Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 22:12
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

studeren in deeltijd
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
elise76



Leeftijd: 47
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 10


BerichtGeplaatst: zo 16 sep 2007 14:39    Onderwerp: studeren in deeltijd Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Wellicht kan iemand me helpen. Heb al wat rondgesnuffeld op verschillende topics, maar mijn antwoord nog niet gevonden!
Ik ben onlangs gestart met deeltijd rechten in Nijmegen. Mijn vraag is eigenlijk hoezeer je aan het studietempo gebonden bent.
Op dit moment betekent het 2 avonden naar school en 2 modules in de eerste periode.
In het dagelijks leven heb ik een eigen bedrijfje in het geven van computercursussen en daarnaast leek het me leuk een rechtenstudie op te pakken. Helemaal niet met een bewust doel voor ogen, want het hebben van mijn eigen bedrijfje bevalt me harstikke goed en wil ik ook niet zomaar opgeven. Ik zie de studie als een stukje ontwikkeling van mezelf en wat er ooit van komt zien we dan wel weer.

Alleen 2 avonden in de week naar school (ruim 1,5 uur durende reis) vergt toch meer van me dan ik van tevoren had kunnen bedenken!

Ik heb de basiscurus van de ou ook met succes afgerond, maar daar miste ik vooral begeleiding en structuur bij. Vandaar mijn keuze om de studie in Nijmegen voort te zetten (ook op advies van één van de docenten tijdens de cursus).
Alleen nu heb ik dus het gevoel dat het allemaal wel een beetje teveel van het goede is, dus daarom dacht ik 2 avonden terug te brengen naar 1 avond en dus 1 module per periode. Helemaal omdat ik geen haast heb met de studie, maar ik weet dus helemaal niet of dat allemaal zomaar mag? Hoelang blijven die vakken geldig? Voor de voltijd 2 jaar, maar geldt dat ook voor deeltijders??

Ik wil er ook weer geen 20 jaren plan van maken, maar studie is en blijft hobby voor mij en op dit moment levert het alleen maar stress op (nu al).
Misschien iemand een idee en of ervaring?
Of toch maar weer terug naar de OU??
Bekijk profiel Stuur privé bericht
annemiekewp



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 595


BerichtGeplaatst: zo 16 sep 2007 14:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dag!
het slimste is om gewoon even met de deeltijd studieadviseur te bellen (spreekuren staan op de site van de RUN). de deeltijd studie aan de RUN is mij zeer goed bevallen. aangezien de P fase 2 jaar duurt, lijkt het mij geen probleem om slechts 1 avond te gaan volgen. ik heb de eerste 2 jaar zoveel mogelijk colleges gevolgd, maar je kan natuurlijk ook aantekeningen met medestudenten uitwisselen en proberen 'gewoon' tentamens te doen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
M




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 275


BerichtGeplaatst: zo 16 sep 2007 15:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vrijheid van tempo en indeling bij de OU was voor mij juist een reden om daarvoor te kiezen. Maar je hebt helemaal gelijk dat als je dan de begeleiding en structuur mist en je moeite hebt om dat voor jezelf op touw te zetten, dat de OU dan een mindere keuze is.

Wat hiervoor al gezegd is: praat eens met een studiebegeleider van de RUN en kijk wat daar ter plaatse de mogelijkheden zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
elise76



Leeftijd: 47
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 10


BerichtGeplaatst: zo 16 sep 2007 18:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ja ik denk dat het inderdaad handig is om met een studiebegeleider te praten, ga ik morgen gelijk doen.
Bij de OU miste ik echt teveel structuur en misschien ook wel een beetje een stok achter de deur. Er leek maar geen einde te komen aan die basiscursus en op een gegeven moment begon ik het uit te stellen. Het prettige nu aan de RUN vind ik dat je een flinke stok achter de deur hebt. Wil je de colleges bijhouden, moet je gewoon zelf de studiestof bijhouden en dat lukt me prima.
Ik dacht dat ik genoeg zelfdiscipline had om bij de OU te studeren, maar dat bleek na verloop van tijd niet zo te zijn en dat vind ik het prettige aan de Radboud.

Maar als ik het naar school gaan terug kan brengen van 2 naar 1 keer in de week zou dat al een stuk schelen!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 16 sep 2007 20:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat kun je sowieso wel, natuurlijk. Dan doe je dat andere vak alleen op de boeken.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
elise76



Leeftijd: 47
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 10


BerichtGeplaatst: zo 16 sep 2007 21:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

euh ja dat is het probleem misschien wel een beetje. Een vak alleen op de boeken doen is voor mij heel erg moeilijk.
Ik heb een andere (universitaire) studie gedaan, waarbij ik vakken alleen maar haalde als ik alle colleges had gevolgd. Voor mij maken die colleges het overzicht duidelijk, het haalt de belangrijke zaken naar voren. Ik denk en ga er vanuit dat het bij deze studie hetzelfde is..
Maar ik kan het altijd proberen natuurlijk:-)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
M




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 275


BerichtGeplaatst: zo 16 sep 2007 22:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb je ooit wel eens geprobeerd om het puur op basis van boeken te doen? Hoe heb je het gedaan bij de basiscursus naast het volgen van de (niet-verplichte) colleges? Ben je actief geweest op discussiegroepen waar studenten elkaar helpen? Heb je actief je begeleider per e-mail en telefonisch benaderd met vragen?

Je hoeft het namelijk doorgaans niet alleen te doen, of dat nou bij de RUN of bij de OU is. Bij de RUN heb je uiteraard door die colleges iets meer een stok achter de deur, dus als je dat heel hard nodig hebt is dat zeker aan te raden.

Maar hoe je vroeger studeerde en hoe je nu zou (kunnen) studeren hoeft niet hetzelfde te zijn. Ik heb zelf ook een universitaire studie achter de rug waar ik braaf de colleges volgde en zo tegen het tentamen nog maar snel even het boek erbij open sloeg. Maar eigenlijk pas sinds ik inderdaad gedwongen word om het zelf te doen, studeer ik anders dan vroeger. Het een sluit het ander niet uit, zeg maar.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
elise76



Leeftijd: 47
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 10


BerichtGeplaatst: ma 17 sep 2007 13:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb de basiscursus ook gedaan op alleen de boeken en bijbehorende colleges. Toch gaven de bijeenkomsten mij voeldoende houvast om de grote lijnen goed in de gaten te houden.
Maar ik kan natuurlijk altijd proberen een keer een module te volgen zonder les. Slechter zal ik er ook wel niet van worden:-)

Maar ik denk wel dat ik een aangepast tempo ga volgen, want dit is iets teveel voor mij Embarassed
Bovendien vind ik het belangrijk dat het vooral leuk blijft en 2 avonden in de week op en neer naar Nijmegen is veel. Dat betekent toch zo'n ruim 3 uur rijden per avond.

Ik ga straks overleggen met een studieadviseur
Bekijk profiel Stuur privé bericht
annemiekewp



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 595


BerichtGeplaatst: ma 17 sep 2007 14:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik ben benieuwd naar haar advies. is het niet mogelijk voor je om de trein te nemen? na een half jaar autorijdend naar nijmegen (met veel files) ben ik dat gaan doen. wel wat later thuis maar gewoon tijd om te studeren in de trein, hapje eten in de refter en dan de collegebanken in.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
elise76



Leeftijd: 47
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 10


BerichtGeplaatst: ma 17 sep 2007 14:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik heb contact gehad met een studiebegeleider en studeren in een langzamer tempo is zeker mogelijk! Dat is in elk geval al iets.
Met de trein zou zeker een optie zijn als het niet zo duur zou zijn..ik betaal (incl 40%) echt een flink bedrag aan het reizen met de trein. Dan is de auto voor mij toch echt een stuk goedkoper:-)
Studeren is al zo duur vind ik Rolling Eyes

Dus nu is het voor mij een kwestie van even goed afwegen wat ik ga doen. Ik loop ook met de gedachte gewoon weer lekker terug te gaan naar de Open Universiteit. Misschien moet ik dit maar als een leuk uitstapje zien Embarassed
Kan nu mijn collegegeld nog terugkrijgen heb ik begrepen....

Ik weet het even niet op dit moment.....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
elise76



Leeftijd: 47
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 10


BerichtGeplaatst: di 18 sep 2007 8:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou ik heb gisteravond - na flink beraad - toch besloten mijn studieplannen op de OU voort te zetten. Ik kan (gelukkig) mijn volledige collegegeld aan de Radboud terug krijgen Laughing

Ik had achteraf gezien, misschien iets beter moeten nadenken over de consquenties die een deeltijd studie met zich meebrengt en dan met name over het reizen! Als de school dicht bij mij in de buurt had gestaan, dan had ik het zeker geweten, maar dat is nu eenmaal niet zo.

We gaan de winter straks in en dan blijf ik liever warm bij de open haard studeren i.p.v. een 3 uur durende reis te maken om op school te komen Rolling Eyes Rolling Eyes

Het was wel een leuk avontuur om 3 weken aan de Radboud te studeren Embarassed Embarassed

Dus vandaag maar nieuwe cursussen bestellen bij de OU en dan flink aan de slag en zelf zorgen voor een goede studieplanning Shocked
Bekijk profiel Stuur privé bericht
annemiekewp



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 595


BerichtGeplaatst: di 18 sep 2007 10:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

s6 en vergeet niet van het RF gebruik te maken aan vraagbaak!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
elise76



Leeftijd: 47
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 10


BerichtGeplaatst: di 18 sep 2007 11:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja ga ik zeker doen hoor!
Ook bij de OU bestaat een forum waarin je met al je vragen terecht kan en daar zal ik ook gebruik van maken.
Het is voor mij alleen nu zaak om een goede planning te maken, dus daar ga ik aan werken. Rolling Eyes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds