Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 17:18
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

huis nog niet verkocht bij overlijden ex wat dan?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dododo



Leeftijd: 67
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 130


BerichtGeplaatst: ma 01 apr 2013 23:47    Onderwerp: huis nog niet verkocht bij overlijden ex wat dan? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,

Ik heb hier wel eens eerder vragen gesteld over boedelscheiding. Op dit moment is het convenant eindelijk getekend In het afbetaalde vrijstaande huis woont ex en het staat nu te koop. Het ziet er niet naar uit dat het op korte termijn verkocht word gezien het vastzitten van de huizenmarkt.

In het convenant is vastgelegd dat ex mij een vergoeding betaald vanaf de datum officieele scheiding per maand als vergoeding voor gebruik van mijn helft, welke verrekend word op het moment dat het huis verkocht word. Daar staat tegenover dat ik deel in de kosten van onderhoud en woz eigenarengedeelte. M.b.t. dat onderhoud moet hij overleg plegen en kan hij niet zomaar de rekening sturen.

Ik heb het geld niet nodig om te kunnen leven en kan dus wachten totdat de huizenmarkt weer aantrekt.

Maar nu de vraag. Stel dat ex overlijdt (zijn gezondheid is slecht vanwege zijn alcoholisme) Met mijn dochter en haar man (haar man is niet goed voor haar) heb ik geen contact omdat ze kwaad is dat ik niet terug ga naar haar vader.

Als mijn ex geen testament heeft gemaakt zijn zij erfgenamen van de helft van dat huis. Ik vraag me af hoe het dan verder gaat en of er iets is waar ik op moet letten. Zij hebben hoogstwaarschijnlijk dan de sleutel van het huis.

Omdat de man van mijn dochter niet te vertrouwen is vraag ik me af wat dan mijn stappen moeten zijn? Kunnen zij b.v. het huis verhuren zonder dat ik er weet van heb? Het is aan de andere kant van het land en ik moet er niet aan denken nog in dat gat te komen.

Wat zijn mijn rechten dan en wat kan ik doen? Ik heb geen idee. Liefst zou ik het huis nu verkocht zien, maar dat kan alleen als ik een ton onder de prijs ga zitten en dat wil ik nu nog niet. Ook gezien de huur die hij mij moet betalen en die verrekend word bij verkoop.

Ik vraag me af of er nog iets is waar ik goed op moet letten. Moet ik iets met de makelaar bespreken bij wie het huis nu te koop staat en die gezegd heeft dat momenteel geen potentieele kopers zijn.?

Ik heb werkelijk geen idee hoe dan verder bij overlijden van ex.

vr gr dododo
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cvb



Leeftijd: 71
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 1159


BerichtGeplaatst: di 02 apr 2013 9:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Iig hoor je blijkens deze post na vertrek van ex een sleutel te krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dododo



Leeftijd: 67
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 130


BerichtGeplaatst: di 02 apr 2013 11:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo cvb,

Volgens die post behoor ik een sleutel te krijgen na vertrek (lees overlijden) van ex.

Moet ik die sleutel dan van mijn dochter (lees haar man) vragen? En wat als ie weigert?

Zitten dit soort zaken in een rechtsbijstand of zou dit een een familiezaak kunnen worden waar je je dus niet voor kunt verzekeren?

Ik zou heel blij zijn met advies en tips hoe ik moet handelen op zo'n moment.

vr gr dododo
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 02 apr 2013 11:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit is allemaal heel speculatief.

Wat zijn je rechten als iemand je rechten niet respecteert? Tja, dan kun je naar de rechter en dergelijke.

Concreet: tegen de tijd dat het zover is, zul je er met je dochter op een volwassen manier moeten proberen uit te komen. Lukt dat niet, dan zie je weer wel. Om je nu druk te maken over hypothetische situaties is niet heel nuttig.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cvb



Leeftijd: 71
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 1159


BerichtGeplaatst: di 02 apr 2013 11:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@dododo,
Mijn zus had iig een advokaat van haar rechtsbijstandsverzekering.

Je bent en blijft een mede-eigenaar, die alleen tijdelijk andermans woonrecht heeft gerespecteerd, maar dochter heeft pas rechten, nadat de erfenis van ex is vrijgegeven door de notaris??

Waarom niet een praatje gemaakt met een of enkele ervaren slotenmakers en gevraagd of die op vertoon van je huis-medeeigendoms-bewijs de deur willen openmaken en voorzien van nieuwe sloten?? die hebben misschien ook nog tips richting dochter??

En met een of enkele plaatselijke makelaars en notarissen, idem??
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dododo



Leeftijd: 67
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 130


BerichtGeplaatst: di 02 apr 2013 21:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo Bonafides,

Je hebt daarin wel gelijk, maar ik weet de manier van doen van mijn dochter en man. En soms kan het handig zijn alvast te weten hoe te handelen en niet achteraf te hoeven zeggen wat stom dat ik daar niet aan gedacht heb. Of wat stom dat ik niet anders gehandeld had.

Mijn zus heeft b.v. een keer een handtekening gezet (van de verzekering) toen haar man verongelukte. Dat deed ze omdat ze geen benul had dat ze op veel meer recht had. Ze was vol van verdriet en daar is goed gebruik van gemaakt door de verzekering. Pas een paar jaar later kwam ze daarachter. Dankjewel voor het antwoord

Hallo Cvb ook dank voor de moeite. Maar familiezaken daar kun je toch geen rechtsbijstandverzekering voor nemen?

vr gr
dododo
Bekijk profiel Stuur privé bericht
KathyKat



Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 62


BerichtGeplaatst: di 02 apr 2013 22:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Maar nu de vraag. Stel dat ex overlijdt (zijn gezondheid is slecht vanwege zijn alcoholisme) Met mijn dochter en haar man (haar man is niet goed voor haar) heb ik geen contact omdat ze kwaad is dat ik niet terug ga naar haar vader.

Als mijn ex geen testament heeft gemaakt zijn zij erfgenamen van de helft van dat huis. Ik vraag me af hoe het dan verder gaat en of er iets is waar ik op moet letten. Zij hebben hoogstwaarschijnlijk dan de sleutel van het huis.

Omdat de man van mijn dochter niet te vertrouwen is vraag ik me af wat dan mijn stappen moeten zijn? Kunnen zij b.v. het huis verhuren zonder dat ik er weet van heb? Het is aan de andere kant van het land en ik moet er niet aan denken nog in dat gat te komen.

Wat zijn mijn rechten dan en wat kan ik doen?



Ik neem aan dat zowel u als uw man eigenaar zijn van het huis.
Er ontstaat dan een gemeenschap waarbij zowel u als uw man mede-eigenaren zijn van dat huis (voor de helft dus).
Wanneer uw man overlijdt en hij heeft geen testament opgemaakt, erven de degenen die erfgenamen zijn. Als uw man verder geen andere kinderen heeft, dan wordt uw dochter enig erfgenaam en erft zij het aandeel dat uw man had in het huis.

Dan worden u en uw dochter mede-eigenaren van het huis. Als er sprake is van mede-eigendom mogen handelingen zoals bovengenoemd alleen tezamen worden uitgevoerd. Alleen handeling betreffende onderhoud of behoud van het huis of handelingen die geen uitstel kunnen lijden, kunnen zelfstandig(door u alleen of uw dochter alleen) worden uitgevoerd.

Een tip heb ik: Zorg dat u niks zomaar ondertekent en lees alles goed voordat er getekend wordt.
Op dit moment kunt u verder niet veel doen, dan hopen dat uw man voorlopig niet dood gaat.


Quote:
Maar familiezaken daar kun je toch geen rechtsbijstandverzekering voor nemen?


Volgens mij kan dat niet, maar u kunt altijd terecht bij het Juridisch Loket.
_________________
Cogito ergo sum
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dododo



Leeftijd: 67
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 130


BerichtGeplaatst: wo 03 apr 2013 0:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dankjewel voor het advies. Ik ga naar het juridisch loket


U heeft het over mijn man. Maar hij is mijn man gelukkig niet meer maar mijn ex.

vr gr dododo
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cvb



Leeftijd: 71
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 1159


BerichtGeplaatst: wo 03 apr 2013 8:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dododo schreef:
Hallo Cvb ook dank voor de moeite.
Geen moeite; kan immers iedereen, die een aflevering van de Rijdende Rechter heeft gezien, zo opschrijven.

Zie eventueel hier een eigen ervaring.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cvb



Leeftijd: 71
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 1159


BerichtGeplaatst: za 19 apr 2014 12:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

KathyKat schreef:
Alleen handelingen betreffende onderhoud of behoud van het huis of handelingen die geen uitstel kunnen lijden, kunnen zelfstandig(door u alleen of uw dochter alleen) worden uitgevoerd.
Weet iemand het artikel-nr??
Ofwel: waarom zou TS, als haar b.v. na het overlijden van ex niet onverwijld sleutels worden overhandigd, niet sloten mogen laten vervangen??
_________________
Ben geen jurist
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds