Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 07 jun 2024 1:53
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

opvragen prive-info zonder informatiebeschikking, mag dat ?
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
xs



Leeftijd: 64
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): NTI

Berichten: 382


BerichtGeplaatst: za 20 apr 2013 9:56    Onderwerp: opvragen prive-info zonder informatiebeschikking, mag dat ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vroeg de fiscus om een informatiebeschikking, omdat ik hun recht op inzage in sommige prive-info betwistte, om m.i. gegronde redenen.

Volgens fiscus, ivm AWR art 47, werd de info toch opgevraagd (en gebruikt.)

Heeft fiscus nu de nieuwe wet informatiebeschikking 1-7-2011 overtreden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: ma 22 apr 2013 11:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Art. 52a AWR is een 'kan-bepaling': de inspecteur is niet verplicht een informatiebeschikking te nemen. Ook als de inspecteur dit wel doet, volgt de informatiebeschikking pas nadat hij heeft vastgesteld dat niet (volledig) is voldaan aan de informatieverplichtingen op grond van (o.a.) art. 47 AWR.

Kennelijk is hier voldaan aan een verzoek op grond van art. 47 AWR, dus dan komt de informatiebeschikking niet aan de beurt.
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
xs



Leeftijd: 64
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): NTI

Berichten: 382


BerichtGeplaatst: ma 22 apr 2013 12:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

.. en dat is hier nu precies het conflict:

Inspecteur zegt, in zijn brief, ongeveer:

" ik heb u herhaaldelijk op awr art 47 gewezen, dat u de gevraagde informatie moet geven, en ik ga dat niet blijven herhalen.

Ik ga nu zelf de informatie opvragen, en de conclusies trekken die ik wil.'

Dat is ook gebeurt en vervolgens trekt Inspecteur kas-analyses en als ik die niet kan weerspreken, dreigt Inspecteur met naheffings-beschikkingen.

Ik heb alvast maar om een besluit gevraagd het opgevraagde materiaal te vernietigen omdat het mi onrechtmatig is verkregen. Is dat kansrijk?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: di 23 apr 2013 15:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een verzoek om het opgevraagde materiaal te vernietigen is doorgaans kansloos. De fiscus mag ook bij derden informatie opvragen, dus zul je van goede huize moeten komen om die informatie van tafel te krijgen (voor wat betreft beboeting kan dat een ander verhaal zijn).

De vraag is waar nu de bewijslast ligt. Niet voldoen aan (o.m.) art. 47 AWR kan namelijk leiden tot omkering en verzwaring van de bewijslast. Als de bewijslast in eerste instantie bij de fiscus ligt (doorgaans het geval wanneer de fiscus van mening is dat er meer inkomsten zijn dan aangegeven), dan leidt niet voldoen aan art. 47 AWR ertoe dat niet de fiscus aannemelijk moet maken dat die inkomsten zijn genoten, maar dat de belastingplichtige moet aantonen dat die inkomsten niet zijn genoten (wat vaak een (te) lastige opgave blijkt).

Gaat het om een aftrekpost, dan ligt de bewijslast doorgaans al bij belastingplichtige en kan geen omkering plaatsvinden. Voordeel is dat in dat geval ook geen verzwaring van de bewijslast plaatsvindt: aannemelijk maken verandert dan niet in aantonen.
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
xs



Leeftijd: 64
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): NTI

Berichten: 382


BerichtGeplaatst: di 23 apr 2013 16:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor deze zeer nuttige informatie.

Fiscus vroeg mijn prive-dagafschriften op, bij alle banken, omdat ik beweerdelijk niet zelf alles zelf wilde laten zien en ik daarom om een informatiebeschikking vroeg, die mij geweigerd werd.

Ik moet nu uitleggen, hoe ik aan het geld contante stortingen 2008 e.v. kwam, (niet eens erg grote bedragen) en over alle contante stortingen die ik niet kan bewijzen, extra IB en OB afdragen.

Mag dat op deze manier? en zo ja, dan is bij deze, iedereen gewaarschuwd, en wellicht extra reden voor de oude sok, om je privacy te beschermen Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds