Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 18:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

verjaring factuur
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
weeni30



Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: wo 20 mei 2015 14:26    Onderwerp: verjaring factuur Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo ik zou graag wat advies over het volgende :

Ruim 5 jaar terug in februari 2010 had ik een conflict met mijn toenmalige werkgever.
Er is toen besloten om een mediator traject in te zetten , in de mediator overeenkomst was er afgesproken dat de eerste 1,5 uur gratis zou zijn en zou het meer als 1,5 uur gaan duren dan zouden de kosten verdeeld worden tussen mijn werkgever en mij .
Eigenlijk is er nooit een meditatiën geweest behoudens dat mijn werkgever enkele weken voor de rechtszitting een gesprek wilde dit gesprek heeft plaatsgevonden bij de mediator en duurde ca 1 uur de mediator heeft wel de uitnodiging en de datum gepland voor dit gesprek.
Mijn baas wilde van de rechtszaak af en wilde mij middels een financiële vergoeding afkopen , binnen een uurtje waren we er uit en de zaak was daarmee afgedaan.
Ik heb nooit een factuur ontvangen van de mediator wat niet vreemd was op zich want we waren binnen een uur klaar en de eerste 1,5 uur was immers gratis .

Enkele weken terug kreeg ik echter wel een herinnering van de mediator de man beweerde dat hij meer dan de 1,5 uur was bezig geweest en de kosten voor mij kwamen op € 366,-- euro .
Ook zou hij in augustus 2010 ( een half jaar nadat de bewuste vergadering was geweest ) mij wel een factuur hebben gestuurd dit was wat laat vertelde hij maar dat kwam door een computerstoring ruim een jaar later in december 2011 zou hij een herinnering hebben gestuurd , en daarna tot 2015 niets meer , nu heb ik dus wel een herinnering van hem gekregen en wel om reden dat hij verjaring wilde voorkomen .

Al met al een vervelende zaak ik kan niet bewijzen dat ik de facturen niet heb ontvangen en hij kan niet bewijzen dat hij ze verstuurd heb .
Ik heb hem verteld dat ik het allemaal wat vreemd vind en het er niet mee eens ben hij heeft daar lak aan ik moet maar betalen en anders word er een deurwaarder ingeschakeld.

Mijn vraag is nu als hij al meer dan die 1,5 uur heeft gewerkt aan mijn zaak dan was dit in februari 2010 en ik heb mijn eerste factuur hier pas 5 jaar en 2 maanden later ontvangen kan ik mij beroepen op verjaring ?
Of is het zo dat de 5 jaar pas in gaat 5 jaar na de factuurdatum die op de herinnering staat augustus 2010 want dit beweert de beste man.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
miss marple



Leeftijd: 94
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 126


BerichtGeplaatst: do 21 mei 2015 0:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De verjaringstermijn gaat lopen vanaf het moment dat de vordering opeisbaar is. Dat is in dit geval na de mediation in februari 2010. De rekening is daarom verjaard.

Heeft hij de verjaringstermijn gestuit, bijv. in 2011 een herinnering gestuurd, dan is het aan de mediator om dat te bewijzen. Zou dan middels een aangetekende brief moeten zijn gegaan.

Al met al heeft de mediator naar mijn mening een slechte zaak. U kunt zich dus beroepen op verjaring. Over de rekening op zich valt weinig te zeggen, het kan zijn dat hij buiten het gesprek om ook nog met uw zaak bezig is geweest. Misschien een of ander rapportje opmaken, iets in die geest.

Ik vraag me af of hij uw ex-werkgever ook een rekening heeft gestuurd, maar wellicht bent u niet meer 'on speaking terms' met hem.

Verder betwijfel ik of hij er echt een zaak van gaat maken, komt op mij over dat de mediator wat krap bij kas zit en dan kosten maken om een rechtszaak tegen u te beginnen?
U weet waarschijnlijk dat zonder een vonnis een deurwaarder ook niet veel kan beginnen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
weeni30



Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: do 21 mei 2015 16:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In een urenspecificatie staat dat hij op 26 februari 2010 voor het laatst iets heeft gedaan in deze zaak , als ik hem aanspreek op de verjaring geeft hij aan dat de factuurdatum in augustus 2010 de datum is die ik aan moet houden voor verjaring .

Wat ik vreemd vindt in deze is dat volgens de mediator er ook pas na 16 maanden een herinering is gestuurd en daarna 4 jaar niets meer , terwijl hij mij tijdens de mediation wel wist te bereiken b.v. telefonisch. Ik heb nooit meer wat vernomen ... ik zou als ik niets hoor na facturatie even bellen of informeren hoe het zit met de factuur.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfred777



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 233


BerichtGeplaatst: do 21 mei 2015 20:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De verjaring van de vermeende vordering is op de factuurdatum gaan lopen.
Het is aan uw tegenpartij om aan te tonen dat hij binnen die 5 jaar de vermeende vordering heeft gestuit middels een aangetekende brief, fax of deurwaarders exploot.

U hoeft niets te bewijzen.

Een discussie over het wel of niet moet U absoluut niet aangaan want daarin zit al gauw een erkenning en dat hangt u er aan vast. Die discussie kunt U als secondair verweer voeren wanneer U in een procedure hierover verwikkeld raakt.

Nergens op reageren. Pas wanneer U de herinnering aangetekend toegezonden krijgt. Dan is een beroep op verjaring als antwoord voldoende.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
miss marple



Leeftijd: 94
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 126


BerichtGeplaatst: do 21 mei 2015 20:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, de verjaring is niet op de vermeende factuurdatum gaan lopen. De verjaringstermijn gaat in op het moment dat de vordering opeisbaar is. Dat is direct nadat de mediation is afgelopen.

Anders kan de mediator de factuurdatum wel op vorig jaar zetten. Zo verjaard er in feite nooit een vordering.

Als hij daadwerkelijk een factuur had gestuurd in oktober 2010 dan had hij een zaak gehad. Maar u heeft noch de factuur noch de herinnering ontvangen. Het komt op mij over dat de mediator liegt, anders kan ik de niet ontvangen factuur en herinnering niet verklaren. Dat je na het sturen van een factuur een herinnering stuurt en dan de boel weer een paar jaar laat varen, nee ongeloofwaardig.
Niet aangetekend verstuurd is niet ontvangen.

Komt ook nog eens bij dat de vordering volgens u niet terecht is en dat u ervan uitgegaan bent, ook omdat u niets meer van de mediator vernam, dat de aangeboden service gratis was.

Het is heel simpel, na de mediation was de 'vordering' opeisbaar, u heeft sinds februari meer dan 5 jaar niets meer van deze meneer gehoord/ontvangen tot enkele weken geleden en daarmee is de vordering (terecht of niet) verjaard.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfred777



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 233


BerichtGeplaatst: vr 22 mei 2015 17:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou dat ben ik niet helemaal met U eens Miss Marple.
Een vordering ontstaat op het moment dat hij gefactureerd wordt. Dan pas eist de crediteur de tegenprestatie in geld op van zijn werkzaamheden en wordt het bedrag opeisbaar.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: vr 22 mei 2015 19:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfred777 schreef:
Een vordering ontstaat op het moment dat hij gefactureerd wordt. Dan pas eist de crediteur de tegenprestatie in geld op van zijn werkzaamheden en wordt het bedrag opeisbaar.

Nee, miss marple heeft gelijk.

De mediator heeft een overeenkomst van opdracht gesloten met TS en de werkgever (art. 7:400 en verder BW). TS en de werkgever zijn de mediator een redelijk loon verschuldigd (art. 7:405 lid 1 BW). Partijen hebben kennelijk afgesproken dat de mediator na het beëindigen van de werkzaamheden de kosten boven de eerste 1,5 uur in rekening zou brengen. Als geen tijd voor nakoming is bepaald, is een verbintenis terstond opeisbaar (art. 6:38 BW). Dat betekent dat de verjaringstermijn is gaan lopen vanaf het moment waarop de werkzaamheden waren voltooid.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfred777



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 233


BerichtGeplaatst: za 23 mei 2015 12:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin daar ben ik toch niet van overtuigd.
De opeisbaarheid ontstaat bij de factuur. Hoe kan in anders weten hoe groot het te betalen bedrag is?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 23 mei 2015 14:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfred777 schreef:
Regin daar ben ik toch niet van overtuigd.
De opeisbaarheid ontstaat bij de factuur. Hoe kan in anders weten hoe groot het te betalen bedrag is?

Waarom zou het te betalen bedrag relevant zijn voor de opeisbaarheid?

Het zou juist raar zijn als een niet-opeisbare vordering opeisbaar wordt door het versturen van een factuur (= opeisen).

Alfred777 schreef:
Een discussie over het wel of niet moet U absoluut niet aangaan want daarin zit al gauw een erkenning en dat hangt u er aan vast.

Daar hebben we het volgens mij al eens eerder over gehad.

Een verjaarde vordering kan niet meer worden gestuit door erkenning. Verjaard is verjaard. Er hoeft slechts nog een beroep te worden gedaan op de verjaring.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: za 23 mei 2015 14:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfred777 schreef:
Regin daar ben ik toch niet van overtuigd.
De opeisbaarheid ontstaat bij de factuur. Hoe kan in anders weten hoe groot het te betalen bedrag is?

Wat is de juridische onderbouwing van uw standpunt? Het bedrag dat TS en de werkgever moeten betalen is bekend zodra de werkzaamheden van de mediator zijn afgerond. Het te betalen bedrag wordt niet pas met het versturen van de factuur bekend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 23 mei 2015 15:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:
Alfred777 schreef:
Regin daar ben ik toch niet van overtuigd.
De opeisbaarheid ontstaat bij de factuur. Hoe kan in anders weten hoe groot het te betalen bedrag is?

Wat is de juridische onderbouwing van uw standpunt? Het bedrag dat TS en de werkgever moeten betalen is bekend zodra de werkzaamheden van de mediator zijn afgerond. Het te betalen bedrag wordt niet pas met het versturen van de factuur bekend.

Zelfs als het niet bekend was... opeisbaarheid staat los van bekendheid met het te betalen bedrag.

(Het is natuurlijk wel handig als de schuldeiser bij het opeisen van de vordering het bedrag noemt dat hij meent te goed te hebben.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 23 mei 2015 15:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmm, waarom hebben uitgerekend veel advocatenkantoren de volgende bepaling in de algemene voorwaarden?
Quote:
Declaraties van Kroon Advocaten zijn vanaf 14 dagen na factuurdatum opeisbaar, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk een andere betalingstermijn mocht zijn overeengekomen. Indien betaling niet binnen deze betalingstermijn plaatsvindt is opdrachtgever van rechtswege in verzuim, zonder noodzaak van ingebrekestelling en zonder dat een beroep of opschorting of verrekening is toegestaan. De opdrachtgever is vanaf het moment van intreden van het verzuim een vertragingsrente van 1% per maand verschuldigd over het niet voldane gedeelte van het factuurbedrag.

Die eerste zin verwart de datum van opeisbaarheid met de uiterste betaaldatum in de zin van art. 6:83 sub a BW. Er staat hier dat als je wacht met betalen tot de vordering opeisbaar wordt, je direct in verzuim bent. Dat is raar.

Heeft deze bepaling tot gevolg dat geen verjaringstermijn loopt zolang de factuur niet is verzonden? (En zodra de factuur is verstuurd, loopt de verjaringstermijn dan echt pas vanaf 14 dagen na factuurdatum, ook al vertelt de factuur in combinatie de AV je in feite dat je binnen die 14 dagen moet betalen?)

Ik zou geneigd zijn in het voordeel van de cliënt te beslissen: de verjaringstermijn loopt vanaf het verrichten van de werkzaamheden. De factuur stuit uiteraard de verjaring, zodat een nieuwe verjaringstermijn aanvangt met de ontvangst van de factuur (en niet 14 dagen na factuurdatum).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
weeni30



Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: za 23 mei 2015 16:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allereerst een ieder bedankt voor de inbreng .

In mijn eerste verhaal is een slippertje van de pen ontstaan de gratis 1,5 uur moet zijn 2,5 uur.

Ik ga me zeker beroepen op verjaring.

Ik heb de beste man een urenverantwoording gevraagd omdat dit in de overeenkomst afgesproken was in 2010 .

Wat blijkt nu meneer heeft tot 4 x zijn verslag moeten veranderen omdat hij domweg belangrijke punten vergeten was terwijl hij zelf de notulist was, dus dit waren fouten van hem .

Nu zag ik vorige week in de urenverantwoording waar ik om gevraagd had dat hij telkens als hij zijn eigen verslag moest verbeteren hij hier domweg ook uren voor heeft geschreven , om die reden zijn dus ook de uren boven de genoemde 2,5 uur gekomen.

Zou ik nu wel in 2010 de factuur ontvangen hebben met de urenverantwoording dan was ik daar zeker op ingegaan , nu kan ik dat niet meer doen omdat ik echt niet meer weet welke fouten hij toen heeft moeten verbeteren in het verslag.
Enkel om bovenstaande zou ik dus al nooit tot betaling overgaan maar dat terzijde.

Ik heb nooit met dit bijltje gehakt dus ik had de mediator gevraagd mij wat tijd te gunnen om e.e.a. uit te zoeken hij vertelde mij dat deze zaak al bij de deurwaarder lag maar dat deze op zijn verzoek de zaak nog een weekje aan zou houden.

Wat kan ik het beste doen als er toch een deurwaarder of incasso komt ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 23 mei 2015 17:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

weeni30 schreef:
Wat kan ik het beste doen als er toch een deurwaarder of incasso komt ?

De mediator heeft blijkbaar nog een verslag geschreven en dat een paar keer aangepast. Als zijn laatste werkzaamheden hebben plaatsgevonden méér dan 5 jaar voordat je dit jaar weer van hem hebt gehoord, dan lijkt het mij het best om je op de verjaring van de vordering te beroepen.

Het is dan aan hem om aan te tonen dat hij de verjaring in augustus 2010 en/of in december 2011 heeft gestuit door het sturen van een stuitingsbrief (factuur of herinnering). Hij moet daarvoor kunnen aantonen dat je zo'n brief hebt ontvangen. Dat lijkt hij niet te kunnen bewijzen.

Mocht het mediatortraject nog hebben doorgemodderd tot minder dan 5 jaar voordat je dit jaar de herinnering hebt ontvangen (je hebt het over februari en nu is het mei, maar wellicht is dat verslag pas 10 april 2010 verstuurd en heb je 9 april 2015 de herinnering ontvangen, om maar wat data te noemen), dan valt te verdedigen dat de verjaring tijdig gestuit is. In dat geval kan een beroep op rechtsverwerking van pas komen:
Quote:
Zou ik nu wel in 2010 de factuur ontvangen hebben met de urenverantwoording dan was ik daar zeker op ingegaan , nu kan ik dat niet meer doen omdat ik echt niet meer weet welke fouten hij toen heeft moeten verbeteren in het verslag.

Rechtsverwerking treedt niet in door het enkele verloop van tijd (daar is verjaring voor bedoeld), maar als je door het treuzelen van de schuldeiser in je bewijspositie bent aangetast, en dat is wat je hier in feite schrijft, wordt het anders.

Een beroep op rechtsverwerking kan ook van pas komen als om één of andere reden de vordering toch pas opeisbaar zou zijn geworden door de ontvangst van de factuur. Dan zou de verjaringstermijn pas in 2015 zijn gaan lopen (nogal raar, maar goed).

Mocht de schuldeiser kunnen aantonen dat je de factuur in augustus 2010 ontvangen hebt, dan zal noch rechtsverking noch verjaring je veel kunnen helpen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
weeni30



Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: za 23 mei 2015 17:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee hoor 26 februari 2010 zijn de laatste handelingen verricht door de mediator , en tot 29 april 2015 heb ik nooit iets van hem vernomen dit was de datum dat ik voor het eerst de factuur heb ontvangen en ook deze brief was niet aangetekend maar hier heb ik wel via de mail op gereageerd.

Dus 26 februari 2010 laatste verrichtingen en 29 april heb ik pas voor het eerst kennis genomen van de factuur middels een brief.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds