Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 18 apr 2024 19:46
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

huurverhoging door verkoop
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Joppe



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: wo 23 apr 2014 13:40    Onderwerp: huurverhoging door verkoop Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste,

Ik zit met een zeer ingewikkelde kwestie waar ik gaan antwoord op weet te vinden. Het gaat om het volgende:

Ik huur per 1 mei 2013 een appartement op de 1e verdieping van een woning in Nijmegen. Ik ken mijn huurbaas persoonlijk en toen ik het ging huren hebben we de mondelingen afspraak gemaakt dat als ze het zou verkopen, ik er uit zou gaan met een termijn van 6 maanden. (ze verkoopt, na verkoop zou ik binnen 6 maanden eruit gaan.) Nu heeft mijn huurbaas moeite gedaan mij mee te verkopen met het pand. De koper krijgt het niet rond met de bank en nu wil mijn huurbaas dat ik meer huur ga betalen zodat de koper meer financiele mogelijkheden krijgt bij de bank. Hier sta ik voor open onder een aantal voorwaarden:

- Ik heb aangeboden een bedrag van 660,- p/m te gaan betalen onder de voorwaarden dat onder artikel 5.1. van het huurcontract wordt opgenomen dat de huur pas weer verhoogd mag worden vanaf 1 juli 2017. Ik wil het contract tekenen alsof ik het getekend heb vanaf 1 juli 2013.

de volgende 2 vragen heb ik:

1. mag de nieuwe verhuurder de huur verhogen met de wettelijke aantal procenten (inflatie + 1,5%) ONDANKS ik dit heb vast laten leggen onder artikel 5.1.?

2. stel ik teken gewoon vanaf 1 juni 2014. betekend dit dat de nieuwe verhuurder de huur mag verhogen zoveel die wil omdat ik nog in de eerste 12 maanden van het contract zit? (dit lees ik overal, dat de verhuurder in de eerste 12 maanden van het huurcontract de huur mag verhogen). OF ik kan aantonen dat ik vanaf 1 mei betaal, dus tekenen van 1 juni 2014 betekend een "verhoging" dus dan mag de nieuwe verhuurder vanaf 1 juni 2015 verhogen (zonder 5.1. of met 5.1.)

Ik hoop dat ik het duidelijk uitleg, anders probeer ik het nog een keer. Alvast bedankt voor jullie antwoorden!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: wo 30 apr 2014 18:05    Onderwerp: Re: huurverhoging door verkoop Reageer met quote Naar onder Naar boven

Joppe schreef:
Beste,

Ik zit met een zeer ingewikkelde kwestie waar ik gaan antwoord op weet te vinden. Het gaat om het volgende:

Ik huur per 1 mei 2013 een appartement op de 1e verdieping van een woning in Nijmegen. Ik ken mijn huurbaas persoonlijk en toen ik het ging huren hebben we de mondelingen afspraak gemaakt dat als ze het zou verkopen, ik er uit zou gaan met een termijn van 6 maanden. (ze verkoopt, na verkoop zou ik binnen 6 maanden eruit gaan.) Nu heeft mijn huurbaas moeite gedaan mij mee te verkopen met het pand. De koper krijgt het niet rond met de bank en nu wil mijn huurbaas dat ik meer huur ga betalen zodat de koper meer financiele mogelijkheden krijgt bij de bank. Hier sta ik voor open onder een aantal voorwaarden:

- Ik heb aangeboden een bedrag van 660,- p/m te gaan betalen onder de voorwaarden dat onder artikel 5.1. van het huurcontract wordt opgenomen dat de huur pas weer verhoogd mag worden vanaf 1 juli 2017. Ik wil het contract tekenen alsof ik het getekend heb vanaf 1 juli 2013.

de volgende 2 vragen heb ik:

1. mag de nieuwe verhuurder de huur verhogen met de wettelijke aantal procenten (inflatie + 1,5%) ONDANKS ik dit heb vast laten leggen onder artikel 5.1.?

2. stel ik teken gewoon vanaf 1 juni 2014. betekend dit dat de nieuwe verhuurder de huur mag verhogen zoveel die wil omdat ik nog in de eerste 12 maanden van het contract zit? (dit lees ik overal, dat de verhuurder in de eerste 12 maanden van het huurcontract de huur mag verhogen). OF ik kan aantonen dat ik vanaf 1 mei betaal, dus tekenen van 1 juni 2014 betekend een "verhoging" dus dan mag de nieuwe verhuurder vanaf 1 juni 2015 verhogen (zonder 5.1. of met 5.1.)

Ik hoop dat ik het duidelijk uitleg, anders probeer ik het nog een keer. Alvast bedankt voor jullie antwoorden!!


Koop breekt geen huur. Het is aan de verkopende partij aan te tonen dat jij de huur op hebt gezegd per datum van overdracht. Een afspraak om iets te doen is juridisch niet afdwingbaar en bij een huurcontract voor onbepaalde tijd heb jij dus een hele sterke positie.

M.a.w., jij hoeft dus helemaal niet akkoord te gaan met huurverhoging en kunt dus rustig achterover zitten. Van mij mag je best meer gaan betalen, bijvoorbeeld omdat je een loyaliteit voelt naar in dit geval kennelijk een bekende, maar dat hoeft dus helemaal niet. Dit temeer je jezelf alleen maar in de vingers snijdt, omdat je na de verkoop alleen met de nieuwe eigenaar te maken hebt en de oude kennelijk nu voldoende geld krijgt voor de woning om de verhuur rendabel te maken (mogen we althans veilig aannemen).

Er is maar één uitzondering op de regel, namelijk wanneer de nieuwe eigenaar zelf woonruimte nodig heeft en dus de woning *moet* betrekken. Let wel, het enkel roepen dat dit zo is maakt dit niet zo, zeker niet als de nieuwe eigenaar een professioneel verhuurder is en/of reeds meerdere panden bezit.

W.b. huurverhoging in zijn algemeenheid, deze mag van rechtswege worden voorgesteld per 1 juli van elk kalenderjaar en moet aan een aantal eisen voldoen, o.a. 2 maanden van tevoren voor zijn gelegd en het is ook een voorstel, d.w.z. er zijn ook gronden om het af te wijzen, bijvoorbeeld slecht onderhoud. Als jij huurt per 1 juli van datzelfde jaar, dan is dat de huurprijs tot 1 juli van het jaar erop.
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds