Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 28 mei 2024 20:56
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

rechten minderjarige
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Chiara








Berichten: 7


BerichtGeplaatst: di 10 mei 2005 11:22    Onderwerp: rechten minderjarige Reageer met quote Naar onder Naar boven

hallo,

ik wilde graag iets weten over de rechten van een minderjarige. Afgelopen weekend is de zoon (16 jaar) van een collega opgepakt, wegens poging tot inbraak. Uiteraard mee naar het bureau, maar is het normaal dat hij nu - dus 60 uur later - nog steeds vast zit? Zonder 'bezoek' van zijn ouders te mogen ontvangen?

alvast bedankt voor de reacties!
_________________
In a perfect world, nothing is perfect
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Sunshine



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 13


BerichtGeplaatst: di 10 mei 2005 11:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als er besloten wordt hem als verdachte na verhoor langer vast te houden, moet hierover een officieele beslissing genomen worden door de officier van justitie of door de hulpofficier namens de officier van justitie. Hij mag in dat geval maximaal 3 dagen vast gehouden worden.

Als de officier van justitie besluit hem langer vast te houden moet hij binnen 3 dagen en 15 uur na aanhouding worden voorgeleid voor de rechter-commisaris.

Gedurende de periode dat hij vast zit mag hij zonder toezicht bezoek ontvangen van zijn ouders en mag hij brieven van zijn ouders ontvangen zonder dat deze gelezen worden door de politie. De ouders moeten zich wel houden aan de huisregels van het politiebureau. De ouders mogen niet aanwezig zijn tijdens verhoren.

De ouders kan wel contact gewijgerd worden als dat in het belang van het onderzoek is (bijv. als de politie denkt dat de ouders meehelpen aan het laten verdwijnen van bewijs).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
In libris libertas

In libris libertas

Leeftijd: 118
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 34


BerichtGeplaatst: wo 25 mei 2005 21:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste...

Leeftijd is voor het onderzoek niet relevant."
Ophouden voor onderzoek is ten hoogste zes uren
Inverzekeringstelling ten hoogste 3 dagen met een verlenging van 3 dagen.

Inbraak of poging tot wordt aangemerkt als een misdrijf.

Hij kan zich laten bijstaan door een raadsman!!
_________________
Wat n boudel, wat n boudel zee 't lutje wichtje
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 25 mei 2005 22:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hij zal inmiddels bezocht zijn door een advocaat en ik neem aan dat die de ouders heeft voorgelicht over het verdere verloop van de procedure en hoe hij dat inschat. Ik vind het nogal zwaar om deze jongeman zo'n tijd vast te zetten (wil men een schrikeffect teweegbrengen??), maar goed, het gaat niet om mijn mening.

Men zou via bezoek berichtjes kunnen doorspelen en da's niet de bedoeling, dus vandaar die weigering van het bezoek/de beperkingen.

Heb op internet dit voor je gevonden, waarin e.e.a. in begrijpelijke taal wordt uitgelegd: http://cleerdin-hamer.nl/publ_oud.htm

En deze pagina http://cleerdin-hamer.nl/kindjustitie.htm is ook wel interessant om een idee te krijgen hoe zo'n procedure verder gaat.

Enne .... ik zie nu pas dat je bericht al enige tijd geleden geplaatst is ... Embarassed De jongeman in kwestie zal intussen al wel weer heerlijk op een terrasje zitten. Very Happy
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Chiara








Berichten: 7


BerichtGeplaatst: do 26 mei 2005 10:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor jullie antwoord allemaal!

Het is inmiddels opgelost en ik ben weer wat wijzer Smile
_________________
In a perfect world, nothing is perfect
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
MIrjan








Berichten: 4


BerichtGeplaatst: ma 27 jun 2005 10:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor mij is het allemaal nu bezig, dus ik heb veel aan je links! Bedankt!

Mijn zoon van 16 is zaterdagnacht gearresteerd ivm verdenking tot poging tot diefstal van een fiets en bedreiging naar de eigenaar van de fiets.

De slachtoffers hebben mijn zoon aangewezen als de dader, en is toen gearresteerd. Gisteren dus een zware dag...proberen informatie te krijgen, maar deze was erg summier.
Op een gegeven moment zelf naar het politiebureau waar hij in verzekeringgesteld zat, gereden, om kleding en tandenborstel te brengen. Daar kregen we hem niet te zien. Vreselijk!
Hij zegt nog steeds dat hij het niet heeft gedaan.
Wij weten het niet. Wel vinden we het een vreemd verhaal, en kunnen we ons niet voorstellen dat hij het heeft gedaan. Maar goed, ik wil hem eerst zelf gezien hebben.

Afschuwelijk dat je als ouders zijnde ook zo in het ongewisse wordt gehouden. Hij is eens in aanraking geweest met politie, omdat hij te vroeg een rotje afstak. Dat was het. Dus gelukkig zijn we niet erg op de hoogte van de hele procedure....tot nu, want nu zou ik willen dat ik meer van wist. Die informatie hoop ik oa hier te vinden.

Dan nog iets....is het standaard zo, dat hij een advocaat toegewezen krijgt, ook al is hij minderjarig? Ik heb net gebeld naar het bureau, en daar zouden ze nakijken wie de advocaat is. Wij hebben zelf dus niets van advocaat gehoord. Is dat normaal?
Nou, het wordt weer een slopende dag, ik hoop hem vandaag te mogen zien.........
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: ma 27 jun 2005 13:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Dan nog iets....is het standaard zo, dat hij een advocaat toegewezen krijgt, ook al is hij minderjarig? Ik heb net gebeld naar het bureau, en daar zouden ze nakijken wie de advocaat is. Wij hebben zelf dus niets van advocaat gehoord. Is dat normaal?


Ja, er wordt een advocaat aan hem toegewezen zodra hij officieel in verzekering is gesteld. Dat zal iemand zijn die piket (oproepdienst) heeft. Als het goed is bezoekt die jouw zoon zo spoedig mogelijk. Ik vind het niet meer dan normaal wanneer hij of zij dan ook zo snel mogelijk contact met jou opneemt (of laat opnemen), maar goed, de ervaring leert dat de een daar sneller in is dan de andere. Je kunt even bij de politie navragen of je zoon al bezocht is door een advocaat en door wie dan.

Wanneer je het prettig vindt kun je overigens ook zelf een advocaat benaderen. Hoe het met de vergoeding voor zijn werkzaamheden zit weet ik niet meer precies (er is nogal wat veranderd in het strafrecht en de vergoedingen de laatste jaren), maar als ik het mij goed herinner werd destijds voor minderjarigen sowieso een toevoeging verleend (wat betekent dat de overheid de kosten van de rechtsbijstand voor haar rekening neemt). De andere advocaat kan de zaak dan overnemen van de toegevoegde advocaat.

Succes!
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds