of merkrechtadvocaat inschakelen; ik kan alleen algemeen wat zeggen maar geen advies geven)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2007 16:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

'Guppy' is een beschrijving van een vissensoort, gewoon een woord wat in 'van Dale' staat.

Dat is afaik al genoeg grond om elke claim dat het een merk zou zijn af te wijzen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
GJD



Leeftijd: 62
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 7


BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2007 16:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud

Dank U wel voor u snelle reactie.
Gezien hetgeen u schrijft denk ik dat wat meer info van mijn kant moet.

"guppy" is hier de naam van de winkels.
"Guppymiddelpunt" handeld puur over de visjes zelf
"guppymiddelpuntshop" is de naam van mijn webwinkel.

Mijn omschrijving bij de kvk is:
"Detailhandel in dieren en dierenbenodigdheden, alsmede geven van adviezen"

Hieronder de klasse omschrijving van winkelketen "guppy"

Klasse 31: Land-, tuin- en bosbouwproducten en zaden voor zover niet begrepen in andere klassen; levende dieren; verse vruchten en groenten; zaaizaden, levende planten en bloemen; voedingsmiddelen voor dieren, mout.

Klasse 35 Reclame; beheer van commerciële zaken; zakelijke administratie; administratieve diensten.

Als ik nu bv de inschrijving bij de kvk zou wijzigen in:
Detailhandel in guppyvissen, benodigdheden voor guppyvissen en advies voor guppyvissen.
Is het probleem dan verholpen???

George
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2007 16:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou u adviseren helemaal niets te wijzigen. De winkel 'Guppy' heeft er voor gekozen een soortnaam als naam van hun winkel te gebruiken (is 't overigens 't Guppy uit Ede ?) en nu denken ze dat daarom niemand meer enige naam zou mogen voeren waar diezelfde soortnaam in voor komt ?

Mijn verweer zou er in het kort op neer komen dat wanneer ze zo graag een naam willen beschermen ze hadden moeten beginnen met een naam die in iedergeval zelfstandig al geen dubbele betekenis kan hebben.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
GJD



Leeftijd: 62
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 7


BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2007 16:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Steven

Dank voor uw antwoord.

De naam is uit de wilde weg gegrepen en heeft echt niets met een guppy of wat dan ook verder te maken.

George
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2007 16:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dus de winkel die "guppy" als merk heeft gedeponeerd heeft niets te maken met vissen? Dan lijkt het me niet te gaan om een beschrijvend merk.

De vraag is dan of jij inbreuk maakt op het merkrecht. Ik denk niet dat dat het geval is, maar zie art 13A Benelux Merkenwet.

Mocht je toch inbreuk maken, dan doet het er volgens mij niet zo heel veel toe als jij al langer gebruik maakt van deze naam dan de merkhouder van zijn merk. Een merk is over het algemeen sterker dan een handelsnaam. Maar misschien heeft de rechter hier een zekere discretie.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2007 17:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gebruik van een handelsnaam die verwarring schept met een merk kan inbreuk zijn. Ik vroeg naar de relatieve datums van gebruik, omdat een oudere handelsnaam een soort van voorrangsrecht schept: artikel 2.23 lid 2 van het Beneluxverdrag voor de intellectuele eigendom.

Het gaat niet om de inschrijving bij de KVK maar om de feitelijke activiteiten van de onderneming. Als de onderneming onder die handelsnaam dingen doet die verwarring scheppen m.b.t. het merk, dan is dat nog steeds inbreuk. Stel ik schrijf mezelf in als "Shell" met als omschrijving "fiscale dienstverlening", dan mag dat best. Ga ik daarna onderhoud aan auto's verrichten, dan heeft het tankbedrijf Shell toch wel een claim wegens merkinbreuk.

Het lijkt mij dat een detailhandel in dieren en dierenbenodigdheden zeker inbreuk kan maken op een merk in de klasse van "levende dieren; verse vruchten en groenten; zaaizaden, levende planten en bloemen; voedingsmiddelen voor dieren, mout". Zo'n winkel verkoopt immers levende dieren en dierenvoer. Een dier of een bepaald soort voer kan aangeduid worden met een merknaam in die klasse.

De moeilijkheid is dat je de vraag of er werkelijk inbreuk is, alleen kunt inschatten als je de werkelijke namen weet. En die hier melden, is nou net weer niet handig.

Is wat jij "guppy" noemt, een gewoon beschrijvend woord voor het soort dier of dierenvoer waar het om gaat? Of is er wel degelijk een associatie tussen die naam en dat bedrijf?

Let op: een bekende naam is niet automatisch hetzelfde als een beschrijvende naam. Zo is Tripp Trapp een bekende naam voor kinderstoelen, maar het is wel degelijk een merknaam van een bedrijf. Je eigen stoelen verkopen als "een soort van Tripp Trapp" mag dus niet zomaar (en dat weet Marktplaats trouwens heel goed; stelletje bijdehantjes om dan toch Google zo te laten dieplinken).

Arnoud
(PS bona fides: het heet al een tijdje geen BMW/BTMW meer hoor Wink)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2007 17:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

GJD schreef:
Beste Steven

Dank voor uw antwoord.

De naam is uit de wilde weg gegrepen en heeft echt niets met een guppy of wat dan ook verder te maken.

George

In dat geval hebben ze een nog groter probleem, want de winkel die ik aanhaalde bestaat al erg lang onder die naam Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
GJD



Leeftijd: 62
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 7


BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2007 17:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik lees dat het toch niet zo eenvoudig is als ik dacht.
Helaas heb ik meer verstand van andere zaken maar ben zeer blij met de informatie die u alleen hier neerzet. TOP.

Daar ik toch wel angstig ben voor de gevolgen als ik de naam daadwerkelijk ga gebruiken voor de gevolgen die dat met zich kan meebrengen heb ik de naam guppy verzonnen.
Ik heb nu de naam guppy genomen maar had net zo goed de naam keeshond, boskat of kanarie kunnen invullen.

In mijn geval gaat het echt om de naam van het soort dier.

Hun naam is gelijk aan een naam van het dier waarover mijn website en shop handelen.
Het betreffende bedrijf heeft zijn naam ingeschreven in een depot bij het merkenregister in de maand november van het jaar 1998.
Status is merk ingeschreven
Hun merk is gelijk aan de naam van het dier.

Daarnaast komt nu de vraag wat gaat er gebeuren als men ziet dat het zo makkelijk gaat en dat men zonder slag of stoot zichzelf gewonnen moet geven omdat gewoonweg de financielle middellen niet aanwezig zijn om hier in verweer te gaan.
Zijn hierna anderen die ook deze naam in hun eigen naam verwerkt hebben aan de beurt of ben ik gewoon slachtoffer geworden van iemand die om wat voor reden gewoon mij weg wil hebben.???

George
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2007 18:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt me een vrij lastig verhaal dat de naam van een dier een merknaam kan zijn voor handel in die dieren en het bijbehorende dierenvoer. Maar als het de brancheorganisatie is of zo, of het dier is een speciaal gefokte variant gemaakt door dat bedrijf, dan zou het kunnen.

Het gebeurt overigens vaker. Merkhouders moeten actief opletten wie mogelijk inbreuk pleegt, en daar actie tegen ondernemen. Als ze dat niet doen, dan "verwatert" hun merk tot een generieke aanduiding en dan verliezen ze hun merkrecht. Als iedereen zijn tissues "kleenexen" gaat noemen, dan is het bedrijf straks die naam kwijt.

Je zou kunnen voorstellen om een disclaimer bovenaan je website te voeren, al dan niet met link naar hun site. Als zij op een of andere manier "officieel" (zeg maar) iets met die dieren te maken hebben, dan zou dat een aardige oplossing kunnen zijn.

Verder zou ik zeggen dat je de aanduiding "guppy" niet ter onderscheiding van jouw zaak of producten gebruikt, maar uitsluitend beschrijvend voor de waren die je verkoopt. Dat is een geldige reden zolang je gebruik maar puur zakelijk is en je niet probeert je voor te doen als officieel wederverkoper, geautoriseerd dealer of iets dergelijks. Je moet tenslotte kunnen aangeven wat je verkoopt.

Ik weet niet zeker of dat hier geldt. Omdat je jezelf "Guppymiddelpunt" noemt, doe je wel iets meer dan alleen zeggen "Wij verkopen guppy's". Je mag je electronicazaak ook niet zomaar "Philipsmiddelpunt" noemen bijvoorbeeld.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2007 19:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Ik weet niet zeker of dat hier geldt. Omdat je jezelf "Guppymiddelpunt" noemt, doe je wel iets meer dan alleen zeggen "Wij verkopen guppy's". Je mag je electronicazaak ook niet zomaar "Philipsmiddelpunt" noemen bijvoorbeeld.

Arnoud

Maar je mag je bedrijf wel 'breedbeeldtvmiddelpunt' noemen, ongeacht of Philips dat merk heeft geregistreerd.

Als TS mijn cliënt zou zijn, zou die advocaat een brief krijgen waarin 'ie hartelijk wordt uitgenodigd uit te leggen waarom het gebruik van een soortnaam überhaupt een inbreuk zou kunnen zijn.

Daarbij zou ik een voorstel doen om tegen betaling het gebruik van die naam te staken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2007 19:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Maar je mag je bedrijf wel 'breedbeeldtvmiddelpunt' noemen, ongeacht of Philips dat merk heeft geregistreerd.

Tuurlijk. Maar ik vraag me toch af of hier sprake is van een puur generieke naam, of dat er toch meer achter zit. Je krijgt tenslotte niet snel een merk als "breedbeeldtv" gedeponeerd voor televisie's. Dus het feit dat het merk bestaat, suggereert dat er toch best iets onderscheidends zou kunnen zijn.

Quote:
Als TS mijn cliënt zou zijn, zou die advocaat een brief krijgen waarin 'ie hartelijk wordt uitgenodigd uit te leggen waarom het gebruik van een soortnaam überhaupt een inbreuk zou kunnen zijn.

Ik zou benieuwd zijn of je dan antwoord zou krijgen. De kans bij dit soort dingen is immers groot dat het -excusez le mot- een blafbrief is.

Arnoud
(blup-brief?)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2007 20:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Het gebruik van een handelsnaam die verwarring schept met een merk kan inbreuk zijn. Ik vroeg naar de relatieve datums van gebruik, omdat een oudere handelsnaam een soort van voorrangsrecht schept: artikel 2.23 lid 2 van het Beneluxverdrag voor de intellectuele eigendom.

De oude wet kent die bepaling ook, maar er staat me iets van bij dat het zo duidelijk allemaal niet is. In mijn boek (Hoofdzaken IE) lees ik echter dat de toelichting van die bepaling handelsnaam als voorbeeld noemt, dus ik moet je gelijk geven. (KvK zegt wel: "Degene met een merkrecht staat meestal sterker dan degene met alleen een handelsnaam. Ook als de handelnaam ouder is dan de merknaam."; wellicht duidt dit op het verschil tussen datum van registratie bij de KvK en datum van het feitelijk gebruik, zoals je al aangaf.)

Quote:
Stel ik schrijf mezelf in als "Shell" met als omschrijving "fiscale dienstverlening", dan mag dat best.

Ik denk eerlijk gezegd dat Shell dan zal klagen over afbreuk aan de reputatie van het merk (art 2.20 lid 1 sub c).

Quote:
(PS bona fides: het heet al een tijdje geen BMW/BTMW meer hoor Wink)

Zelfs mijn wettenbundel wist dit nog niet.

En "breedbeeldtvmiddelpunt" kan problematisch zijn voor een schoenenzaak wanneer Nike het merk "breedbeeldtv" voor een nieuw model schoenen heeft gedeponeerd. Weliswaar moet de term "breedbeeldtv" dan niet beschrijvend zijn voor dat model schoen Smile.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2007 20:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
En "breedbeeldtvmiddelpunt" kan problematisch zijn voor een schoenenzaak wanneer Nike het merk "breedbeeldtv" voor een nieuw model schoenen heeft gedeponeerd. Weliswaar moet de term "breedbeeldtv" dan niet beschrijvend zijn voor dat model schoen Smile.

Maar hier hebben we het volgens mij over Nike die het merk 'hardloopschoen' heeft gedeponeerd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds