Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 24 mei 2024 1:24
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

opgenomen telefoongesprek hypotheekadviseur
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Schutte



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 5


BerichtGeplaatst: di 27 feb 2007 12:32    Onderwerp: opgenomen telefoongesprek hypotheekadviseur Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik studeer Bedrijfsrecht aan de RU in Groningen.
Om wat bij te verdienen werk ik bij een hypothecair bemiddelingsbedrijf.

Daar dook de volgende problemathiek op.

Uit een telefoongesprek van mijn baas met een hypotheekadviseur (x) die niet voor mijn baas werkt, bleek dat X nogal wat klanten oplicht. Mijn baas heeft dit gesprek opgenomen.

Kan mijn baas dit gesprek aan de klanten van X of aan bijvoorbeeld de AFM (toezichthouder financiele markten) later luisteren?

Alvast bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: di 27 feb 2007 12:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de nieuwe Wet Computercriminaliteit zijn de artikelen over dit onderwerp gewijzigd. Art. 139b Sr zegt dat je een telefoongesprek niet mag opnemen als je geen deelnemer bent.

Het probleem is dat nergens staat wat je mag doen met de opname als je wel gerechtigd bent om die te maken. De MvT noch de andere parlementaire stukken gaan daar op in.

In beginsel zou ik zeggen, als je het mag opnemen dan mag je ook doen wat je wilt met de opname. Wat is anders de waarde van de opname?

Wel heeft de gesprekspartner waarschijnlijk verondersteld dat het een privé gesprek was. Dan kun je het niet zomaar op Internet zetten. Als je aan het begin meldt dat je gaat opnemen, zou dat bezwaar niet opgaan denk ik.

Het lijkt me dat de opname beschikbaar stellen aan opsporingsinstanties geen probleem moet zijn. Door burgers of bedrijven gemaakte opnamen of films mogen worden afgegeven aan de politie als er strafbare feiten op staan (zie Hof Den Bosch in LJN AF3787). Zelfs als de opnamen illegaal gemaakt zijn (HR in LJN AF4321, HR in LJN AB1347).

In die laatste HR zaak was de opname een inbreuk op de privacy van de verdachte, maar deze was gerechtvaardigd vanwege het vermoeden van diefstal. Bovendien vond de HR “dat, ook indien [verweerster] aldus een inbreuk op het privéleven van [eiseres] zou hebben gemaakt, dit nog niet betekent dat dit bewijsmateriaal in een procedure als de onderhavige niet mag worden gebruikt.”

Het ging hier om videopnames (bewakingscameras) maar ik zie niet in waarom dat voor geluidsopnames anders zou zijn.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Schutte



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 5


BerichtGeplaatst: di 27 feb 2007 14:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oke, bedankt,

Het blijkt dus al je zelf deelnemer bent aan het gesprek, dat je dan wel gerechtigd bent om het op te nemen.

Ik denk alleen niet dat mijn baas die opgenomen gegevens zomaar aan derden (AFM of klant) mag laten beluisteren.

Aan de andere kant, het gaat wel om de directe belangen van de klant die X oplicht.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: di 27 feb 2007 14:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ehm dan heb ik niet helemaal zorgvuldig geformuleerd want m.i. mag je baas het gesprek wel aan de AFM laten luisteren. Die HR uitspraken die ik noemde, maken duidelijk dat de opsporingsinstanties wel met zo'n opname mogen werken. Ook als de opname onrechtmatig gemaakt is.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 27 feb 2007 15:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vind het wel typisch dat op deze manier kennelijk betrekkelijk eenvoudig de rechten van een verdachte kunnen worden omzeild. Als de politie iets zelf niet mag, dan maar een burger inschakelen om het klusje te klaren?
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: di 27 feb 2007 15:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de politie een burger inschakelt, of zelfs maar weet dat de burger onrechtmatig bezig was, dan is het alsnog onrechtmatig verkregen bewijs.

Die HR-arresten gingen alleen over de situatie dat de politie kant-en-klaar een tape krijgen, en achteraf pas blijkt dat deze onrechtmatig vervaardigd is. Dan mag de politie de tape toch gebruiken.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Schutte



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 5


BerichtGeplaatst: di 27 feb 2007 15:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oke, bedankt Arnoud.

ik heb nog even een mail gestuurd naar wat docenten van mij.
Het antwoord zet ik wel in dit forum!

tnx.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 27 feb 2007 16:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Als de politie een burger inschakelt, of zelfs maar weet dat de burger onrechtmatig bezig was, dan is het alsnog onrechtmatig verkregen bewijs.

Die HR-arresten gingen alleen over de situatie dat de politie kant-en-klaar een tape krijgen, en achteraf pas blijkt dat deze onrechtmatig vervaardigd is. Dan mag de politie de tape toch gebruiken.

Arnoud


Ah okidoki!
't Was ook zomaar een gedachtengang, geuit zonder eerst mijn huiswerk te maken. Wink
Thanx.

@ Schutte: graag! Smile
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds