|
Auteur |
Bericht |
edje1971
Leeftijd: 53 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 2
|
Geplaatst: wo 30 mrt 2011 12:06 Onderwerp: transport richtlijn europa en nederlandse wet |
|
|
ik heb een vraag over het volgende in europa is een transportrichtlijn
van het vervoer over de weg waar in beschreven staat dat je vergunning plichtig bent vanaf 3500 kg in nederland hebben ze een wet dat je vergunning plichtig bent vanaf 500kg nu is mijn vraag gaat de nederlandse wet boven een europese richtlijn want in nederland willen ze niet aan die europese richtlijn voldoen daar bij komt nog dat dit een beperking oplegt aan de kleine transporteur cq koerier ivm vrij verkeer van goederen in europa daarbijkomt ooknog dat er dan concurentie vervalsing optreed.
voorbeeld1:
een nederlandse koerier rijdt geladen max500 kg ivm ontbreken niwo naar polenkan daar terug laden voor nederland 1200 kg maar moet dat laten staan ivm dat hij volgens de nederlandse wet een overtreding begaat economisch delikt.
voorbeeld 2 :
een poolse koerier rijdt naar nederland met 1200 kg mag hij dus volgens de europese richtlijn lost in NL laadt terug in NL voor polen 1500 kg datmaghij dus nog steeds volgens die zelfde europese richtlijnen .
ik ik zie dat dus als concurentie vervalsing en belemmering vanvrij vervoer van goederen in europa kan iemand mij daar een antwoord opgeven de pool - duitser -engelsman - enz moet zich aan de regels van
europa houden en de nederlander aan de nederlandse volgens mijmag dit toch niet. |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22893
|
Geplaatst: wo 30 mrt 2011 13:30 Onderwerp: |
|
|
Over welke richtlijn gaat het (jaartal/nummer/EG)? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
edje1971
Leeftijd: 53 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 2
|
Geplaatst: wo 30 mrt 2011 14:21 Onderwerp: nummer richtlijn |
|
|
Richtlijn nr. 98/76/EEG artikel 189/c |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22893
|
Geplaatst: di 05 apr 2011 0:58 Onderwerp: |
|
|
Richtlijn 98/76/EG wijzigt een oudere richtlijn, en latere richtlijnen brengen weer nieuwe wijzigingen aan. De geconsolideerde versie lijkt hier te staan.
Volgens artikel 2 lid 1:
Quote: | Deze richtlijn is niet van toepassing op ondernemingen die het beroep van ondernemer van goederenvervoer over de weg uitoefenen met motorvoertuigen of samenstellen van voertuigen met een maximaal toegestaan gewicht van ten hoogste 3,5 ton. De lidstaten kunnen deze drempel echter voor alle vervoercategorieën of voor een gedeelte daarvan verlagen. |
Als ik je goed begrijp heeft Nederland deze drempel verlaagd tot 0,5 ton. De richtlijn lijkt dit dus toe te staan.
Maar het gaat dus om het maximaal toegestaan gewicht van het motorvoertuig of samenstel van voertuigen, niet om de daadwerkelijke belading. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
theod
Leeftijd: 66 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 728
|
Geplaatst: di 05 apr 2011 6:35 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Richtlijn 98/76/EG wijzigt een oudere richtlijn, en latere richtlijnen brengen weer nieuwe wijzigingen aan. De geconsolideerde versie lijkt hier te staan.
Volgens artikel 2 lid 1:
Quote: | Deze richtlijn is niet van toepassing op ondernemingen die het beroep van ondernemer van goederenvervoer over de weg uitoefenen met motorvoertuigen of samenstellen van voertuigen met een maximaal toegestaan gewicht van ten hoogste 3,5 ton. De lidstaten kunnen deze drempel echter voor alle vervoercategorieën of voor een gedeelte daarvan verlagen. |
Als ik je goed begrijp heeft Nederland deze drempel verlaagd tot 0,5 ton. De richtlijn lijkt dit dus toe te staan.
Maar het gaat dus om het maximaal toegestaan gewicht van het motorvoertuig of samenstel van voertuigen, niet om de daadwerkelijke belading. |
Het exacte gewicht wat in Nederland aan lading NIWO vrij vervoerd mag worden is 600kg. (wet beroepsgoederenvervoer).
Voor dat vervoer mag geen voertuig of samenstellingen van voertuigen gebruikt worden die het totaal gewicht van 3.500kg overschrijden.
Nederland heeft deze wetgeving al een kleine dertig jaar geleden ingevoerd om op deze wijze het beroepsgoederenvervoer te beschermen tegen zogenaamde wild rijders.
De 600kg. is ook geen toevalstreffer, dat was destijds het maximale wat er in een beetje personenauto vervoerd kon worden. |
|
|
|
|
|