Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 06 jun 2024 1:23
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

papieren schenking nog te redden?
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Floorvk



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: zo 01 mei 2011 0:56    Onderwerp: papieren schenking nog te redden? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

in 2001, 2002, 2003 en 2004 hebben ik en mijn zus beiden een 'papieren schenking' van onze ouders gehad, totaal 30.000 pp. De eenmalig verhoogde vrijstelling en 3 maal de jaarlijkse maximale vrijstelling. Van de eerste is ook aangifte gedaan bij de belastingdienst. Alle schenkingen zijn onderhands gegaan, we hebben er bankafschriften van, maar geen notariele aktes. De rente over deze lening is alleen in 2001 aan mij en mijn zus betaald. Zowel mijn zus als ik hebben deze leningen nooit opgegeven in box 3.

Nu wil ik mijn ouderlijk huis kopen, en deze schenking/lening/schuld gaan gebruiken om aan de waarde van de woning te komen. En dus probeer ik uit te zoeken of dat nog kan, of niet.

Nu heb ik een aantal vragen.
- ik heb gelezen dat de rente alsnog betaald kan worden, maar dan rente op rente over de voorgaande jaren. dus 6% extra over de rente van 6%? Klopt dit?

- er moet alsnog een akte opgemaakt worden bij de belastingdienst. Moet dit ook als mijn lening afgelost wordt middels de koop van de woning?

- de aangiftes vanaf 2001 klopten dus niet, omdat wij de leningen op hadden moeten geven in box 3 (ja, we komen helaas/gelukkig boven de vrijstelling, dus ja, we hadden er belasting over moeten betalen). hoe nu verder? kunnen we dit alsnog netjes regelen met de belastingdienst, of is het dikke pech en klopt de papieren schenking niet meer?

Alvast hartelijk dank!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LM



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 569


BerichtGeplaatst: vr 13 mei 2011 17:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat bedoel je met dat je de bankafschriften hebt? Bij een papieren schenking is toch juist geen sprake van een feitelijke betaling van je ouders aan jullie?

De constructie met het huis kan normaal gesproken lijkt mij. Een deel van de koopsom wordt verrekend met de lening van jou aan je ouders. Dat is een kwestie onderlinge afspraken maken.

Wat betreft de fiscale kant vermoed ik dat je door zo te handelen opzettelijk een onjuiste aangifte inkomstenbelasting hebt gedaan. Dit is een serieus misdrijf waar maximaal zes jaar op staat (vergelijkbaar met bijv. valsheid in geschrifte). Dit neemt niet weg dat schenking, mits goed vastgelegd, gewoon van kracht blijft. Of je tegen de lamp loopt is weer wat anders, maar het zou kunnen opvallen. Je ouders hebben het op papier van jullie geleende geld waarschijnlijk wel in mindering gebracht. Als je wilt gaan verrekenen bij de aankoop van de woning valt dit bij je ouders weer weg en dit kan opnieuw opvallen.

In de Algemene Wet Rijksbelastingen (AWR) is in art. 67n de zogenoemde inkeerregeling opgenomen. Dit houdt zoveel in dat je een mogelijkheid hebt tot vrijwillige verbetering. Je zou uit kunnen zoeken of dit ook op jouw situatie van toepassing is en alsnog verbeteren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 13 mei 2011 18:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LM schreef:
Je ouders hebben het op papier van jullie geleende geld waarschijnlijk wel in mindering gebracht.

Ik vermoed van niet, in welk geval het allemaal wel zal meevallen met de dreiging van strafvervolging.

Zonder rentebetaling heeft papieren schenking geen effect
Quote:
Onlangs heeft de staatssecretaris van Financiën de regels van de papieren schenking verduidelijkt. Als bij overlijden blijkt dat de rente niet trouw over ieder jaar is betaald, mag de papieren schenking niet worden afgetrokken van het vermogen. Met andere woorden: het bedrag van de papieren schenking hoort dan gewoon tot de erfenis, en daar moet erfbelasting over worden betaald. De papieren schenking heeft dan dus geen effect gehad.

Een voorbeeld:
In 2001 heeft vader een papieren schenking gedaan aan zijn drie kinderen. Hij heeft trouw elk jaar rente betaald, behalve in 2006. Vader overlijdt in 2011. Omdat er in één jaar geen rente is betaald, mag de papieren schenking niet van het vermogen van vader worden afgetrokken.

De staatssecretaris biedt mogelijkheden om de vergeten betaling van de rente nog in te halen door alsnog de rente te betalen volgens een bepaalde formule. Aan het inhalen van de rentebetaling wordt onder meer als eis gesteld dat deze (ruim) vóór het overlijden wordt gedaan.

Het lijkt erop dat TS dit al weet ("ik heb gelezen dat de rente alsnog betaald kan worden"). De pagina geeft trouwens ook aan dat een papieren schenking moet zijn vastgelegd in een notariële akte.

Deze informatie gaat over het standpunt van de staatssecretaris van Financiën en de belastingdienst. De staatssecretaris is blijkbaar van mening dat een papieren schenking niet een daadwerkelijke schenking is als er niet elk jaar rente wordt betaald. Ik vermoed dat hij de onderhandse akte dan opvat als een schijnhandeling.

Het standpunt van de staatssecretaris geeft niet per se het geldend recht weer. Bovendien is denkbaar dat wat uit fiscaal oogpunt geen schenking is, dat privaatrechtelijk gezien wel is. Als het privaatrechtelijk om een schenking gaat, dan is er een vordering die je met de koopprijs kunt verrekenen. De fiscale status is vooral van belang voor de berekening van erfbelasting.

Ofte wel, dit is niet zo heel eenvoudig.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 13 mei 2011 18:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
De pagina geeft trouwens ook aan dat een papieren schenking moet zijn vastgelegd in een notariële akte.

En dat is in verband met art. 7:177 lid 1 BW:
Quote:
Voor zover een schenking de strekking heeft dat zij pas na het overlijden van de schenker zal worden uitgevoerd, en zij niet reeds tijdens het leven van de schenker is uitgevoerd, vervalt zij met het overlijden van de schenker, tenzij de schenking door de schenker persoonlijk is aangegaan en van de schenking een notariële akte is opgemaakt. Voor zover de schenking betrekking heeft op kleren, lijfstoebehoren, bepaalde lijfsieraden, bepaalde tot de inboedel behorende zaken en bepaalde boeken, kan worden volstaan met een door de schenker geheel met de hand geschreven, gedagtekende en ondertekende onderhandse akte.

De notariële akte is dus noodzakelijk om te voorkomen dat de schenking zou vervallen met het overlijden van de schenker. Het fiscale voordeel voor de erfbelasting zou dan wegvallen.

Het ontbreken van de notariële akte impliceert dus niet dat de schenking op dit moment niet bestaat. Wordt de vordering op de ouders vervolgens verrekend met de koopprijs, dan wordt hierdoor de schenking nog voor het overlijden ten uitvoer gebracht, waardoor het toekomstige overlijden de schenking ook niet meer zal kunnen doen vervallen.

Het ontbreken van rentebetalingen kan denk ik echter nog steeds een probleem zijn. Privaatrechtelijk maakt het eigenlijk niet zoveel uit of je nu verrekent met de bestaande door de vroegere schenking ontstane vordering, of dit bedrag op het moment van betaling van de koopprijs van je ouders geschonken krijgt. Fiscaal gezien is dit het verschil tussen een normale transactie (geen schenkbelasting verschuldigd) en een schenking (wel schenkbelasting verschuldigd). Ik kan me voorstellen dat de belastingdienst voor het bij leven uitvoeren van reeds gedane papieren schenkingen (in relatie tot schenkbelasting) min of meer dezelfde regels hanteert als voor het na overlijden uitvoeren van papieren schenkingen (in relatie tot erfbelasting).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds