Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 7:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

meer dagen werken voor het zelfde aantal uren
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Big Alf



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 45


BerichtGeplaatst: do 03 apr 2014 19:35    Onderwerp: meer dagen werken voor het zelfde aantal uren Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een contract voor onbepaalde tijd en werk normaal gesproken 38 uur/week van maandag t/m vrijdag.
Nu is het een recreatie bedrijf, dus in de zomermaanden (juli-augustus) werk ik zeven dagen per week en de extra uren
worden na het seizoen omgezet ik tijd voor tijd.
Tevens werk ik in juli en augustus alleen 's nachts en krijg voor de nacht uren ook extra uren terug.
Ik ben deze regeling destijds overeen gekomen met mijn vorige werkgever in 2001, de huidige werkgever heeft het bedrijf
in 2007 overgenomen incl. personeel en alle eerder overeengekomen afspraken.
Omdat de reserveringen erg zijn teruggelopen wil mijn werkgever drastisch bezuinigen en heeft hij mij voor het komende seizoen ingeroosterd voor 38 uur verdeeld over zeven dagen.
Dat ik geen overuren meer kan maken, is nog niet zo'n probleem maar wel dat ik mijn uren nu moet verdelen over zeven dagen.
Wellicht is het ook niet onbelangrijk dat de werkgever al heeft aangegeven, dat hij niet kan garanderen dat het bedrijf na ± september nog aan zijn financiële verplichtingen kan voldoen.

Mag hij dit zomaar doen en moet ik dit accepteren?
Stel dat het inderdaad fout afloopt en ik ontslag krijg, kijkt het UWV dan naar mijn contract of kijken ze naar mijn werkelijk gewerkte uren in de laatste maanden?
_________________
Grt. Alfred
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: wo 09 apr 2014 18:41    Onderwerp: Re: meer dagen werken voor het zelfde aantal uren Reageer met quote Naar onder Naar boven

Big Alf schreef:
Ik heb een contract voor onbepaalde tijd en werk normaal gesproken 38 uur/week van maandag t/m vrijdag.
Nu is het een recreatie bedrijf, dus in de zomermaanden (juli-augustus) werk ik zeven dagen per week en de extra uren
worden na het seizoen omgezet ik tijd voor tijd.
Tevens werk ik in juli en augustus alleen 's nachts en krijg voor de nacht uren ook extra uren terug.
Ik ben deze regeling destijds overeen gekomen met mijn vorige werkgever in 2001, de huidige werkgever heeft het bedrijf
in 2007 overgenomen incl. personeel en alle eerder overeengekomen afspraken.
Omdat de reserveringen erg zijn teruggelopen wil mijn werkgever drastisch bezuinigen en heeft hij mij voor het komende seizoen ingeroosterd voor 38 uur verdeeld over zeven dagen.
Dat ik geen overuren meer kan maken, is nog niet zo'n probleem maar wel dat ik mijn uren nu moet verdelen over zeven dagen.
Wellicht is het ook niet onbelangrijk dat de werkgever al heeft aangegeven, dat hij niet kan garanderen dat het bedrijf na ± september nog aan zijn financiële verplichtingen kan voldoen.

Mag hij dit zomaar doen en moet ik dit accepteren?
Stel dat het inderdaad fout afloopt en ik ontslag krijg, kijkt het UWV dan naar mijn contract of kijken ze naar mijn werkelijk gewerkte uren in de laatste maanden?


Ik ben geen expert in de CAO horeca, maar twee opvallende zaken pik ik even eruit
1. kennelijke eenzijdige verandering van arbeidsvoorwaarden door de nieuwe eigenaar van het bedrijf waar je werkte
2. je werkgever weet nu reeds dat er een solvabiliteitsprobleem gaat zijn.

ad 1.
Bij overname van het bedrijf verandert jouw contract niet. Al hetgeen je bent overeengekomen loopt dus door, tenzij jullie samen anders overeenkomen. In Nederland kennen we in het privaatrecht het algemene principe, dat overeenkomsten vormvrij zijn, d.w.z. dus ook mondeling zijn. Als je je op dergelijke zaken beroept en het is niet ergens op schrift vastgelegd, moet je het alleen wel kunnen aantonen, maar dit kun je bijvoorbeeld door te wijzen naar je oude arbeidspatroon, loonbriefjes etc. of eventueel de vorige baas te vragen hierover te verklaren. Als jij het daarmee waarschijnlijk kan maken, is het vervolgens aan hem om het tegendeel aan te tonen, mocht dit voor de rechter komen.

ad 2.
Bij met name rechtspersonen (doorgaans BV's) is het zo, dat de bestuurder zich enkel kan beroepen op uitsluiting van bestuurdersaansprakelijkheid als de situatie voldoet aan een aantal criteria. Een daarvan is tijdig het op de rem trappen en niet aangaan van nieuwe verplichtingen, als je weet dat de rekeningen niet betaald zullen kunnen gaan worden. Dit geldt niet alleen voor de biertruck, maar in het bijzonder ook voor de belastingen en personeelskosten. Doe je dit niet, dan hang je als bestuurder persoonlijk voor de schuld van de rechtspersoon. Als het werkelijk zo is wat de persoon in kwestie heeft gezegd (wat ik niet geloof, immers het bedrijf is niet overgenomen om vervolgens failliet te laten gaan), dan heeft hij zelf ook een groot probleem.

Persoonlijk zou ik dit met een klontje zout nemen en aangeven dat er nu niet flauw moet worden gedaan over eenmaal overeengekomen zaken. Zo nodig kun je, als er totaal geen medewerking te verwachten valt, aangeven dat als hij nu reeds weet dat het bedrijf niet solvabel gaat zijn, je vast met een andere collega faillissement gaat aanvragen teneinde je inkomsten zeker te stellen en daarbij ook hoofdelijke aansprakelijkheidsstelling niet zal nalaten. Maar voor je dat doet zou ik wel eerst je rechtsbijstandsverzekering inschakelen en het via hen spelen, zodat je ook verzekerd bent van juridische bijstand. Let wel wat je überhaupt zegt en probeer netjes te blijven, want een eenmaal verstoorde werkgever-werknemerrelatie wordt zelden weer hersteld.
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Big Alf



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 45


BerichtGeplaatst: di 22 apr 2014 12:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb inmiddels ook contact gehad met mijn rechtsbijstandsverzekering, die geven aan dat (zoals al is geantwoord) de werkgever eenzijdig de arbeidsvoorwaarden aanpast en hij dit niet zomaar mag doen.
Hij neemt een groot deel van mijn inkomsten af en zal mij hiervoor moeten compenseren.
Momenteel ben ik herstellende van een operatie, maar zodra ik weer ga werken spreek ik mijn werkgever hier over aan.
Uiteraard doe ik dit in nette bewoording
_________________
Grt. Alfred
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: do 24 apr 2014 20:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Big Alf schreef:
Ik heb inmiddels ook contact gehad met mijn rechtsbijstandsverzekering, die geven aan dat (zoals al is geantwoord) de werkgever eenzijdig de arbeidsvoorwaarden aanpast en hij dit niet zomaar mag doen.
Hij neemt een groot deel van mijn inkomsten af en zal mij hiervoor moeten compenseren.
Momenteel ben ik herstellende van een operatie, maar zodra ik weer ga werken spreek ik mijn werkgever hier over aan.
Uiteraard doe ik dit in nette bewoording


je moet daar niet mee wachten en dit zonder uitstel doen; niet tijdig en adequaat handelen kan je worden verweten op een later moment.
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds