Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 20:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

ontlopen ketenregeling
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jupjupjup



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): LOI

Berichten: 61


BerichtGeplaatst: vr 27 mrt 2015 17:40    Onderwerp: ontlopen ketenregeling Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo
kan een de nieuwe wetgeving worden ontlopen in het volgende geval.
2014 tekent iemand in september een tweede jaarcontract.
2015 sept dus een nieuwe derde.
Maar als ik hem nu verleng voor juli met nog een jaar, ontloop ik nu de regeling?

Thanks
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 28 mrt 2015 0:48    Onderwerp: Re: ontlopen ketenregeling Reageer met quote Naar onder Naar boven

jupjupjup schreef:
kan een de nieuwe wetgeving worden ontlopen in het volgende geval.
2014 tekent iemand in september een tweede jaarcontract.
2015 sept dus een nieuwe derde.
Maar als ik hem nu verleng voor juli met nog een jaar, ontloop ik nu de regeling?

Volgens mij kan dat.

De werknemer moet wel akkoord gaan met de vroegtijdige verlenging. Gaat hij niet akkoord, dan blijft zijn tweede contract doorlopen tot september 2015.

De kans is natuurlijk vrij groot dat je werknemer akkoord zal gaan met vroegtijdige verlenging als je hem erop wijst dat je hem anders in september geen derde contract zult aanbieden.

Deze "truc" lijkt mij volledig in de haak.

Tenzij ik iets over het hoofd zie kun je hem in juni (met zijn instemming) verlengen tot september 2016. Dan kom je uit op 3 tijdelijke contracten in 3 jaar tijd.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: ma 30 mrt 2015 14:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik dacht dat het alleen voor nieuwe gevallen was, maar ik kan me vergissen.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: ma 30 mrt 2015 15:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
Ik dacht dat het alleen voor nieuwe gevallen was, maar ik kan me vergissen.


Een verlenging is een nieuw contract, en dus mag een verlenging voor een derde jaar niet na 1 juli van dit jaar, althans heeft de overeenkomst dan voor onbepaalde tijd te gelden.

Een verlenging die ertoe leidt dat de overeenkomst drie jaar zal duren, maar voor 1 juli wordt aangegaan, lijkt mij -net als bona fides- in overeenstemming met de mogelijkheden van het overgangsrecht in de Wet werk en zekerheid.
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: ma 30 mrt 2015 16:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je zult eerst de huidige overeenkomst moeten ontbinden met wederzijds goedvinden.
Een slimme werknemer beroept zich (daarom) daarna op misbruik van recht. Ik acht de kans van slagen behoorlijk.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Bronza



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 143


BerichtGeplaatst: ma 30 mrt 2015 19:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom? De mogelijkheid bestaat ( inderdaad met wederzijds goedvinden) om een overeenkomst open te breken en te verlengen. Daar staat het werknemer vrij om daarmee akkoord te gaan.. wel hoort een behoorlijk werkgever de achterliggende reden daarbij uit te leggen. Ook zou het voor de werknemer zelf evt gunstig kunnen zijn, omdat hij wellicht geen verlenging zal krijgen als de nieuwe wwz is ingegaan en dus (in ieder geval voor 6 mnd) op zoek moet naar nieuw werk.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: ma 30 mrt 2015 19:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou de procedure namens werknemer graag aangaan en me o.a. beroepen op vergelijkbare rechtspraak over het volgende die ik analoog toegepast zou willen zien.
Uitgangspunt is (momenteel nog) dat opnieuw in tijdelijke dienst treden na minimaal 3 maanden en een dag mogelijk moet zijn. De ketenregeling wordt dan onderbroken. Maar er zijn misbruiksituaties bekend in de rechtspraak. Zo heeft de kantonrechter in Amsterdam (LJN BW6495; JAR 2012, 160) geoordeeld dat een werkgever misbruik had gemaakt van de situatie en/of het recht. In het vonnis herhaalt de rechter dat het in principe mogelijk is om na een pauze van drie maanden iemand opnieuw voor bepaalde tijd in dienst te nemen, maar de rechter vindt dat in dit geval sprake is van een schijnhandeling. De bedoeling van de werkgever was immers helemaal niet om de arbeidsovereenkomst te beëindigen maar juist om deze voort te zetten. De rechter meent dat in zo’n situatie geen beroep kan worden gedaan op artikel 7:668a BW. De werkgever moet na het einde van het derde arbeidscontract (opmerking M. Doomernik: in onderhavig vonnis, nu het tweede) een keuze maken: een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde duur aangaan of de werknemer laten gaan.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: ma 30 mrt 2015 19:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nabrander: kijk eens naar de titel van dit onderwerp (topic in slecht Nederlands).
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Bronza



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 143


BerichtGeplaatst: ma 30 mrt 2015 21:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mij lijkt het dat het moedwillig ontlopen van de ketenregeling door de werknemer al een nieuw contract aan te bieden en verschil ww/salaris te vergoeden voor tussenliggende periode niet analoog toe te passen is op deze vraag..

Het gaat hier om een wetswijziging en in hoeverre het geoorloofd is om nog de oude wet te gebruiken zolang deze nog van toepassing is.

Er zijn m.i. twee mogelijkheden:
1. Nu contract openbreken en verlengen zodat de oude ketenregeling van toepassing is en dus de periode van 36 maanden ipv 24 maanden geldt. (Werknemer kan hier dus ook belang bij hebben aangezien hij anders het risico loopt in september zijn baan te verliezen)
2. Nu tussenpoze van 3 maanden nemen en werknemer 30 juni weer in dienst nemen zodat hij dan weer als nieuwe werknemer kan beginnen.

TS doelt op optie 1 en dit lijkt mij geen probleem als hij werknemer informeert waarom hij dit doet en dit met wederzijds goedvinden geschiedt.

Ik denk dat er tig contracten zijn die op dit moment worden verlengd met het oog op de nieuwe regeling.

Optie 2 kan ik mij inderdaad voorstellen dat dat niet geoorloofd is, maar werknemer zou dan gewoon het voorstel tot beeindiging van contract kunnen weigeren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 31 mrt 2015 2:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bronza schreef:
Waarom? De mogelijkheid bestaat ( inderdaad met wederzijds goedvinden) om een overeenkomst open te breken en te verlengen. Daar staat het werknemer vrij om daarmee akkoord te gaan.. wel hoort een behoorlijk werkgever de achterliggende reden daarbij uit te leggen. Ook zou het voor de werknemer zelf evt gunstig kunnen zijn, omdat hij wellicht geen verlenging zal krijgen als de nieuwe wwz is ingegaan en dus (in ieder geval voor 6 mnd) op zoek moet naar nieuw werk.

Precies, er is hier geen sprake van enig misbruik van recht.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds