Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 21:06
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

scooter verkocht-koper zet scooter niet op zijn naam
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
paultjuh1980








Berichten: 77


BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 19:27    Onderwerp: scooter verkocht-koper zet scooter niet op zijn naam Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

verleden week heb ik een scooter verkocht aan iemand die zich voordeed als dealer. Volgens hem kon hij zelf de scooter overschrijven. Dit is nog steeds niet gebeurd. Als ik aan hem vraag waarom dat nog niet gebeurd is geeft hij als antwoord dat hij daar geen tijd voor heeft gehad. Inmiddels heb ik het vermoeden dat hij geen dealer is en slechte bedoelingen heeft. Voordeel is dat de scooter geen kentekenplaat had omdat ik die eerder verloren had maar waarschijnlijk kan hij gewoon nieuwe kentekenplaten aanvragen zonder zich als daadwerkelijke eigenaar te identificeren(tenslotte ben ik dat nog steeds). Nadeel is dat hij de complete kentekenbewijs heeft. Ook heb ik geen harde gegevens wie hij is. Ik heb alleen een mobiel nummer en een kenteken van zijn aanhangwagen.

Vandaag wou ik aangifte doen bij het politiebureau maar die konden volgens hun niets doen omdat de scooter wel verkocht is en dus niet gestolen is, maar het lijkt mij sterk dat iemand jarenlang boetes kan gaan oplopen op mijn kosten.

Wat zou ik hieraan kunnen doen en zou ik eventueel de scooter als gestolen opgeven want tenslotte ben ik nog steeds de eigenaar.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 19:44    Onderwerp: Re: scooter verkocht-koper zet scooter niet op zijn naam Reageer met quote Naar onder Naar boven

paultjuh1980 schreef:
Wat zou ik hieraan kunnen doen en zou ik eventueel de scooter als gestolen opgeven want tenslotte ben ik nog steeds de eigenaar.

Nee hoor, je bent geen eigenaar meer. Je hebt verkocht en geleverd, en je was als eigenaar beschikkingsbevoegd, dus er heeft gewoon een geldige eigendomsoverdracht plaatsgehad (art 3:84 BW). Scooters (en autos) zijn namelijk geen registergoederen, dus levering vindt plaats door de nieuwe eigenaar de feitelijke macht te verschaffen.

Van stelen is sowieso geen sprake, daarvoor is een wederrechtelijk toe-eigenen nodig en hier vond de feitelijke overdracht met beider instemming plaats. En de scooter behoort je zoals gezegd ook niet meer toe.

Ik sluit echter niet uit dat je een potentieel aansprakelijkheidsprobleem hebt in de vorm van een bewijsprobleem, mocht er met de scooter iets gebeuren.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 1661


BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 21:15    Onderwerp: Re: scooter verkocht-koper zet scooter niet op zijn naam Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik sluit echter niet uit dat je een potentieel aansprakelijkheidsprobleem hebt in de vorm van een bewijsprobleem, mocht er met de scooter iets gebeuren.


En als dat gesprek bij de politie geregistreerd is of alsnog wordt ook ?
_________________
All errors are intentional but mistakes could have been made.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
paultjuh1980








Berichten: 77


BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 21:43    Onderwerp: Re: scooter verkocht-koper zet scooter niet op zijn naam Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
paultjuh1980 schreef:
Wat zou ik hieraan kunnen doen en zou ik eventueel de scooter als gestolen opgeven want tenslotte ben ik nog steeds de eigenaar.

Nee hoor, je bent geen eigenaar meer. Je hebt verkocht en geleverd, en je was als eigenaar beschikkingsbevoegd, dus er heeft gewoon een geldige eigendomsoverdracht plaatsgehad (art 3:84 BW). Scooters (en autos) zijn namelijk geen registergoederen, dus levering vindt plaats door de nieuwe eigenaar de feitelijke macht te verschaffen.

Van stelen is sowieso geen sprake, daarvoor is een wederrechtelijk toe-eigenen nodig en hier vond de feitelijke overdracht met beider instemming plaats. En de scooter behoort je zoals gezegd ook niet meer toe.

Ik sluit echter niet uit dat je een potentieel aansprakelijkheidsprobleem hebt in de vorm van een bewijsprobleem, mocht er met de scooter iets gebeuren.


In feite ben ik dus heel mijn leven verantwoordelijk voor deze scooter simpelweg omdat er een vergissing is gemaakt. Iemand kan zich dus simpelweg afkopen door zich als handelaar voor te stellen en daarna de wet overtreden op iemand anders zijn naam en er is niets aan te doen. Heel dat kenteken gedoe is dus een eigenlijk facade want het voorkomt geen fraude/overtredingen/strafbare feiten aangezien koper nu toch eigenaar is zonder dat het op zijn naam staat.

Is jezelf voordoen als handelaar en beloven dat je iets overschrijft maar niet nakomt overigens niet strafbaar?

Hoe zit het eigenlijk met deurwaarders?:zij mogen immers beslag leggen op voertuigen als het kenteken op schuldenaar zijn naam staat.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 22:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kun je de scooter niet als vermist opgeven of iets dergelijks?

Dat je niet weet aan wie je de scooter verkocht hebt, is misschien niet zo handig.

Verder weet ik niet wat er precies achter zit, maar van oplichting of iets dergelijks lijkt me vooralsnog geen sprake.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 22:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wie regelt die registratie? Rijksdienst voor het Wegverkeer? Want dan zou ik daar een (aangetekende) brief met het verhaal incl de gegevens die je wél hebt heensturen. Wellicht dat je je zo kunt indekken. Bel ze anders even.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
paultjuh1980








Berichten: 77


BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 22:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Kun je de scooter niet als vermist opgeven of iets dergelijks?

Dat je niet weet aan wie je de scooter verkocht hebt, is misschien niet zo handig.

Verder weet ik niet wat er precies achter zit, maar van oplichting of iets dergelijks lijkt me vooralsnog geen sprake.


Ik heb alleen een kenteken van een aanhangwagen en een mobiel nummer. De aanhangwagen zou iets kunnen opleveren maar dan zou de politie deze gegevens moeten vrijgeven. Maar de kans is ook groot dat die van een verhuurbedrijf is.

Hij deed zich voor als handelaar en die kunnen door 1 minuut achter hun computer te zitten een kenteken overschrijven terwijl er nu 6 dagen voorbij zijn, dus hij is dan gewoon geen handelaar.

Er is wel aanleiding om aan te kunnen nemen dat deze persoon geen goede bedoelingen heeft. Zonder mij kan hij hem niet overschrijven en als je een auto ed koopt dan wil je toch juist dat die op jouw naam komt te staan? Hij kan verkeersovertredingen, overvallen, verzekeringsfraude of misschien zelfs wel een moord plegen met de scooter dus genoeg aanleiding om aan te kunnen nemen dat hij geen goede bedoelingen heeft.

Gelukkig hoef je voor een scooter geen belastingen te betalen.

De scooter heeft geen kentekenplaat. Kan hij nu gewoon een duplicaat aanvragen zonder zichzelf te legimiteren als kentekenhouder?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
jacq



Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 454


BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 22:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Aansprakelijk voor voertuig dat niet van u is

Als de Belastingdienst of uw verzekeringsmaatschappij u aanschrijft als aansprakelijke voor een voertuig dat niet van u is, klopt er waarschijnlijk iets niet in de registratie van het voertuig.

U kunt dan het beste meteen contact opnemen met de Klantenservice van de RDW om de oorzaak hiervan te achterhalen. In de meeste gevallen (bij misbruik van uw legitimatie of een fout bij overschrijving) vraagt de medewerker u een brief te sturen naar de afdeling Aansprakelijkheid Persoons Registratie (APR) waarin u de situatie uitlegt.

De medewerkers van APR beoordelen de zaak en geven u informatie over de procedure die u het beste kunt volgen.


Misschien wel handig om even contact op te nemen met de RDW?

Volgens mij is de koper verplicht om binnen een week over te schrijven. Staat geloof ik in het kentekenregelement (kan het zo snel niet vinden Embarassed ).

groeten Jacqueline
Bekijk profiel Stuur privé bericht
paultjuh1980








Berichten: 77


BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 23:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jacq schreef:
Quote:
Aansprakelijk voor voertuig dat niet van u is

Als de Belastingdienst of uw verzekeringsmaatschappij u aanschrijft als aansprakelijke voor een voertuig dat niet van u is, klopt er waarschijnlijk iets niet in de registratie van het voertuig.

U kunt dan het beste meteen contact opnemen met de Klantenservice van de RDW om de oorzaak hiervan te achterhalen. In de meeste gevallen (bij misbruik van uw legitimatie of een fout bij overschrijving) vraagt de medewerker u een brief te sturen naar de afdeling Aansprakelijkheid Persoons Registratie (APR) waarin u de situatie uitlegt.

De medewerkers van APR beoordelen de zaak en geven u informatie over de procedure die u het beste kunt volgen.


Misschien wel handig om even contact op te nemen met de RDW?

Volgens mij is de koper verplicht om binnen een week over te schrijven. Staat geloof ik in het kentekenregelement (kan het zo snel niet vinden Embarassed ).

groeten Jacqueline


Dit gelt alleen voor mensen die worden aangeschreven voor iets wat niet van hun is en dus ook niet op hun naam staat of als er een fout heeft plaatsgevonden tijdens de overschrijving. Er is geen sprake van een fout en de scooter staat daadwerkelijk op mijn naam; helaas draag ik alleen de verantwoordelijkheid maar ben geen eigenaar meer. Vreemde constructie.

Al zou de koper verplicht zijn om over te schrijven, ik kan niet achterhalen wie de koper is dus valt er niemand iets te verplichten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
jacq



Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 454


BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 23:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

paultjuh1980 schreef:
jacq schreef:
Quote:
Aansprakelijk voor voertuig dat niet van u is

Als de Belastingdienst of uw verzekeringsmaatschappij u aanschrijft als aansprakelijke voor een voertuig dat niet van u is, klopt er waarschijnlijk iets niet in de registratie van het voertuig.

U kunt dan het beste meteen contact opnemen met de Klantenservice van de RDW om de oorzaak hiervan te achterhalen. In de meeste gevallen (bij misbruik van uw legitimatie of een fout bij overschrijving) vraagt de medewerker u een brief te sturen naar de afdeling Aansprakelijkheid Persoons Registratie (APR) waarin u de situatie uitlegt.

De medewerkers van APR beoordelen de zaak en geven u informatie over de procedure die u het beste kunt volgen.


Misschien wel handig om even contact op te nemen met de RDW?

Volgens mij is de koper verplicht om binnen een week over te schrijven. Staat geloof ik in het kentekenregelement (kan het zo snel niet vinden Embarassed ).

groeten Jacqueline


Dit gelt alleen voor mensen die worden aangeschreven voor iets wat niet van hun is en dus ook niet op hun naam staat of als er een fout heeft plaatsgevonden tijdens de overschrijving. Er is geen sprake van een fout en de scooter staat daadwerkelijk op mijn naam; helaas draag ik alleen de verantwoordelijkheid maar ben geen eigenaar meer. Vreemde constructie.

Al zou de koper verplicht zijn om over te schrijven, ik kan niet achterhalen wie de koper is dus valt er niemand iets te verplichten.


Nee, dat snap ik, maar ik zou toch even contact opnemen.
Ik heb ondertussen het KR gevonden. Ik zet hier een link naar art 37. http://www.tdekkers.nl/kr.htm#art_37 Op basis van lid 3 onder d kan de dienst wegverkeer het kentekenbewijs ongeldig verklaren.

Je kan dit verzoeken aan dienst wegverkeer (art 40 lid 2 KR)

groet,
Jacq
Bekijk profiel Stuur privé bericht
paultjuh1980








Berichten: 77


BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 23:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jacq schreef:
paultjuh1980 schreef:
jacq schreef:
Quote:
Aansprakelijk voor voertuig dat niet van u is

Als de Belastingdienst of uw verzekeringsmaatschappij u aanschrijft als aansprakelijke voor een voertuig dat niet van u is, klopt er waarschijnlijk iets niet in de registratie van het voertuig.

U kunt dan het beste meteen contact opnemen met de Klantenservice van de RDW om de oorzaak hiervan te achterhalen. In de meeste gevallen (bij misbruik van uw legitimatie of een fout bij overschrijving) vraagt de medewerker u een brief te sturen naar de afdeling Aansprakelijkheid Persoons Registratie (APR) waarin u de situatie uitlegt.

De medewerkers van APR beoordelen de zaak en geven u informatie over de procedure die u het beste kunt volgen.


Misschien wel handig om even contact op te nemen met de RDW?

Volgens mij is de koper verplicht om binnen een week over te schrijven. Staat geloof ik in het kentekenregelement (kan het zo snel niet vinden Embarassed ).

groeten Jacqueline


Dit gelt alleen voor mensen die worden aangeschreven voor iets wat niet van hun is en dus ook niet op hun naam staat of als er een fout heeft plaatsgevonden tijdens de overschrijving. Er is geen sprake van een fout en de scooter staat daadwerkelijk op mijn naam; helaas draag ik alleen de verantwoordelijkheid maar ben geen eigenaar meer. Vreemde constructie.

Al zou de koper verplicht zijn om over te schrijven, ik kan niet achterhalen wie de koper is dus valt er niemand iets te verplichten.


Nee, dat snap ik, maar ik zou toch even contact opnemen.
Ik heb ondertussen het KR gevonden. Ik zet hier een link naar art 37. http://www.tdekkers.nl/kr.htm#art_37 Op basis van lid 3 onder d kan de dienst wegverkeer het kentekenbewijs ongeldig verklaren.

Je kan dit verzoeken aan dienst wegverkeer (art 40 lid 2 KR)

groet,
Jacq


d. degene aan wie dat bewijs is afgegeven, opgehouden is eigenaar, bezitter of houder van het voertuig te zijn,

AAN WIE DAT BEWIJS IS AFGEGEVEN. Dat bewijs is er dus niet(aangifte van diefstal, vrijwaringsbewijs) omdat ik zo dom was te geloven dat hij een dealer zou zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
jacq



Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 454


BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 23:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="paultjuh1980"]
jacq schreef:
[quote="paultjuh1980
d. degene aan wie dat bewijs is afgegeven, opgehouden is eigenaar, bezitter of houder van het voertuig te zijn,

AAN WIE DAT BEWIJS IS AFGEGEVEN. Dat bewijs is er dus niet(aangifte van diefstal, vrijwaringsbewijs) omdat ik zo dom was te geloven dat hij een dealer zou zijn.


Hier wordt bedoeld aan wie de door de instantie (dienst wegverkeer) het bewijs is afgegeven. Aan jou dus en jij bent opgehouden eigenaar van het voertuig te zijn.

groet
jacq
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007 23:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jij bent toch de persoon aan wie dat bewijs is afgegeven?

Bel morgen gewoon, dat lijkt me zinvoller dan hier zitten treuren Wink.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
kilt_sog



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HR

Berichten: 13


BerichtGeplaatst: do 29 mrt 2007 14:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Maar de kans is ook groot dat die van een verhuurbedrijf is.


Om hier even op terug te komen, dat hooeft geen probleem te zijn toch? Dat soort zaken worden in de verhuur altijd geregstreerd? Of is dat met aanhangwagens niet zo?
_________________
Ik ben van na de oorlog,
laten we dat zo houden..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
the12sid



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 1


BerichtGeplaatst: vr 31 jul 2015 13:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

awesome and have you ever heard about the Vespa Sprint
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds